Barnets fantasi vinder stort i Aarhus Teater juleteater Den Uendelige Historie, og det er i grunden sjældent i en rationel og fornuftig hverdag, hvor børn generelt skal have mere jordforbindelse og lidt mindre fantasi for at kunne slippe gennem skolens strenge krav. Instruktøren Jacob Schjødt er lykkedes fantastisk godt med forestillingen. Publikum både jublede og klappede vildt og længe efter premieren i Aarhus Teater, da vi afsluttede det lange eventyr gennem Michael Endes vidunderlige historie.
Anmeldelse: 'Den Uendelige Historie' på Aarhus Teater, Aarhus Teater

KulturNyt.net ⊂ Mandag 30. mar. kl. 17:59 ∴ uge 14

★★★★★★Anmeldelse: 'Den Uendelige Historie' på Aarhus Teater

Anmeldelse: Den Uendelige Historie på Aarhus Teater

Af Ambjørn Happy15. november 2018.

Men vi havde også fået den største julegave. Den Uendelige Historie er den store pakke under træet på Aarhus Teater, den gave dine børn vil elske at pakke ud sammen med dig. Og hvis du er lidt ligesom mig, så vil du også selv elske oplevelsen.

Den Uendelige Historie er en 6-stjernet forestilling, fordi lyden er himmelsk, musikalsk og knaldgod. 6 stjerner fordi den nye scene fra Købmand Herman Sallings Fond slår alt hvad du har set nogensinde på Aarhus Teater. Scenerne dukker op fra gulvets dyb, flyver væk under taget. Flokke af stjerner fordi videokulisserne der proiceres op på bagvæggen skaber en eventyrlig stemning.

Og tænker du skuespillerne er i julehumør? Ja, gode, solide præstationer. Det er ikke rimeligt at fremhæve nogen skuespiller fremfor andre, men Ashok Pramanik fortjener stor ros for sin præstation. Elegant i bare fødder springer han adræt omkring på scenen, eller flyver på ryggen af sin drage Fuchur i 10 meters høje. Han er troværdig, sprængfuld af energi, han er fremragende i hovedrollen som Atrejo.

En god historie, fantastisk teknik på den ny scene, dygtige skuespillere, knaldgod lyd, et relevant budskab om fantasiens kraft - er der noget der mangler? Ja, kostumerne som er skabt af Astrid Lynge Ottesen. Der er sjove kostumer og skræmmende kostumer, og uanset er de syet af de flotteste og mest intelligente fantasier. Astrid flytter Den Uendelige Historie fra det professionelle helt op til stjernerne. Tak for dem, dine kostumer er fantastiske, Astrid.

Den Uendelige Historie på Aarhus Teater
Historie Michael Ende
Instruktør Jacob Schjødt
Medvirkende Anton Hjejle, Ashok Pramanik, Jacob Madsen Kvols, Kim Veisgaard, Marie Marschner, Jonas Kriegbaum, Hanne Windfeld, Michiel van Leeuwen, Louise Bonde, Mathias Bøgelund, Magnus Haugaard, Joesphine Reumert Grau.
Scenografi og lys Benjamin la Cour
Lyddesign Lars Gaarde
Kostumedesign Astrid Lynge Ottesen
Komponist Oh Land

Bogland Bøger med sex, gys, erotik og drama.

'Æbler falder... Tragikomisk roadtrip'
udskudt
Mandag 30. mar.

Torsdag 2. apr.

Fredag 3. apr.

Onsdag 8. apr.

Tirsdag 14. apr.

Onsdag 15. apr.

» Bliv syg nu med corona-virus - hvad gør Sverige?

Bliv syg nu med corona-virus - hvad gør Sverige?

Bliv syg nu mens der er en ledig respirator på intensiv

29. marts 2020.

Bliv syg. Måske kan vi redde vores samfund, hvis vi alle sammen går igennem corona-virus hurtigt. Lad de unge og stærke blive syge, og stil så de gamle i kø for at blive syge hver gang der er en ledig respirator på intensiv.

Hvad gør Sverige ved corona-virus som vi ikke forstår

I Sverige er det de kloge der bestemmer hvordan samfundet skal håndtere corona-virus. Derfor kan de ikke lide politikere. I Danmark er det omvendt, her er det politikerene der bestemmer - uanset hvad kloge folk siger.

Måske er det på tide at vi skifter hest? Lyt noget mere til de kloge, sådan at vores velfærds samfund kan overleve.

Covid-19 har ramt Danmark.Hele Danmark, Ambjørn Happy, fotograf & journalist, djh

» Fredericia Teater er gået konkurs

Fredericia Teater er gået konkurs

Musicalteater lukker og slukker

16. marts 2020.
Af Presse

Tarzan, Aladdin, Shi-bi-dua - Fredericia Teater er gået konkurs. Årsagen er en dårlig økonomi, som nu er gået i brædderne på grund af mange aflyste forestillinger.

"Ligesom det er tilfældet for mange andre teatre rundt om i landet, har corona situationen medført aflysninger af Fredericias Teaters fremtidige forestillinger", oplyser teatret.

"Virussen er den tue, der har fået læsset til at vælte. Vi havde en anstrengt økonomi i forvejen, og vi havde solgt for få billetter i 2019. Men vi havde regnet med at vi skulle hente det hjem i 2020, men med corona-virus er der ingen som går i teatret", siger formanden for teatrets bestyrelse, Gitte Lillelund Beck.

» Anmeldelse af Anna Walk with me, Teatret Katapult

★★★★★Anmeldelse af Anna Walk with me, Teatret Katapult

Den dag vi dør og glider ud i stjernedybet

4. marts 2020.

★★★★★

Skuespillet Anna Walk with me handler om en kvinde der rammes af en trafikulykke. Hun går i coma, og vi følger hendes vandring gennem grænselandet mellem liv og død. Hendes sind er splintret som glasset i bilens forrude. Hun er sprængt til atomer, billederne hvirvler gennem scenerummet i al den skønhed du kender fra dine bedste drømme. Stumper af uendelig skønhed.

Fanget i guds bornholmer-ur

Det fede ved forestillingen er dukkerne, musikken, Julie Ben Semmanes blide sang og syngeskåle, Anna Ur Konoys skuespil, lyset. Alt er præcist som et klokkeværk. Vi er inde i guds bornholmer-ur. Alt fungerer perfekt, og ingenting giver mening, ingenting har sammenhæng fordi vi er i nærdøds-riget lige ved siden af drømmen og døden. Uendeligt langt borte fra livet.

Et godt bud på dødens grænseland

Historien er et godt bud på den del af livet vi alle fornemmer - nemlig døden - men som vi endnu ikke har erfaring med. Den spiller op imod det jordiske og konkrete i billederne på scenen, lyset, dukkerne og kunsten i skuespillet. Men nogle gange, akkurat som i vores eget liv når vi tænker på døden, bliver historien præget af at være sin egen modstander, fordi historien handler om opløsning, og bliver derfor mange steder fragmentarisk.

Akkurart som vores egen forestilling om døden. En følelse af, nu forstår jeg døden, og pludselig er følelsen borte igen. Men vi forstår åbenbart først døden den dag vi dør og glider ud i stjernedybet. Hvorfor skulle vi også forstå den før?

Magiske dukker

Anna Walk with me er en ny tanke, et nyt udtryk. Det er en fin forestilling. Odin Teatret har pakket kufferterne med deres magiske dukker, og tilfører forestillingen en magi som giver os mulighed for at opleve livet som den absurde dukkeforestilling det også er. Fordi Katapult har valgt at samarbejde med Odin Teatret blev der mulighed for at afprøve nye sceneudtryk direkte fra teater-laboratoriet. Tak for den oplevelse.

Kultur Nyt Kultur uge 14 Del din kultur Redaktion Anmeldelser Kulturglimt

Model søges i Århus

Freelance journalist Århus Troværdig journalistik med gode nyheder