Anmeldelse af Walk-Man, Dans og Visuelt Teater
Anmeldelse af Walk-Man, Dans og Visuelt Teater: Jeg har aldrig tænkt på det før, men måden mennesket går på, siger utrolig meget om hvem vi er og hvordan vi har det. Har du magt, er du herre i eget hus,

Kulturnyt.net ⊂ Tirsdag 13. apr. kl. 02:15 ∴ uge 15

★★★★★

Kulturnyt.net • Lita Domino
5. oktober 2019.

Walk-Man af Don Gnu
Koncept & koreografi Jannik Elkær, Kristoffer Louis Andrup Pedersen
Performance og Koreografi Petras Lisauskas, Jeppe Kaas Vad, Jesper Møller Hermansen, Kasper Buus
Musik Alice Carreri
Koncept, lys og video Christoffer Brekne
Scenografi Mattias Umaerus
Dramaturg og kunstnerisk sparring Vahid Evazzadeh
Tango Coach Camilla Maria Dahlgren, Linus Aabye Jensen

Tirsdag 13. apr.

Jeg kan bedst li’ når du er her på Teatret Gruppe 38

Tirsdag 13. apr.

Leonora Christina Aarhus Teater

Tirsdag 13. apr.

Foredrag med Adrian Hughes på Bora-Bora

Onsdag 14. apr.

Nik & Jay Musikhuset Aarhus

Torsdag 15. apr.

Heino Hansen Musikhuset Aarhus

Torsdag 15. apr.

Giv os fred Musikhuset Aarhus

Torsdag 15. apr.

Chris Minh Doky & New Nordic Jazz Musikhuset Aarhus

Populært kommende tid

Kunst og kultur i Aarhus

Kim Glud

Skuespiller Anders Baggesen 40 års jubilæum

Et stærkt lys på scenen i 40 år

8. april 2021.Kulturnyt, Ambjørn Happy

Anders Baggesen har i været skuespiller i 135 forestillinger, heraf 111 på den østjyske landsdelsscene. Præstationer der har indbragt ham to Reumertnomineringer og en række andre hædersbevisninger.

Blandt Anders Baggesens seneste roller er Jeppe i Christian Lollikes Reumertvindende bearbejdelse af Holberg-klassikeren Erasmus Montanus. En præstation der af flere bliver betragtet som et lys i teaterhistorien.

Anders Baggesens jubilæum fejres i forbindelse med Danmarkspremieren på kæmpemusicalen Charlie & Chokoladefabrikken 6. maj. I den forestilling spiller han den bærende rolle som Grandpa Joe.

Anna Marín Schram

Vita Danica på Aarhus Teater opløser corona træthed

Sådan: Nu trækker Vita Danica os ud af coronaens skygge

23. marts 2021.Kulturnyt, Ambjørn Happy

De er enige, Vita Danica skal bringe byens borgere ud af coronaens mentale greb. Direktøren på Aarhus Teater, danserne fra Black Box Company, Salling Fondene. De står sammen, og nu kommer danseforestillingen alligevel på scenen. Den blev hårdt ramt af covid-19 i januar, men i juni bliver den langt om længe uropført på Aarhus Teater.

Salget er startet, og der er begrænsede billetter.

Salling Fondene har bidraget med en pose penge til Vita Danica, en dansekoncert med det ypperste fra den danske sangskat der samler vores splittede nation.

"For Salling Fondene er det vigtigt, at vi får genstartet kulturlivet. Vi har nu i mere end et år været helt eller delvist afskåret fra kulturoplevelser, så da Aarhus Teater fik en ekstraordinær mulighed for at kunne genopsætte den Covid19-aflyste Vita Danica forestilling, var det med stor glæde, at vi kunne bidrage økonomisk", siger Karin Salling.

Trine Holm Thomsen, den kunstneriske direktør for Aarhus Teater, er en lettet kvinde.

"Det er en kæmpe glæde og lettelse, at vi nu endelig får mulighed for at præsentere publikum for Vita Danica allerede i denne sæson. Normalt arbejder vi med en planlægningshorisont på 2-3 år, hvor mange logistiske og kalendermæssige brikker skal falde på plads. Derfor er det et lille under, at det på meget kort tid er lykkedes at få alle ender til at mødes takket være stor fleksibilitet fra alle involverede på Black Box Dance Company og Aarhus Teater. Der skal også lyde en særlig stor og dybfølt tak til Salling Fondene, der med en generøs donation har muliggjort at Vita Danica overhovedet når sit publikum. Det er vi meget taknemmelige for", siger Trine Holm Thomsen.

Fra Black Box Dance Company i Holstebro lyder de samme toner fra den kunstneriske leder, Marie Brolin-Tani.

"Vita Danica er den første samproduktion i vores nye samarbejde med Aarhus Teater. Det var en stor skuffelse, at vi måtte lægge forestillingen ned i både Aarhus og Holstebro - vi havde virkelig forsøgt alt - men tabte til sidst kampen til coronaen. Derfor er det ekstra glædeligt, at det nu bliver muligt at præsentere forestillingen alligevel. Vita Danica er nemlig lige præcis det vi mener, publikum har brug for lige nu."

Den prisbelønnede Sargun Oshana har sat værket i scene. Lysdesign Sarah Fredelund. Kostumer designet af den internationale modeskaber Mark Kenly Domino Tan.

Katapult Akademiet ny platform i Aarhus

Katapult Akademiet ny platform i Aarhus

Katapult Akademiet ny platform i Aarhus

Dramatisk udvikling på Teater Katapult

10. februar 2021.Kulturnyt

Katapult Akademiet en ny platform for udvikling af dramatisk tekst- og teaterproduktion hos Teater Katapult. Pilotprojektet vil sørge for at mere ny dramatik i nye formater kommer frem i lyset. Ikke bare på traditionelle scener i de større byer, men også andre steder ude i landet. Det bliver med fuldt tryk på borgerinddragelse: Demokratisering af scenekunst.

Teater Katapult øger sit vingefang på kulturproduktionscentret Godsbanen i Aarhus. Fremover vil teatret – udover på sine to scener i huset – både være at finde i kontorer i stueetagen og på 1. sal. Det sker for at give plads til en i bogstaveligste forstand dramatisk udvikling: Det nye, ambitiøse tiltag, Katapult Akademiet – en flydende udviklingsscene for tekst- og teaterproduktion.

Akademiet bliver en pulserende platform for udvikling af mere ny dansk dramatik, som vil brede sig ud i Region Midtjylland. Dramatik, der ikke kun skrives hjemme hos den talentfulde eller professionelle dramatiker og sættes op på traditionelle, professionelle teaterscener i større byer. Katapult Akademiet kommer nemlig til at operere med borgerinddragelse og alternative steder at spille små teaterforestillinger under udvikling – i første omgang i Aarhus og dele af det midtjyske område.

Region Midtjylland er den største bidragyder og støtter akademiet med 800.000 kroner til et pilotprojekt-år. Med i samarbejdet er også Den Danske Scenekunstskoles Dramatisk Skrivekunst-uddannelse, Nordisk Teaterlaboratorium v. Odin Teatret, Ry Højskole, Testrup Højskole og Skive Kommune (herunder Aakjærselskabet) – og efter pilotfasen sigtes mod at søge midler til at videreudvikle akademiet i en fase 2.

På Kulturnyt finder du alt om Aarhus kunst og kultur. Del dine egne nyheder og omtale af arrangementer.

Del din kunst med folk i Aarhus. Kulturnyt fortæller om kunst og kultur. Du kan

Lav omtale på Kulturnyt