Anmeldelse: Feelings, BORA-BORA

Kulturnyt.net ⊂ Søndag 7. mar. kl. 12:47 ∴ uge 9

Anmeldelse: Feelings, BORA-BORA

★★★★

Kulturnyt.net • Lita Domino
24. januar 2019.

Det Følende Menneske

Når jeg er ked af det, græder jeg! Når jeg er rigtig glad, græder jeg også! To forskellige følelser, men to ens måder at reagere på. Jeg gør hvad mine følelser byder mig at gøre. Jeg er i tæt kontakt mellem det jeg føler og det jeg gør. Jeg kan vælge at udtrykke mig gennem min krop i kunst, dans, samtale og leg hvor mine følelser bliver modellerbare og hvor jeg kan skabe betydningsuniverser som rækker udover mig selv. Indeni os, har vi et spejl, så vi kan mærke hvilke følelser andre har. Jeg er i tæt kontakt til mine egne følelser når jeg oplever et andet menneske med hjertet. Jeg forbinder mig med andre mennesker gennem mine følelser og sammen kan vi skabe nye sammenhænge.

Alissa Snaider

Den 4. væg

Det er det der sker på scenen i aften på BORA-BORA. Det handler om følelser og i et forsøg på at nedlægge den 4. væg, (Den væg der er mellem publikum og performere) bliver vi inviteret til at sidde utraditionelt på madraser på scenen hvor dansen foregår rundt omkring os. Vi sidder lige midt i følelsernes kaotiske udtryk, og må selv tage ansvar for hvor vi vil have vores opmærksomhed. På de forskellige dansers udtryk eller måske indadtil på vores egne emotioner eller på det spejl der kan opfange følelsernes formidling gennem mødet med andre. Det virkede ikke så heldigt på mig at sidde på den måde, oplevede kun delvist at barrieren forsvandt og i stedet havde jeg svært ved at få mange detaljer med, idet meget af dansen foregik i gulvhøjde, skjult af andre publikummer.

Det abstrakte udtryk

Feelings er dannet af abstraktioner over følelsernes gøren og laden. Vi ser 7 unge dygtige danser, træde i karakter med deres vokabular af danseteknikker stillet til rådighed for kunsten. Deres kroppe er harmoniske i deres bevægelser, de har mange yderstillinger som må kræve meget koncentration og styrke. Kroppene er dog skjulte under mange lag af tøj, (måske som følelser nok ofte også er), hvilket betød at det var svært at fange det bagvedliggende abstraktioner over følelsernes verden.

Det abstrakte blev konkret inden i mig

Når vi lægger fantasien i følelsernes vold, og frariver os vores sammenhæng som menneske, bliver fatamorgana ikke noget der svæver på himmelen som et sløret spøgelse. Emotionerne kan komme til at føleles som vores eneste virkelighed. Følelserne kan få vanvittige konsekvenser idet vi mister vores forbindelse og tilstedeværelse i livet. Her stopper alt leg og kunstnerisk virke, og bliver i stedet til det værste mareridt. Det er den ultimative grænse for hvad følelserne kan forvolde os af skade. Inden da er der uendelige områder at boltre sig på, for følelserne er som naturoplevelser; smukt, barskt, fordrejet, forhutlet, forpint, rosenrødt, farverigt, faretruende, forstenet, ro og kaos, men også særdeles vidunderligt.

Lydsiden

Musikken var lige som dansen meget fragmentarisk og meget stillestående. Der var ikke mange rytmer at støtte sig til for danserne. Det blev hele tiden afbrudt af lange perioder med ingen lyd, hvorefter de samme celler af rytme og toner gik igen. Meget eksperimenterende og tog ikke fokus fra de indre og ydre begivenheder der foregik i rummet væsentligt.

Oplev forestillingen Feelings, hvis du er til et abstrakt kunstværk i dansens verden.

Tusind tak til teamet bag Feelings og til BORA-BORA som huser dem.

Feelings
Koncept og koreografi Adriano Wilfert jensen.
Performere Karima El Amrani, Stefan Govaart, Alexandra Tveit, Marie Ursin, Chloe Chignell, Sandra Lolax, Simon Asencio.
Komponist Dean blunt.

Søndag 7. mar.

Hybridkoncert Musikhuset Aarhus

Søndag 7. mar.

Vil du gemmes eller glemmes på Teatret Gruppe 38

Søndag 7. mar.

Mayhem på Voxhall i Aarhus

Tirsdag 9. mar.

You’ve Come a Long Way, Baby på Aarhus Teater

Tirsdag 9. mar.

Kong Lear Aarhus Teater

Torsdag 11. mar.

I' De Fucking Bedste Teaterhuset Filuren

Torsdag 11. mar.

Heino Hansen Musikhuset Aarhus

Populært kommende tid

Kunst og kultur i Aarhus

Katapult Akademiet ny platform i Aarhus

Katapult Akademiet ny platform i Aarhus

Katapult Akademiet ny platform i Aarhus

Dramatisk udvikling på Teater Katapult

10. februar 2021.Kulturnyt

Katapult Akademiet en ny platform for udvikling af dramatisk tekst- og teaterproduktion hos Teater Katapult. Pilotprojektet vil sørge for at mere ny dramatik i nye formater kommer frem i lyset. Ikke bare på traditionelle scener i de større byer, men også andre steder ude i landet. Det bliver med fuldt tryk på borgerinddragelse: Demokratisering af scenekunst.

Teater Katapult øger sit vingefang på kulturproduktionscentret Godsbanen i Aarhus. Fremover vil teatret – udover på sine to scener i huset – både være at finde i kontorer i stueetagen og på 1. sal. Det sker for at give plads til en i bogstaveligste forstand dramatisk udvikling: Det nye, ambitiøse tiltag, Katapult Akademiet – en flydende udviklingsscene for tekst- og teaterproduktion.

Akademiet bliver en pulserende platform for udvikling af mere ny dansk dramatik, som vil brede sig ud i Region Midtjylland. Dramatik, der ikke kun skrives hjemme hos den talentfulde eller professionelle dramatiker og sættes op på traditionelle, professionelle teaterscener i større byer. Katapult Akademiet kommer nemlig til at operere med borgerinddragelse og alternative steder at spille små teaterforestillinger under udvikling – i første omgang i Aarhus og dele af det midtjyske område.

Region Midtjylland er den største bidragyder og støtter akademiet med 800.000 kroner til et pilotprojekt-år. Med i samarbejdet er også Den Danske Scenekunstskoles Dramatisk Skrivekunst-uddannelse, Nordisk Teaterlaboratorium v. Odin Teatret, Ry Højskole, Testrup Højskole og Skive Kommune (herunder Aakjærselskabet) – og efter pilotfasen sigtes mod at søge midler til at videreudvikle akademiet i en fase 2.

Stig Tøftings liv opføres på Teatret Svalegangen

Historien om den Århusianske plæneklipper

10. februar 2021.Kulturnyt

Stig Tøftings upolerede og roste selvbiografi fra 2005 bliver sat op som teaterstykket 'No Regrets' på Teatret Svalegangen. Intet er pakket væk. Voldsdommene, fodboldens skyggesider eller dagen, hvor 13-årige Stig kommer hjem fra kamp og finder begge forældre skudt i lejligheden på Frederiks Allé. Premiere 26. marts næste år, 2022.

Han lod aldrig et strå stå

Hvad sker der, når ens største hemmelighed bliver afsløret i et sladderblad? Når en barndomstragedie pludseligt bliver til offentligt skue. Kan man fortsætte? Kan man stadig løbe ind på banen? Tøffe løb ind.

Det er teater om en kompromisløs midtbaneslider og en fortælling om at blive en byhelt på trods, eller måske i kraft, af de tragedier man har med sig. Tøfting var ingen Laudrup. Han var aldrig selvskrevet, men den århusianske plæneklipper havde en vilje som få og lod aldrig et strå stå.

Det er ikke nok at være kendt - man skal kæmpe for alt

"Det her er en vigtig fortælling i en tid, hvor en hel generation tror, at man kan alt, hvis bare man kendt fra TV eller landsholdet. Men man skal kæmpe for alt", siger teatrets kunstneriske chef Per Smedegaard.

'No Regrets' er en ærlig fortælling om en sportsstjerne der mod alle odds kæmper sig til en tilværelse somprofessionel fodboldspiller med sit livsmotto. Han har tatoveret 'No regrets' hen over sin mave. Intet er pakket væk. Voldsdommene, fodboldens skyggesider eller dagen, hvor 13-årige Stig kommer hjem fra kamp og finder begge forældre skudt i lejligheden på Frederiks Allé. 18 timer senere spiller han kamp i Randers og bliver kåret til kampens bedste spiller.

Tøfting er beæret over at få sit liv sat op som teaterstykke
"Jeg er beæret over, at Svalegangen vil gøre bogen om mit liv til et teaterstykke. Det krævede mange overvejelser om, hvorvidt jeg kunne se min livshistorie som teaterstykke. En ting er at tale om mit liv, noget andet er at læse det på skrift, men at se det fortolket som en teaterscene er noget helt nyt for mig. Jeger nysgerrig og spændt på, hvordan meget personlige og svære kapitler i mit liv vil blive formidlet. Men folkene på Svalegangen har overbevist mig om, at de virkelig brænder for projektet og vil være tro mod tonen og ærligheden i bogen", siger Stig Tøfting.

Instruktøren er vild med både teater og fodbold

Stykkets instruktør, Morten Lundgaard, siger: "For første gang mødes mine to passioner, fodbold og teater! Jeg har i mange år haft lyst til at lave 'No Regrets', og nu er muligheden der endelig. Jeg er fascineret af Stigs kompromisløshed i hans tilgang til livet og hans fodboldtilværelse."

Det er skuespiller Morten Kjær, som man blandt andet har kunnet oplevet i forestillingen 'The Nether'" på Teatret Svalegangen, der skal spille Stig Tøfting.

Fredelig corona demonstration i Aarhus

Fredelig corona demonstration i Aarhus

Fredelig corona demonstration i Aarhus

Demonstration i Aarhus mod restriktioner

31. januar 2021.Kulturnyt

Lørdag 30. januar mødtes flere hundrede mennesker på Rådhuspladsen til demonstration. En blandet flok af unge og ældre som er fælles om at være træt af regeringens restriktioner. Lignende demonstrationer foregår ikke kun andre steder i Danmark, men også rundtom i Europa.

På Kulturnyt finder du alt om Aarhus kunst og kultur. Del dine egne nyheder og omtale af arrangementer.

Del din kunst med folk i Aarhus. Kulturnyt fortæller om kunst og kultur. Du kan

Lav omtale på Kulturnyt