Anmeldelse: Techno GBAR og Never MindLængslen efter at blive elsket for mere end sin endetarmsåbningFolk sidder og snakker langs væggene i Gbar, med en drink, en ny date, en god ven. De er 40 mennesker, musikken er dæmpet. En ung fyr går rundt og hilser med sin drink.
Event
Anmeldelse: Techno på GBAR, Aarhus Teater
6 / 6 stars

KulturNyt.net ⊂ Onsdag 28. okt. kl. 23:55 ∴ uge 44

★★★★★★Anmeldelse: Techno på GBAR

Anmeldelse: Techno GBAR og Never Mind

Længslen efter at blive elsket for mere end sin endetarmsåbning

Ambjørn Happy17. januar 2018.

Folk sidder og snakker langs væggene i Gbar, med en drink, en ny date, en god ven. De er 40 mennesker, musikken er dæmpet. En ung fyr går rundt og hilser med sin drink. De

kender ham ikke. Det må være Simon Mathew, skuespilleren i aftenens teaterstykke Techno. Hans kompakte krop sender bølger af muskler og aggression ud i lokalet, men vi mærker også noget andet: Han er ked af det. Ked af at være alene.


Skuespil Simon Mathew er en kraftbombe af nærvær, aggression og følsomhed. En sjælden blanding som klæder ham som mand.
Lyd Natal Zaks styrer for tungt.
Historien Realistisk, sætter billeder op i sindet som holder længe, vi glemmer ikke kyllingen i ovnen og al den lage.
Stjernekvalitet Relevant emne og original opsætning helt tæt på publikum på en bar i storbyen, Aarhus og København.
Dramaturgi og instruktion Sanna Albjørn og Sarun Oshana.
DJ Natal Zaks tænder op under kedlerne, technoen begynder at dampe ud i rummet og fylder os alle sammen med det dunkende beat, hjerteslaget fra pikkens blodårer, rytmen fra længslen efter bevægelse, fest og forening.

Simon Mathew danser og snakker. Om at blive bollet på alle fire i parken af mange mænd der står i kø. Om hans kæreste der har samme sexappeal som en gummimåtte og en gummihandske og en tube tyk glidecreme.
Simon er spændt op i en gynge fra loftet. Hans kæreste fistfucker ham, og det er frækt men også tragisk.

Tidens tragedie er at vi indtager for meget sex og for lidt kærlighed, og det bliver vi skøre af. Simon tumler rundt i storbyens bøsseklub. Han tager stoffer, han danser, han er forelsket og drømmer om at blive gift, gå i samme tøj som kæresten, bruge tid sammen.

Men folk vil ham ikke, de vil kun knalde ham.

Han kigger rundt på os. Nogle dele af monologen siger han direkte til folk i publikum.
'Vil du ha' mig', spørger han kæresten mens han kigger en ung mand i øjnene.
Det sker igen og igen. Grænsen mellem teater og publikum brydes ned her på Gbar.

Simon Mathew er så tæt på. Lyset reflekterer i hans hud og ændrer tonen i vores eget ansigt. Han danser foran os, og han falder ned efter festen og er ked af det. Han er tæt på os. Vi får lyst til at strække hånden ud og ae hans hoved, give ham et kram, men vi mærker hans frygt for berøring.

Han kan tåle at blive taget og misbrugt, men han vover ikke kærligheden.
Jo til sidst, til sidst vælger han at droppe gummikæresten og vælge sin egen vej.
Noget med kærlighed, noget med at blive elsket for sit hjerte og ikke kun for sin endetarmsåbning.

Techno er en super oplevelse. Opføres både i Aarhus på GBAR og i København på Never Mind.

Fotograf Århus

★★★★★'Aarhus Teater Punk A Rebel Never Dies'

Onsdag 28. okt.

'Teater Katapult Jagten på det Gode Menneske'

Onsdag 28. okt.

'En Plads i Solen Teatret Svalegangen'

Lørdag 31. okt.

'Teater Katapult Pigen med Bomberne'

Onsdag 4. nov.

'Aarhus Teater Et Juleeventyr med Charles Dickens Ebenezer Scrooge'

Torsdag 5. nov.

'Aarhus Teater Kærlighedens Forrykte Former - Erotiske noveller'

Fredag 6. nov.

'Opgang2 turnéteater 4 Ever del 2'

Tirsdag 10. nov.

» Kunst og kultur kalender

» Ugens kunst og kultur

» Anmeldelse Punk på Aarhus Teater

★★★★★Anmeldelse Punk på Aarhus Teater

Så vågn dog op!

28. oktober 2020.
Lita Domino

★★★★★

Jeg bliver draget ind i oprørets time. Taget ved nakken af en tung punk-bas og vækket til modstand mod autoriteter og gamle slidte paragraffer der for længst er forældede. Jeg er i armene på en flok unge dansere fra Black Box Company på Aarhus Teater som lige nu tager scenen med en mavepuster af en rebelsk passion for den sublime dans.

Tricks til et nyt ungdomsoprør

I Punkernes baggård lærer disse nye unge tricksene til et nyt ungdomsoprør. Med tonerne fra de gamle punkere som Rolling Stones og The Clash bindes trådene sammen med en ny generation af oprørere. Der var sceneplads til både indskud og udbrud af den gamle punkbevægelse men teamet havde en fin opmærksom på det rebelske menneskes inderste væsen og alle dets udtryk.

Nyt oprør skubber det forstokkede af scenen

De bygger en danseperformance op med små situationsbilleder fra en rebels udtrykskatalog. Kunststykker hvor de klæder sig selv på som individualister både i tøj, stil og i danseudtryk. De udforsker deres eget udtryk og eksperimenterer med forskellige særpræg under punkbevægelsens fane. Benytter sig af små abrupte bevægelser og spiller dem op mod de mere glidende strøg fra deres kropsudtryk. Veksler trin fra Street Dance med den mere klassiske moderne dans.

Hver danseperformer har sin egen karakter og sine egne styrker, men koreografien var samtidigt en helstøbt pallette mellem det individuelle udtryk og truppens fælles sprog.

På en rå scene i et skarpt lys

Jeg var begejstret for det rå look i deres aggressive udtryk når de med power tog scenen og gav deres punk-råb krop, og jeg blev rørt af de følsomme og mere inderlige øjeblikke hvor karaktererne dannede deres rebelske indre kerne.

Denne forestilling: ”Punk, A Rebel Never Dies”, har en kraftfuld og skøn stemme som er helt sin egen og bestemt værd at gå efter.

Tusind tak til teamet bag forestillingen ”Punk, A Rebel Never Dies”, og tak til Greta Thunberg og andre rebeller før hende (hun er med i forestillingen!), og tak til Aarhus Teater der i aften var i danse-klædning.


Punk A Rebel Never Dies
Medvirkende Giorgia Reitani, Jasmin Gordon, Juame Luque Parallada, Jon Ipina, Elena P. Nielsen,Mikkel Alexander Tøttrup, Rosie Stebbing, Carl Hughes
Iscenesættelse og koreografi Jacob Stage
Musikalsk arrangement og lyddesign Joacim Pedersen
Scenografi Signe Krogh
Kostumedesign Åsa Gjerstad
Lysdesign Marcus Philippe Gustafsson

» Anmeldelse af Othello, Teater Refleksion

★★★★★Anmeldelse af Othello, Teater Refleksion

Den dejligste Othello lagkage

25. oktober 2020.
Lita Domino

★★★★★
Lagkagens bund

I dag fik jeg en himmelsk mundfuld af den skønneste lagkage jeg kender, men i en ny og anderledes form. I dukketeatret ”Othello” er bunden en gammel klassiker fra William Shakespeare skrevet i år 1603. Historien om ungersvenden General Othello og hans ærkerival Lago. Historien med de stærke temaer som kærlighed, jalousi, forræderi og hævntogter der med sin tyngde beretter om livets store spørgsmål. En bund af litterær dannelse som ikke normalt er nem at bide skeer med, men i kyndige dukkefører hænder bliver det et vidunderligt grundlag for at udforske menneskesindets kringelkroge for både børn og voksne.

Skakspillet om magten

Det næste lag i lagkagen var et magisk skakspil. Scenen var bygget op som et skakbræt med dukker udformet som skakbrikker. De havde hver deres funktion og personlighed, og blev små levende karakteristikker som både vakte genkendelighed, begejstring og gru hos sit publikum. Perfekte kulisser når magtspil, løgne og passion skal undersøges og en fantasifuld ramme for det dejlige dukketeater.

Dukkeførere med skøn personlighed

Det næste lag i søndagslagkagen var de to dygtige dukkeførere der med lange arme og skøn koreografi gjorde ”spillet” levende. Med finurlig ansigtsgestik, højtidlig omhu og rørende humor fik de hyldet de levende og lagt de døde i graven, som det hør og bør i den slags tragedier.

Nydelse ved den velfortalte historie

Det sidste og mest uundværlige er flødeskummet på toppen. Hele det forventningsfulde publikum der sad i teatermørket og nød hver en scene i det gode selskab. Det er den nydelse der opstår hos børn og voksne, når de får en velfortalt historie. Teatrenes varme favn, hvor mennesker kan sidde sammen og lade sig indtage af magien som bliver skabt når nogen gør sig umage med fortæller-kunsten, som denne dag på Teater Refleksion.

Tusind tak til teamet bag ”Othello” og til Teater Refleksion som har inviteret gæstespillet indendørs.


Othello af Passepartout Theatre Production
Dramatisering og instruktion Jacques S. Matthiessen
Medvirkende Lene Hummelshøj og Christine Gaski
Musik Fredrik Lundin
Dukker Martynas Lukosius
Scenografi Christian Q. Clausen
Illustration Passepartout Theatre Production

Fotografen.dk

» Massemorder i Århus, En Plads i Solen på Teatret Svalegangen

Massemorder i Århus, En Plads i Solen på Teatret Svalegangen

En Plads i Solen på Teatret Svalegangen

23. oktober 2020.
Ambjørn Happy

"En Plads i Solen" er historien om en dansk massemorder og terrorist. Måske har den noget at sige til os i dag selvom den foregår i Århus for 75 år siden, fordi nutiden minder om nazismens tid?

Kaj Massemorder finder mening

Under krigen var Kaj fra Århus nazist - han dræbte 50, brændte Guldsmedgade af og lavede flere end 100 terrorhandlinger mod den danske befolkning. Han gjorde det for at finde mening i tilværelsen.

Kaj bliver morder for tyskerne. At være nazist gør ham stolt. Det giver mening for ham at dræbe mennesker selvom de er danskere som ham selv.

Propaganda og populisme, igen som dengang

"En Plads i Solen" er et drama om det vi gør i fællesskab når flertallet af politikere laver propaganda, begrænser ytringsfriheden, og derfor stemmer vi blindt på den store landsfader eller landsmoder.

Tiden i dag ligner optakten til krigen. De politiske forhold. Racehygiejnen. Sundheden. Begrænsninger i ytringsfriheden. Populisme. Fascinationen af den store fører der vil redde os.

Vi følger Kaj efter han blevet taget til fange. Det er den sidste nat i hans liv. Fortryder han mon nu?


En Plads i Solen
Medvirkende Kristoffer Helmuth, Maja Juhlin, Holger Østergaard, Clare Ellegaard, Morten Vang, Jesper Hyldegaard
Tekst Julie Maj Jakobsen
Instruktion Simon Boberg
Scenograf Peter Schultz
Scenemester Jesper Folke
Dramaturg Janek Szatkowski
Lysdesign Henrik Sloth
Lyddesign Anton Bast
Regissør Naja Brimer
Instruktørassistent Ulrik Ploug Lorentzen
Produceret af Teatret Svalegangen.


Alt om Århus
På KulturNyt finder du alt om Århus kunst og kultur. Del dine egne nyheder og omtale af arrangementer.
Skriv selv eller kontakt redaktionen.

Del din kunst og kultur
Del din kunst med folk i Århus. KulturNyt fortæller om kunst og kultur. Du kan
skrive din egen foromtale her.

Lav omtale på KulturNyt
Du kan skrive foromtaler på dine arrangementer i Århus. Det er nemt. Tekst og foto, så kører du. Skriv din egen
omtale af mad, dans, teater, musik, tøj og mode, din café, restaurant og så videre.


Kultur Nyt Kalender uge 44 Anmeldelser Kulturvideo Del din kultur Redaktion


Kulturportal Alt om Århus
- teater, dans, musik, kunst, kultur

KulturNyt er et no-money-no-profit medie hvor skribenter, fotografer og journalister tilbyder en genvej væk fra swipe-telefonen og ud i virkeligheden.

Hvis du har et kulturarrangement så fortæl os om det, eller lav en konto og skriv selv dit arrangement ind i kulturkalenderen. Copyright på tekst og billeder tilhører de respektive rettighedshavere. Synspunkter og meninger henhører til de enkelte aktører.

Alt indhold på KulturNyt leveres efter princippet om no-money-no-profit, vi er finansieret af godt humør og kernedansk ytringsfrihed. Konkurrencer med teaterbilletter og lignende afgøres fair efter bedste evne, og vindere modtager billetter direkte fra arrangøren.
Alt om Århus