Myopic Time Lille Esther Wrobel er en svale. Slut herfra. Der er ikke mere poesi i denne anmeldelse af svalens vertikale dans på BORA-BORA.
Event
Anmeldelse: Myopic Time, BORA-BORA, BORA-BORA
4 / 6 stars

KulturNyt.net ⊂ Onsdag 30. sep. kl. 21:29 ∴ uge 40

★★★★Anmeldelse: Myopic Time, BORA-BORA

Anmeldelse: Lodret fakta, fed forestilling om at bruge sin modvægt

Ambjørn Happy20. februar 2019.

Myopic Time Lille Esther Wrobel er en svale. Slut herfra. Der er ikke mere poesi i denne anmeldelse af svalens vertikale dans på BORA-BORA. Der er ikke engang et lille fuglefløjt eller en storøjet bambi i skovbrynet.


Fakta er ligesom inspektøren i sportshallen lidt udenfor byen. Han er bare ikke velkommen i pigernes omklædningsrum. Sådan er det med fakta. Den står ude i gyden bag BORA-BORA og håber at kunne snige sig ind. Hånd i hånd med halinspektøren.

Fakta står i baggyden sammen med halinspektøren

Men vi siger nej. Dans er kunst, dans det er noget med æstestik, romantik, bevægelse, følelser og lidt humor. Fakta skal vi ikke have. Prøv naboen.

Men nogen har altså overset at Esther Wrobel er en faktuel kvinde, og er kommet til at lukke hende ind på BORA-BORA.

Wrobels lodrette dans handler om fysiske principper på det ydre plan. Du har et tov henover en trisse. I den ene ende noget tungt, og i den anden ende hænger du og dingler. Hvis der er lige meget vægt på begge sider af trissen, så er der ligevægt. Nej, det passer ikke.

Den kinæstetiske energi ødelægger ligevægten. Det er fakta.

Når Esther kaster sig fem meter op luften og bliver grebet af ligevægten, så kan hun ødelægge den og vinde over sin modvægt så hun kommer ned igen på jorden. Det ser flot ud.

Modvægten er stærkest når vi giver op

På det indre plan, inde bag Wrobels blomstrede kjole og gråmlerede strikkede helkropsdragt, handler forestillingen om alt det du kan gøre, når modvægten i dit liv griber dig.

Modvægten i hverdagen - den der hindrer os i at få ordenligt gang i alt det sjove - den modvægt er fortiden.
Smerten.
Dårlige valg.
Irriterende vejr.
Skatter og afgifter.
Modvægten er alt det som trækker i os og gør det svært at komme fremad.

Modvægten gør dig i stand til at flyve

Se forestillingen, den er sjov og rørende. Modvægten i dit liv gør dig nemlig også i stand til at flyve, det er fakta. Leg med den, hold dig i gang, så er vi stærkere end den. Kun hvis vi giver op, vinder modvægten.

Myopic Time
Performere Esther Wrobel og Camilla Barratt-Due
Koncept & koreografi Esther Wrobel
Scenografi & kostumer Camilla Barratt-Due
Scenografi & kostumer Inbal Lieblich
Lysdesign & teknisk leder Karl Sørensen
Rigger & scenetekniker Ariellah Winther
Produktion Maiken Bruun
Designer & bygger Mattias Umaerus
Grafisk design Sam Moore
Produceret af Sparrow Dance


★★★★★★'DonGnu-turist på BORA-BORA'

Onsdag 30. sep.

'Hamlet, Prins af Danmark på Musikhuset'

Onsdag 30. sep.

★★★★★★'Aarhus Teater Den Vægelsindede Holbergs satiriske komedie'

Onsdag 30. sep.

'Teater Katapult H.G. Wells’ gyser i papir'

Onsdag 30. sep.

'Teater Katapult Standup med Olav Dybro Lundsgaard'

Lørdag 3. okt.

'Blok 4 og udsigt på Teatret Svalegangen'

Mandag 5. okt.

'Teater Katapult Pynt'

Tirsdag 6. okt.

» Kunst og kultur kalender

» Ugens kunst og kultur

Emilia Therese

» Anmeldelse Turist, Don Gnu på Bora-Bora

★★★★★★Anmeldelse Turist, Don Gnu på Bora-Bora

Lad os være fysiske og udforske hinanden

26. september 2020.
Ambjørn Happy

★★★★★★

Lufthavnen slukker, sådan som corona har givet vores liv mundbind på. Tre mænd bliver overladt til sig selv og hinanden i en tom ventehal. Således er rammerne omkring Don Gnu's nye forestilling: Turist. Vi venter alle i dén lufthavn, på hver sin måde.

Review Tourist by Don Gnu

Mikolaj Karczewski går i panik, ruller rundt om sin kuffert og græder ned ad sit pæne jakkesæt. Kasper Buus slår sit backpacker telt ud, mediterer og spiller didgeridoo. Vildbassen Petras Lisauskas drikker øl og bliver sentimental.

6 stjerner for aktualitet, elegance, dans, musik, god underholdning og koreografi

Og så opdager de hinanden. De laver spas og gags med hinanden, de danser, de springer og slås. Det er god underholdning fra Jannik Elkær & Kristoffer Louis Andrup Pedersen. Fascinerende slowmotion og kvik tango, musikken af Alice Carreri. Svedige mænd der kæmper og leger. Videobaggrunden fra Christoffer Brekne bidrager til kommikken. Det bliver vildt, så voldsomt at verden går under med et knald.

Men det er ikke slut, selvfølgelig er det ikke det.

Livet er det eneste som vi ikke kan have held til at afslutte. Vi kan lukke lufthavnene, dræbe os selv, sprænge atombomberne. Livet selv kan aldrig udslukkes.

Så alting starter forfra. Det er smukt danset og fint tænkt. Don Gnu overgiver sig aldrig. Fysisk teater i den tidsalder vi kan kalde du-må-ikke-røre mig, når engang vi er kommet til fornuft og genoptager vores bevægelser som turist i verden i tæt forbindelse med hinanden.

Don Gnu: Let's get physical and explore life

26. september 2020.
Ambjørn Happy

★★★★★★

The airport shuts down in a pause, just like the corona wrapped our life in a sanitary napkin. Three men are left to themselves and each other in an empty waiting hall. This is the setting in Don Gnu's new show: Tourist. We are waiting at that airport, in our own way.

Anmeldelse Turist af Don Gnu

Mikolaj Karczewski panics, gift-wraped around his suitcase and flinging his tears down his nice suit. Kasper Buus flips open his backpacker tent, meditates and plays didgeridoo. The loveable badboy Petras Lisauskas drinks beer and gets sentimental.

And then they discover each other. They play together, they dance, they jump and fight. It is good entertainment from Jannik Elkær & Kristoffer Louis Andrup Pedersen. Fascinating slow motion and quick tango, the music of Alice Carreri. Sweaty men fighting and playing. The video background from Christoffer Brekne contributes to the comedy. It gets wild, so hot-tempered that the world collapses with a bang.

But it's not the end, of course it is not.

Life is the only thing we cannot end. We can close the airports, kill ourselves, detonate the atomic bombs. But life itself can never be extinguished.

So everything starts all over again. It is beautifully danced and eloquently thought out. Don Gnu never surrenders. Physical theater in the age we will name you-shall-not-touch me, once we have come to our senses and resume our movements as a tourist in the world in close attachment with each other.


Koncept & koreografi Jannik Elkær & Kristoffer Louis Andrup Pedersen
Koncept, lys og video Christoffer Brekne
Performance og koreografi Petras Lisauskas, Mikolaj Karczewski & Kasper Buus
Musik Alice Carreri
Tekniker Jakob Thau
Tango coaches Camilla Maria Dahlgren & Linus Aabye Jensen
Movement coach Benjamin Buus
Dramaturgisk konsulent Anja Høegh​

Foto: Per Pedersen

» Anmeldelse Homage på Teatret Gruppe 38

Anmeldelse Homage på Teatret Gruppe 38

Hun mimer sin hyldest til menneskets fantasi

23. september 2020.
Lita Domino

Rummet kan synes tomt ved første øjekast. En lille sort scene med kun en taburet i midten, det er alt hvad jeg kan se, men idet en lille kvinde i sort klædning træder ind på scenen ændrer rummet sig til et helt univers af underfundige menneskeskildringer. Hendes følgesvend er fantasien, og så kan alt ske. Vi er i hænderne på en mimer i forestillingen Homage.

Stærkt kropsudtryk

Kroppen har sit eget sprog og i aften fik jeg en skøn oplevelse i den non-verbale verden, hvor det var en kvindes små gestus og stærke kropsudtryk der fortalte historien. Med bløde hænder og et meget nærværende kropssprog kom hendes lille fine fortælling til verden.

Humor i sprøjteposen

Hun mimer sin karakter frem med alle de drømme, længsler og små gøremål som mennesket har. Hun er kærlig og humoristisk i sin karakteristik, især når hun skildrer de kejtede øjeblikke i tilværelsen. De ønsker og drømme som vi mennesker kan tænke på når vi er i eget selskab, de bliver lukket ud af boksen og får deres eget liv. Hun kropsliggør dem og får mig til at le i genkendelighed og medfølelse for det smukke i livet. Hun hylder det enkle og nærværende liv med et perlende sprog uden at et ord kommer over hendes læber.

Det er mimeteater når det er allerbedst

Mette Rønne har et dejligt talent som mimer og jeg er vild med hendes menneskeskildring i forestillingen Homage. Den varme, ro og humor hun går på scenen med giver både power og eftertanke hos sit publikum.

Homage handler om fantasi og om at hylde livets skønhed som den ser ud når vi er opmærksomme nok på de helt nærværende øjeblikke i tilværelsen.

Tusind tak til teamet bag Homage og til Teatret Gruppe 38 der huser dem i øjeblikket.

Bjarne Stæhr

» Anmeldelse af Kejseren på Teater Katapult

★★★★Anmeldelse af Kejseren på Teater Katapult

Danmarks Kejser kan sove trygt i nat

22. september 2020.
Ambjørn Happy

★★★★

Danmarks Kejser - og hendes 2 Göbbels drenge som hun betaler millioner for at hjernevaske naive folk med løgn gennem medierne (som i stykket er de 2 skræddere) - hun kan sove trygt i nat.

Eller kan hun?

Det er spørgsmålet som forestillingen Kejseren rejser på Teater Katapult. Hvad kan vi gøre ved Kejsere, og Diktatorer og Statsministres løgn? Kan vi stille noget op, eller sover de bare trygt igen i nat?

De unge gider ikke mere løgn

Der er en grund til at enhver Kejser gør livet surt for unge mennesker. Også i Danmark. De unge er livskraftige, de uddanner sig, finder arbejde, finder kærester, bliver gift og får børn. Og så er de virkeligt irriterende kritiske.

Måske du kender nogen unge? De er veganere. De er klimaaktivister. De holder piratfester og køber graviditets-tester. Der er liv i dem, og de er sikre på at deres fremtid skal være helt anderledes end din. De vil ikke leve som de gamle der er gråhårede og bange for alting. De vil bare leve, nu, uden den gamle kones propaganda, uden det der forsigtigheds princip.

I stykket Kejseren træder de unge i karakter med netop det budskab. "Vi gider ikke mere de gamle menneskers løgne!"

God musik, god scene, god optræden

Kejseren er et godt stykke. Når man tager i betragtning at de fire skuespillere og musikanter er gamle. De forsøger oprigtigt at snigløbe dagens Kejser. I dag Mette, i morgen Morten, på fredag Søren. Det er ikke vigtigt hvem der er Kejser, det er mere vigtigt at Kejseren er en løgnhals, og det er sådan magt fungerer.

I stykket siger skuespilleren Birgitte Prins, at Kejseren får magt ved at være en metakonstruktion for Folket, en Gestalt for Folket, og Folket vil gerne ligne Folket, så Folket lytter til en Kejsers løgn og er enige om at løgnen er sandheden. På den måde bliver folket en beskytter af sin Kejser, fordi Kejseren har bildt dem ind, at hun er Folket.

Der er således kritik af både Folket og af Kejseren. Men skuespillerne er selv gamle. De er selv Kejsere i kraft af deres alder. På scenen render 5 unge mennesker rundt i gul regnfrakke som klimaaktivister i regnvejr i Stockholm. Udstødte.

På den måde bliver Kejseren internt en kritik af sig selv. De gamle fylder for meget. Der er for meget David Bowie. Der er for meget Livingstone som hellere vil tale sit hjemlands gamle fraser, end tale i nutiden på gebrokkent dansk. I stykket er de unge udstødt.

Og sådan er det jo også i virkeligheden. Og altid. Det er lige meget om det er halvtredserne, 60'erne, 70'erne, 80'erne, 90'erne, nullerne, eller 10'erne. Kejsere har alle dage en modvilje mod ungdommen. Fordi ungdommen gennemskuer Göbbel-drengenes løgne. Det gør vi gamle ikke. I hvert fald ikke hver gang.

Det slutter med et slag i ansigtet med en våd regnfrakke

Jeg skal ikke spoile afslutningen, men det er noget med nogen våde regnfrakker, båret af unge mennesker.

Til gengæld vil jeg sige tak for oplevelsen. Politisk teater i Danmark har det altid svært, fordi vi ligner hinanden så meget. Vi er alle en del af dagens Kejser. Det er svært at gøre oprør. Men det var et fint forsøg, sådan da. Absolut Music Joy vil klappe i sine hænder.

Fed musik og sang af Pete Livingstone. God beherskelse af scenerummet. Godt lys. Fedt med lidt kritik af Kejseren, den Kejser som vi bærer i os selv, og i Søren og Mette, eller hvem det nu er i dag.


Kejseren baseret på H. C. Andersen, opført af Livingstones Kabinet i samarbejde med Teater V og Den Fynske Opera
Medvirkende Troels Kortegaard Ullerup, Birgitte Prins, Bebe Risenfors, Nina Kareis og Pete Livingstone
Iscenesættelse Nina Kareis
Scenograf Julie Forchhammer
Komponist Pete Livingstone
Lysdesign Mikkel Jensen
Lyddesign Baldur Kampmann


Alt om Århus
På KulturNyt finder du alt om Århus kunst og kultur. Del dine egne nyheder og omtale af arrangementer.
Skriv selv eller kontakt redaktionen.

Del din kunst og kultur
Del din kunst med folk i Århus. KulturNyt fortæller om kunst og kultur. Du kan
skrive din egen foromtale her.

Lav omtale på KulturNyt
Du kan skrive foromtaler på dine arrangementer i Århus. Det er nemt. Tekst og foto, så kører du. Skriv din egen
omtale af mad, dans, teater, musik, tøj og mode, din café, restaurant og så videre.


Kultur Nyt Kalender uge 40 Anmeldelser Kulturvideo Del din kultur Redaktion


Kulturportal Alt om Århus
- teater, dans, musik, kunst, kultur

KulturNyt er et no-money-no-profit medie hvor skribenter, fotografer og journalister tilbyder en genvej væk fra swipe-telefonen og ud i virkeligheden.

Hvis du har et kulturarrangement så fortæl os om det, eller lav en konto og skriv selv dit arrangement ind i kulturkalenderen. Copyright på tekst og billeder tilhører de respektive rettighedshavere. Synspunkter og meninger henhører til de enkelte aktører.

Alt indhold på KulturNyt leveres efter princippet om no-money-no-profit, vi er finansieret af godt humør og kernedansk ytringsfrihed. Konkurrencer med teaterbilletter og lignende afgøres fair efter bedste evne, og vindere modtager billetter direkte fra arrangøren.
Alt om Århus