Hvad er et julemirakel? Det er koldt udenfor og for mange er julen en hård tid, hvor spøgelser fra fortiden rumsterer rundt, sult og savn kan føles endnu mere gennemtrængende i lyset af alt travlheden, og andres tilsyneladende glæde kan gnave sig ind i knoglerne. Jeg tror at Teatret Gruppe 38 har fat i den helt rigtig cocktail på et godt julemirakel og det er for alle. Det handler om at glædes ved noget så simpelt og samtidig så forunderlig, som en virkelig god historie fortalt i et magisk univers.
Anmeldelse: En Sand Røverhistorie, Gruppe38, Teatret Gruppe38

KulturNyt.net ⊂ Torsdag 2. apr. kl. 17:31 ∴ uge 14

★★★★Anmeldelse: En Sand Røverhistorie, Gruppe38

Julemirakel på Teatret Gruppe38

Af Lita Domino10. december 2018.

En røverfamilie

Det er en farlig skov, Görringeskoven, for der bor der en røverfamilie, der er så grum og hæslig at man ryster af skræk, når de overfalder sagesløse der tør ride igennem skoven. Men røverne er fattige og sulter for det er kun sjældent at nogen tør at nærme sig. Ingen mennesker kan lide dem, fordi de er så anderledes og grovskårne og derfor er de blevet udstødt af samfundet. Men hver julenat oplever røverfamilen et sandt julemirakel. Der er så magisk og smukt at det næsten ikke er til at tro. Og den historie kan man opleve med egen krop på Teatret Gruppe 38 i denne juletid. Historien bygger på Selma Lagerlöfs ”Legenden om en julerose”, som er en smuk historie om et julemirakel.

Bodil Alling med de mange stemmer

Legenden om Julerosen er frit fortolket af vidunderlige Bodil Alling. Hun er mester i at fortælle historier så både børn og voksen hører virkelig godt efter. Publikum får lov at ligge i hængekøjer og ud over alle publikummer er spændt en himmel af stof, hvor lys og skygger kan understrege en skøn historie. Bodil fortæller med sit talent for personkarakteristikker en medrivende legende, og med få virkemidler er det som at være i Görringeskoven og opleve julemiraklet på egen hånd.

Tusind tak til Teamet bag ”En sand røverhistorie” og til det fantastiske Teatret Gruppe 38 for en rigtig dejlig historie!

En Sand Røverhistorie
Skabt af Sara Topsøe-Jensen, Bodil Alling, Søren Søndberg, Kim Glud, Søren la Cour, Lars K. Olesen.
Fortæller og skuespiller: Bodil Alling

Tantra Gigolo 300 danske kvinder købte sex hos ham for at bruge tantra som genvej til seksuel frihed.

'Æbler falder... Tragikomisk roadtrip'
udskudt
Torsdag 2. apr.

Torsdag 2. apr.

Fredag 3. apr.

Onsdag 8. apr.

Tirsdag 14. apr.

Onsdag 15. apr.

'Flagstang Marked'
udskudt
Søndag 19. apr. kl. 10:00-15:00

» Bliv syg nu med corona-virus - hvad gør Sverige?

Bliv syg nu med corona-virus - hvad gør Sverige?

Bliv syg nu mens der er en ledig respirator på intensiv

29. marts 2020.

Bliv syg. Måske kan vi redde vores samfund, hvis vi alle sammen går igennem corona-virus hurtigt. Lad de unge og stærke blive syge, og stil så de gamle i kø for at blive syge hver gang der er en ledig respirator på intensiv.

Hvad gør Sverige ved corona-virus som vi ikke forstår

I Sverige er det de kloge der bestemmer hvordan samfundet skal håndtere corona-virus. Derfor kan de ikke lide politikere. I Danmark er det omvendt, her er det politikerene der bestemmer - uanset hvad kloge folk siger.

Måske er det på tide at vi skifter hest? Lyt noget mere til de kloge, sådan at vores velfærds samfund kan overleve.

Covid-19 har ramt Danmark.Hele Danmark, Ambjørn Happy, fotograf & journalist, djh

» Fredericia Teater er gået konkurs

Fredericia Teater er gået konkurs

Musicalteater lukker og slukker

16. marts 2020.
Af Presse

Tarzan, Aladdin, Shi-bi-dua - Fredericia Teater er gået konkurs. Årsagen er en dårlig økonomi, som nu er gået i brædderne på grund af mange aflyste forestillinger.

"Ligesom det er tilfældet for mange andre teatre rundt om i landet, har corona situationen medført aflysninger af Fredericias Teaters fremtidige forestillinger", oplyser teatret.

"Virussen er den tue, der har fået læsset til at vælte. Vi havde en anstrengt økonomi i forvejen, og vi havde solgt for få billetter i 2019. Men vi havde regnet med at vi skulle hente det hjem i 2020, men med corona-virus er der ingen som går i teatret", siger formanden for teatrets bestyrelse, Gitte Lillelund Beck.

» Anmeldelse af Anna Walk with me, Teatret Katapult

★★★★★Anmeldelse af Anna Walk with me, Teatret Katapult

Den dag vi dør og glider ud i stjernedybet

4. marts 2020.

★★★★★

Skuespillet Anna Walk with me handler om en kvinde der rammes af en trafikulykke. Hun går i coma, og vi følger hendes vandring gennem grænselandet mellem liv og død. Hendes sind er splintret som glasset i bilens forrude. Hun er sprængt til atomer, billederne hvirvler gennem scenerummet i al den skønhed du kender fra dine bedste drømme. Stumper af uendelig skønhed.

Fanget i guds bornholmer-ur

Det fede ved forestillingen er dukkerne, musikken, Julie Ben Semmanes blide sang og syngeskåle, Anna Ur Konoys skuespil, lyset. Alt er præcist som et klokkeværk. Vi er inde i guds bornholmer-ur. Alt fungerer perfekt, og ingenting giver mening, ingenting har sammenhæng fordi vi er i nærdøds-riget lige ved siden af drømmen og døden. Uendeligt langt borte fra livet.

Et godt bud på dødens grænseland

Historien er et godt bud på den del af livet vi alle fornemmer - nemlig døden - men som vi endnu ikke har erfaring med. Den spiller op imod det jordiske og konkrete i billederne på scenen, lyset, dukkerne og kunsten i skuespillet. Men nogle gange, akkurat som i vores eget liv når vi tænker på døden, bliver historien præget af at være sin egen modstander, fordi historien handler om opløsning, og bliver derfor mange steder fragmentarisk.

Akkurart som vores egen forestilling om døden. En følelse af, nu forstår jeg døden, og pludselig er følelsen borte igen. Men vi forstår åbenbart først døden den dag vi dør og glider ud i stjernedybet. Hvorfor skulle vi også forstå den før?

Magiske dukker

Anna Walk with me er en ny tanke, et nyt udtryk. Det er en fin forestilling. Odin Teatret har pakket kufferterne med deres magiske dukker, og tilfører forestillingen en magi som giver os mulighed for at opleve livet som den absurde dukkeforestilling det også er. Fordi Katapult har valgt at samarbejde med Odin Teatret blev der mulighed for at afprøve nye sceneudtryk direkte fra teater-laboratoriet. Tak for den oplevelse.

Kultur Nyt Kultur uge 14 Del din kultur Redaktion Anmeldelser Kulturglimt

Model søges i Århus

Freelance journalist Århus Troværdig journalistik med gode nyheder