I aften var sidste aften for The Genderhouse Festival, og den blev sluttet af med maner på BORA-BORA med to soloværker. To vidt forskellige forestillinger men de spiller rigtig godt op imod hinanden og hang sammen idet de begge handlede om at udtrykke det feminine. WoMANDet første solokunstværk var WoMAN hvor koreograf og performer Andreas Constantinou undersøgte sin egen feminine side ved at gå ind i nogle arketypiske roller for kvindelighed.
Anmeldelse: WoMan & WOMAN på BORA-BORA, BORA-BORA

KulturNyt.net ⊂ Torsdag 2. apr. kl. 17:33 ∴ uge 14

★★★★★Anmeldelse: WoMan & WOMAN på BORA-BORA

Vidunderligt og råt danseeksperiment over det feminine

Af Lita Domino27. september 2018.

I aften var sidste aften for The Genderhouse Festival, og den blev sluttet af med maner på BORA-BORA med to soloværker. To vidt forskellige forestillinger men de spiller rigtig godt op imod hinanden og hang sammen idet de begge handlede om at udtrykke det feminine.

WoMAN

Det første solokunstværk var WoMAN hvor koreograf og performer Andreas Constantinou undersøgte sin egen feminine side ved at gå ind i nogle arketypiske roller for kvindelighed. Via masker og enkelte rekvisitter og sin fantastiske udtryksfulde krop, kunne han fortælle om den unge jomfruelige kvinde der bader sig i rosenblade, den modne kvinde der er i sine behov og sanseligheder, og oldinge kvinden hvis krop er magisk og som mindede mig om asiens mytiske gamle kvinder. Der var mange forvandlinger i denne performens og han legede med kroppens udtryk et sted mellem dyreriget og menneskeriget. Det ender med fødslen hvor han lader maskerne blive udstødt og står til sidst nøgen i sin maskulinitet som mand.

WOMAN

Det næste soloværk er performeren Alice Tatge på gulvet med en fantastisk rørende og meget ihærdig fortælling om feminisme, kvindelighed og udholdenhed. Hun løb i stiletter som en fitness dronning, poserede på en stol og gik mannequin med forskellige parykker, alt sammen i et fantastisk tempo. Hun endte med at gå ind i en trance lignende tilstand hvor den samme bevægelse blev gentaget i en uendelighed. Når en bevægelse gentages som i denne sidste del af hendes performens, virker det først komisk, derefter kom jeg i en tilstand af tragedie, derefter jeg blev oprørt og utålmodig, hvorpå jeg gik over i frustration og jeg fik lyst til at stoppe hende. Til sidst opgav jeg min kamp for mening og lod bevægelsen ske som en trance. Det har krævet mod og styrke at lave denne forestilling og jeg tager hatten af for performeren.

Himmelsk adgang gennem lyd og lys

Lyd og lys skal også have en applaus med på vejen i begge solo-forestillinger. Jeppe Cohrt havde fundet alt lige fra dyrelyde til kormusik med himmelsk adgang. Det sad lige i skabet. Lys designet var diskret men meget understøttende det der skete i forestillingerne. Alt i alt en mesterlig aften i teateret. Tusind tak til teamet bag WoMAN og WOMAN, til The Genderhouse festival for en fantastisk måned med flotte arrangementer og til BORA-BORA for at huse det.

Instruktør/Koreograf Andreas Constantinou
Performere Alice Tatge, Andreas Constantinou
Lyd og lys design Jeppe Cohrt
Musik Phillippe Jaroussky, Yom and the Wonder
Rabbit Stavros Gasparatos

Tantra Gigolo 300 danske kvinder købte sex hos ham for at bruge tantra som genvej til seksuel frihed.

'Æbler falder... Tragikomisk roadtrip'
udskudt
Torsdag 2. apr.

Torsdag 2. apr.

Fredag 3. apr.

Onsdag 8. apr.

Tirsdag 14. apr.

Onsdag 15. apr.

'Flagstang Marked'
udskudt
Søndag 19. apr. kl. 10:00-15:00

» Bliv syg nu med corona-virus - hvad gør Sverige?

Bliv syg nu med corona-virus - hvad gør Sverige?

Bliv syg nu mens der er en ledig respirator på intensiv

29. marts 2020.

Bliv syg. Måske kan vi redde vores samfund, hvis vi alle sammen går igennem corona-virus hurtigt. Lad de unge og stærke blive syge, og stil så de gamle i kø for at blive syge hver gang der er en ledig respirator på intensiv.

Hvad gør Sverige ved corona-virus som vi ikke forstår

I Sverige er det de kloge der bestemmer hvordan samfundet skal håndtere corona-virus. Derfor kan de ikke lide politikere. I Danmark er det omvendt, her er det politikerene der bestemmer - uanset hvad kloge folk siger.

Måske er det på tide at vi skifter hest? Lyt noget mere til de kloge, sådan at vores velfærds samfund kan overleve.

Covid-19 har ramt Danmark.Hele Danmark, Ambjørn Happy, fotograf & journalist, djh

» Fredericia Teater er gået konkurs

Fredericia Teater er gået konkurs

Musicalteater lukker og slukker

16. marts 2020.
Af Presse

Tarzan, Aladdin, Shi-bi-dua - Fredericia Teater er gået konkurs. Årsagen er en dårlig økonomi, som nu er gået i brædderne på grund af mange aflyste forestillinger.

"Ligesom det er tilfældet for mange andre teatre rundt om i landet, har corona situationen medført aflysninger af Fredericias Teaters fremtidige forestillinger", oplyser teatret.

"Virussen er den tue, der har fået læsset til at vælte. Vi havde en anstrengt økonomi i forvejen, og vi havde solgt for få billetter i 2019. Men vi havde regnet med at vi skulle hente det hjem i 2020, men med corona-virus er der ingen som går i teatret", siger formanden for teatrets bestyrelse, Gitte Lillelund Beck.

» Anmeldelse af Anna Walk with me, Teatret Katapult

★★★★★Anmeldelse af Anna Walk with me, Teatret Katapult

Den dag vi dør og glider ud i stjernedybet

4. marts 2020.

★★★★★

Skuespillet Anna Walk with me handler om en kvinde der rammes af en trafikulykke. Hun går i coma, og vi følger hendes vandring gennem grænselandet mellem liv og død. Hendes sind er splintret som glasset i bilens forrude. Hun er sprængt til atomer, billederne hvirvler gennem scenerummet i al den skønhed du kender fra dine bedste drømme. Stumper af uendelig skønhed.

Fanget i guds bornholmer-ur

Det fede ved forestillingen er dukkerne, musikken, Julie Ben Semmanes blide sang og syngeskåle, Anna Ur Konoys skuespil, lyset. Alt er præcist som et klokkeværk. Vi er inde i guds bornholmer-ur. Alt fungerer perfekt, og ingenting giver mening, ingenting har sammenhæng fordi vi er i nærdøds-riget lige ved siden af drømmen og døden. Uendeligt langt borte fra livet.

Et godt bud på dødens grænseland

Historien er et godt bud på den del af livet vi alle fornemmer - nemlig døden - men som vi endnu ikke har erfaring med. Den spiller op imod det jordiske og konkrete i billederne på scenen, lyset, dukkerne og kunsten i skuespillet. Men nogle gange, akkurat som i vores eget liv når vi tænker på døden, bliver historien præget af at være sin egen modstander, fordi historien handler om opløsning, og bliver derfor mange steder fragmentarisk.

Akkurart som vores egen forestilling om døden. En følelse af, nu forstår jeg døden, og pludselig er følelsen borte igen. Men vi forstår åbenbart først døden den dag vi dør og glider ud i stjernedybet. Hvorfor skulle vi også forstå den før?

Magiske dukker

Anna Walk with me er en ny tanke, et nyt udtryk. Det er en fin forestilling. Odin Teatret har pakket kufferterne med deres magiske dukker, og tilfører forestillingen en magi som giver os mulighed for at opleve livet som den absurde dukkeforestilling det også er. Fordi Katapult har valgt at samarbejde med Odin Teatret blev der mulighed for at afprøve nye sceneudtryk direkte fra teater-laboratoriet. Tak for den oplevelse.

Kultur Nyt Kultur uge 14 Del din kultur Redaktion Anmeldelser Kulturglimt

Model søges i Århus

Freelance journalist Århus Troværdig journalistik med gode nyheder