Anmeldelse En Plads i Solen Teatret Svalegangen
Anmeldelse En Plads i Solen Teatret Svalegangen: Kulissen er skræmmende i sig selv. Vi er i et uhyggeligt betonfængsel. Det er sidste nat i Kajs liv.
6 / 6 stars


Kulturnyt.net ⊂ Onsdag 23. jun. kl. 19:12 ∴ uge 25


Anmeldelse En Plads i Solen Teatret Svalegangen

★★★★★★
Anmeldelse
6 ★ på Kulturnyt

Kulturnyt.net • Ambjørn Happy
31. oktober 2020.

En Plads i Solen vinder på sin medfølelse

Kulissen er skræmmende i sig selv. Vi er i et uhyggeligt betonfængsel. Det er sidste nat i Kajs liv. Hele Aarhus hepper på at han snart skal skydes for den terror han har været med til at skabe sammen med sine kammerater.


Tyskerne har tabt. Vi vandt og nu skal Kaj have 9 kugler i brystkassen. Som hævn, som straf.

Men det endte med at jeg græd over Kaj. Græd af medfølelse. Der var ingen jubel blandt publikum, og "sejren er vor". Der var medfølelse og små tårer i øjnene, fordi vi føler med Kaj.

Super effektiv scenografi

Scenen er sat af Peter Schultz. Fængslet foran publikum er koncentrisk, opbygget med flere etager som fører os gennem historien. Perfekt lyssætning af Henrik Sloth. På grund af fremspring og krinkelkroge i scenografien, tryller Henrik nye rum frem blot i kraft af lyssætningen.

Super.

Klog historie af Julie

Julie Maj Jakobsen har skrevet en fængslende historie om Kaj der hutler sig gennem hverdagen i Aarhus. Han er svagelig. Danmark er besat af tyskerne.

"Hvis man vil være del af noget større, så må man skabe det selv", indser Kaj. Derfor går han i samarbejde med tyskerne. Han tjener gode penge, han dræber mange danskere der ikke forstår det geniale ved hans idol, Tysklands folkefører. Brænder Guldsmedgade af.

Det lyder usympatisk, men Julie lykkes at skabe medfølelse for fyren. Fordi vi kan genkende noget i os selv. Og det er skræmmende. Meget mere skræmmende end det fysiske fængsel skuespillet foregår i.

Ekstrem fornuft ofrer de uskyldige for fællesskabets skyld?

Mange af Kajs kompakte replikker minder for mig om det vi nogle gange render rundt og siger i dag. Han siger 'fornuftige ting' som jeg og nogle andre kan finde på at sige i et øjebliks dumhed, også i dag.

Du kender det, måske. Ekstremismen hvor uskyldige kommer til skade for fællesskabets skyld. Som taget ud af politiske pressemøder hvor nationen bliver bedt om at stå sammen.

"Der vil være ofre, vi beder folk om at ofre sig, særligt de unge må ofre sig, og der vil være ensomhed og konkurs og personlig undergang, men det er alt sammen i den bedste interesse for fællesskabets skyld", siger vi på nogle af de pressemøder.

Ekstremisme er noget pis

Min bedste sang i skolen er ødelagt nu. Jeg indser Weyse hjernevaskede mig 9 år gammel til at blive en potentiel massemorder. En terrorist der rammer de uskyldige. Øv.

Det ville være bedre hvis vi lyshårede børn havde gjaldet af lungernes fulde kraft "lev om så det gælder." Ikke sandt?

Det er så frygteligt når vi vil kæmpe for alt hvad vi har kært, om det så kræver uskyldige ofre der får skåret hovedet af i Paris, bliver skudt ned i en moske i Australien, eller skudt ned på en ø i Norge.

Ekstremisme burde hellere være: "Lev om så det gælder", fremfor Weyses opfordring til at dø for sagen.

Men det er dér vi står, og Julies tekst gør det klart for os. En Plads i Solen er et spejlbillede af vores ekstreme tid, selvom historien foregår for længe siden.

Et kik ind i rædsels kabinettet

"Når du vågner i morgen vil du indse, at du er ligesom mig", siger Kaj til sin fangevogter. Åh nej, det håber jeg ikke.

Kristoffer Helmuth mestrer sin rolle, og han afleverer mange tunge sætninger der er i stand til at lirke sig ind mellem leddene i min rustning.

"De afgørende punkter i livet er der, hvor man overvinder sin svaghed og gør den til sin styrke", siger han. Det lyder rigtigt nok, selvom Kaj er nazist.

"Kraft Durch Freude". Ja. Man skal være sund og i godt humør. Åh nej.

"Jeg ved jeg har ret, derfor ved jeg at de andre tager fejl." Ja det, åh nej!

"Vi bliver stående her, det er bedre end at indrømme de gange man gik fejl gennem livet." Host. Det er aldrig sket for mig. Host. Host.

Hvordan håndterer vi ekstremismen, uden selv at blive ekstreme?

Så hvad gør vi ved tidens ekstremisme. Skal vi udrydde alle onde mennesker, eller hvad skal vi ellers gøre? Og hvad nu hvis mange af os bærer en flig af ekstremismen i os selv? Lige dér hvor vi vil ofre nogen, af hensyn til fællesskabet. Hvad gør vi så?

Tak for oplevelsen, den var god. Som altid debatskabende og samtids orienteret teater. En Plads i Solen fik mig til at rydde lidt op i det indre skur. Kigge på gamle automat tanker, og smide en stor kasse af dem ud. Så føler man sig så dejligt tilpas bagefter. Tak for det.

Og hvordan det lykkes Julie Maj Jakobsen at få publikum til at blive berørt af Kajs død? Det må du opleve for dig selv på Teatret Svalegangen.


En Plads i Solen
Medvirkende Kristoffer Helmuth, Maja Juhlin, Holger Østergaard, Clare Ellegaard, Morten Vang, Jesper Hyldegaard
Tekst Julie Maj Jakobsen
Instruktion Simon Boberg
Scenograf Peter Schultz
Scenemester Jesper Folke
Dramaturg Janek Szatkowski
Lysdesign Henrik Sloth
Lyddesign Anton Bast
Regissør Naja Brimer
Instruktørassistent Ulrik Ploug Lorentzen
Produceret af Teatret Svalegangen.




Kultur oplevelser i Aarhus et stykke ude i fremtiden

Girls & Boys Aarhus Teater

Torsdag 12. aug. 2021
GIRLS & BOYS havde urpremiere på Royal Court Theatre i London i 2018, hvor The Guardians begejstrede anmelder beskrev Dennis Kellys stykke som "djævelsk foruroligende".

En kvinde er alene på scenen - spillet af Aarhus Teaters Nanna Bøttcher - og alt virker rigtigt og besnærende, når hun fortæller om sin stormfulde forelskelse i den mand, hun gifter sig med.
'Girls & Boys Aarhus Teater'

Teaterkoncert, Anne Linnet på Aarhus Teater

Lørdag 28. aug. 2021
Anne Linnet udforskede passion, kærlighed, køn og seksualitet i sine tekster og musik. Som soloartist og frontfigur i Shit & Chalou, Anne Linnet Band og Marquis de Sade har hun sunget om fascination og forelskelse.
'Teaterkoncert, Anne Linnet på Aarhus Teater'

Kaj Munks Ordet på Aarhus Teater

Lørdag 4. sep. 2021
Kaj Munks 'Ordet' står som hans bedste og mest intense skuespil. Han skrev det i 1925 på bare seks dage i en afsindig rus.
'Kaj Munks Ordet på Aarhus Teater'

'Valkyriens Kamp' på Teatret Svalegangen

Tirsdag 14. sep. 2021
Cigarpulsende, masser af smykker og udklædt i historiske kostumer. Thit Jensen (1876-1957) var en af de første danske forfattere somforstod at iscenesætte sig selv.
''Valkyriens Kamp' på Teatret Svalegangen'

'Når vi døde vågner' på Aarhus Teater

Torsdag 16. sep. 2021
Henrik Ibsens sidste skuespil, hvor den pulserende natur æder sig ind på de forstenede eksistenser. Stykket handler om billedhuggeren Arnold Rubek som vender hjem til Norge efter mange år i udlandet.
''Når vi døde vågner' på Aarhus Teater'

'Over Vadehavet' på Teatret Svalegangen

Lørdag 25. sep. 2021
'Over Vadehavet' handler om tre mennesker i sandet, og om hvordan deres fuglekiggeri giver nye synsvinkler på tilværelsen og vores forhold til naturen. De tre konkurrerende fuglekiggere: Den enevældige formand Heike Iversen, hendes assistent Frikke, der med sit skarpe blik sikrede formanden førstepladsen ved seneste optælling, og hendes indædte rival Rigmor Gram.
''Over Vadehavet' på Teatret Svalegangen'

'En fortælling om blindhed' på Aarhus Teater

Tirsdag 26. okt. 2021
En by rammes af en blindhedsepidemi, og én efter én mister byens borgere synet. Det sker pludseligt, og ingen ved hvorfor.
''En fortælling om blindhed' på Aarhus Teater'

Alice i Eventyrland på Aarhus Teater

Torsdag 11. nov. 2021
Juleforestilling på Aarhus Teater for hele familien. Årets familieforestilling er en ny version af den magiske klassiker om den nysgerrige pige Alice og hendes rejse ind i en verden fuld af mystiske væsener

'Alice i Eventyrland' er et forunderligt univers der udfordrer vores sanser og vores perspektiv på verden.
'Alice i Eventyrland på Aarhus Teater'

Tove Ditlevsen 'Man vokser op' på Aarhus Teater

Fredag 12. nov. 2021
Oplev to nye dramatikertalenter i et gnistrende møde med Tove Ditlevsen, når Aarhus ­Teater sætter to af hendes stærke værker på scenen i én og samme forestilling

Tove Ditlevsens bøger har rod i 1940’ernes arbejderklasse i de barske københavnske brokvarterer, men hendes erfaringer er tidløse. Nu omskaber to dramatikertalenter fra Den Danske Scenekunstskole i Aarhus to af Tove Ditlevsens stærke romaner til levende scenekunst.
'Tove Ditlevsen 'Man vokser op' på Aarhus Teater'

'Kagefabrikken' på Aarhus Teater

Fredag 19. nov. 2021
I 'Kagefabrikken' stikker dramatiker Christian Lollike fingrene i den glasur, vi pynter os med når tingene går godt. Men hvad sker der med empatien og tolerancen, når vi presses på vores brød og vores holdninger?

I rollen som den disruptede fabrikant Nielser Reumert-vindende Kristian Holm Joensen.
''Kagefabrikken' på Aarhus Teater'


Kulturnyt Kalender uge 25 Anmeldelser Kulturvideo Del din kultur Redaktion


Kulturportal Alt om Aarhus
- teater, dans, musik, kunst, kultur

Kulturnyt er et no-money-no-profit medie hvor skribenter, fotografer og journalister tilbyder en genvej væk fra swipe-telefonen og ud i virkeligheden.

Hvis du har et kulturarrangement så fortæl os om det, eller lav en konto og skriv selv dit arrangement ind i kulturkalenderen. Copyright på tekst og billeder tilhører de respektive rettighedshavere. Synspunkter og meninger henhører til de enkelte aktører.

Alt indhold på Kulturnyt leveres efter princippet om no-money-no-profit, vi er finansieret af godt humør og kernedansk ytringsfrihed. Konkurrencer med teaterbilletter og lignende afgøres fair efter bedste evne, og vindere modtager billetter direkte fra arrangøren.
Alt om Aarhus

Kulturnyt

Anmeldelser Aarhus
Teater Aarhus
Dans Aarhus
Musik Aarhus
Performance Aarhus
Show Aarhus


Kontakt Kulturnyt på mail eller telefon.

© Kulturnyt 2021
Fast page technology: 0,21 sekund