Kulturnyt.net ⊂ Fredag 7. maj. kl. 09:56 ∴ uge 18

Pengeregn over dansen i Aarhus

ÔĽŅ

Pengeregn over dansen i Aarhus

Bora Bora modtager 3 millioner til at udvikle dansen. Pengene har byens dansecentrum f√•et fra Bikubenfonden. Hvorfor? For at bringe dansescenen i Danmark op p√• det h√łjere europ√¶iske niveau. De n√¶ste fire √•r f√•r vi bes√łg af talentfulde dansere fra Danmark og Europa. Dygtige folk som p√• 2-3 uger vil fordybe sig i dansekunsten og udvikle nye danseforestillinger.

Jesper de Neergaard er kunstnerisk leder på Bora Bora. Han er meget glad for pengene.

"Det danske dansemilj√ł har et k√¶mpe potentiale. Det har brug for internationalt fodf√¶ste og ikke mindste b√¶redygtige produktionsvilk√•r. Med Bikubenfondens st√łtte kan vi over flere √•r v√¶re med til at give dansemilj√łet et l√łft i den retning", siger han.

Fra 2018 til 2022 vil Bora Bora skabe 35 skræddersyede residency-ophold for unge dansere, hvor kunstnere kan arbejde i to til tre uger med at udvikle nye forestillinger eller researche til deres kunstneriske virke.

De danske frie dansekompagnier kan have sv√¶rt ved at skabe en b√¶redygtig √łkonomi.

"De m√• n√łjes med korte produktionsperioder og skrabede produktioner. Det g√•r ud over den kunstneriske id√© og truer generelt den kunstneriske kvalitet og dybde. Udvikling kr√¶ver tid, rum og √łkonomi. Bora Bora er et af de eneste steder i Danmark lige nu, som reelt fungerer som danseproduktionshus for frie koreografer. Vi skal blive mange flere", siger Jesper de Neergaard.

De danske frie koreografer må oftest producere med så små budgetter, at der sjældent er råd til f.eks. scenograf, dramaturg, lysdesigner, komponist osv.

"Alt dette kan Bikubenfondens rundhåndede bevilling være med til at bringe til det næste niveau. I en co-produktion med Bora Bora og andre partnere vil hele produktionsprocessen kunne tilrettelægges, så den kommer tættest muligt på den kunstneriske idé", siger Jesper de Neergaard.

Flere danskbaserede koreografers arbejde giver for tiden international genklang. Det prestigefulde internationale danse-netværk Aerowaves har flere gange udvalgt danske eller danskbaserede kompagnier. Bl.a. Aarhus-baserede Don Gnu og HimHerAndIt Productions, der producerer på Bora Bora, samt Taneli Törmä Location X, Edhem Jesenkovic og Hilde I. Sandvold.



★★★★★Fredag 7. maj.

Charlie & Chokolade­fabrikken Aarhus Teater

★★★★★Fredag 7. maj.

Ondskabens Ansigt på Teatret Svalegangen

Fredag 7. maj.

Insideren på Teater Katapult

Fredag 7. maj.

A Clockwork Orange på Aarhus Teater

L√łrdag 8. maj.

100 Sange Aarhus Teater

L√łrdag 8. maj.

Kosmonauterne på Teater Katapult

S√łndag 9. maj.

Sjælden æresgæst: Evy Konigsberg på Teatret Gruppe38

Populært kommende tid

Kunst og kultur i Aarhus

Anmeldelse af Charlie og Chokoladefabrikken på Aarhus Teater

★★★★★Anmeldelse af Charlie og Chokoladefabrikken p√• Aarhus Teater

★★★★★Anmeldelse af Charlie og Chokoladefabrikken p√• Aarhus Teater

Aarhus Teater hylder magien

7. maj 2021.Kulturnyt, Lita Domino

‚ÄĚCharlie & chokoladefabrikken‚ÄĚ er en helst√łbt forestilling. Historien om den gode dreng, Charlie, der elsker at dr√łmme, har sans for magi og en fork√¶rlighed for chokolade i al dens v√¶sen. Forestillingen ‚ÄĚCharlie og Chokoladefabrikken‚ÄĚ er en hyldest til magien og skabergl√¶den. Den er helst√łbt og elegant i sin aflevering.

Musical med farver og striber.

‚ÄĚCharlie og Chokoladefabrikken‚ÄĚ er en gammel og god klassiker som er sat i nye kl√¶der gennem musicalernes v√¶rkt√łjskasse. Her er √łreh√¶ngende sange, dans, spillevende og finurlige replikker. Forestillingen har en sikker gang hvor karakterene folder sig ud med b√•de humor og pointer.

Farveuniverset er den perfekte platform.

Historien har mange sm√• fine finter og jeg blev glad over stykkets detaljerigdom. Alt lige fra manuskript til scenografien og kostumedesign var spundet op til en k√¶mpe fest og hang sammen som en helst√łbt pallette. Farveuniverset pirrede og skabte den perfekte platform for en underfundig historie hvor hver detalje var placeret med omhu.

Livsfuld og humoristisk teaterkunst.

I Rune David Grues sk√łnne ops√¶tning p√• Aarhus Teater spiller skuespilleren Simon Mathew den sk√¶ve rolle som den lunefulde Chokoladekonge Wonka. I denne rolle b√•de driller og fascinerer han sine g√¶ster. Sm√• detaljer i ordg√łgl og gestus giver Simon Mathews karakter liv som han har forfinet med humor og ligefremhed i et sk√łnt miks.

Drengen Charlie spiller sig ind i alles hjerter. Han er p√• eventyr med sin bedstefar i teaterstykket, men som ung skuespiller er han omhyggelig og super dygtig. Alle p√• scene gav den fuld skrue i dette overfl√łdighedshorn af en forestilling.

Helst√łbt og elegant.

Aarhus Teater har i samarbejde med √ėstre Gasv√¶rks Teater hentet forestillingen hjem fra den store verden, sp√¶ndt den op som en veltilberedt dansk scenekunstforestilling og bringer den nu ud til sit publikum med elegance. Den er helst√łbt og flyder lindt som varm chokolade i sit dr√łmmeunivers.

Tusind tak til teamet bag ‚ÄĚCharlie & Chokoladefabrikken", og til Aarhus Teater for en festlig og overd√•dig gen√•bning af scenekunsten efter den lange nedlukning.

Forfater Roald Dahl
Manuskript David Greig
Musik Marc Shaiman
Sangtekster Marc Shaiman og Scott Wittman

Medvirkende
Simon Mathew som Willy Wonka
Bertram Lyng Engelsted Jarkilde som Charlie
Oskar Duvier Mehlbye som Charlie
Anders Baggesen, Marie Marschner, Christian Collenburg, Kimmie Liv Sennova, Frederik Mans√ł, Jacob Madsen Kvols, Mette Klakstein Wiberg, Viktor Pascoe Medom, Andrea √ėst Birkkj√¶r, Marie Dalsgaard, Ashok Peter Pramanik, Nanna Rossen, Max-Emil Nissen, Matthew One Bailey, Dina Lorentzen, Regitze Glenth√łj

Oversættelse Mathias Flint
Iscenesættelse Rune David Grue
Scenografik Palle Steen Christensen
Kostumedesign Karin Gille
Koreografi Roine Söderlundh
Lysdesign Mathias Hersland
Musikalske arrangementer S√łren Hansen
Kapelmester Henrik Svenning

Anmeldelse af Ondskabens Ansigt på Teatret Svalegangen

★★★★★Anmeldelse af Ondskabens Ansigt p√• Teatret Svalegangen

★★★★★Anmeldelse af Ondskabens Ansigt p√• Teatret Svalegangen

Hajerne er fede i år

6. maj 2021.Kulturnyt, Ambj√łrn Happy

Hvis du kan grine ad dig selv, så bliver du glad for Ondskabens Ansigt på Teatret Svalegangen. Stykket er fyldt med humor, satire og folkeligt groteske absurditeter.

To m√¶nd - eller knap nok m√¶nd, fordi ikke kun pattegrise bliver frar√łvet testiklerne, det samme g√¶lder kapitalismens velvillige medhj√¶lpere. Det f√łrste vi frar√łves efter intro-ugen p√• firmaet, det er vores kraft til at st√• ved os selv. Vi bliver jakkes√¶t og buksedragter i afd√¶mpede farver. Nystr√łgne og f√łjelige.

De to p√•-vej-til at blive m√¶nd, de er blevet kaldt til m√łde p√• √łverste etage i et dansk v√•benfirma. Med sig har de nogle vigtige dokumenter som firmaet vil gemme for demonstranterne og skjule for politiet.

Uheldigvis sætter elevatoren sig fast på vej mod toppen, og nu starter et drama som er sjovt og underholdende. Det bliver varmt i elevatoren. De begynder at gå hinanden på nerverne, og det ender blodigt.

Teater i Hollywood-ligaen

Og det er et sjovt teaterstykke. Replikkerne falder stramt som punch og uppercut, men ogs√• elegant som stramme slips og dyre l√¶dersko. Nis-Momme Stockmann har skrevet den morsomme satire, og han g√łr det godt. Langt hen ad vejen er scenerne som skabt til en hollywood-film.

Hollywood ja, fordi kun d√©r har man de rigtige skuespillere p√• niveau med Holger √ėstergaard og Anders Brink Madsen. De har fj√¶s, de har attitude, de har begge en indre gl√łd som g√łr dramaet n√¶rv√¶rende som en vulkan. Super pr√¶station. Ogs√• stykkets tredje skuespiller Kristine Hedrup brillierer, s√¶rligt i den afsluttende scene hvor hun g√•r fra at v√¶re Stockmanns kommentator, til pludselig at udleve noget v√¶sentligt fra en drengs opv√¶kst. Se det selv, det kan ikke forklares, og Kristines karakter skaber sit helt eget uventede punktum p√• stykket.

En stjerneparade i kontorhuset

Ondskabens Ansigt er original i sin fort√¶llestruktur. Den dag Nis-Momme Stockmann f√•r stykket solgt til Hollywood, da vil han efterf√łlgende blive ramt af en alvorlig depression. Fordi der er linjer og brud i teaterstykket, det er ikke regelret.

Hollywood vil klippe de mange grin ud med en hæksaks og efterlade resten i containeren på parkeringspladsen. Derfor går stykket nok snarere til London eller Berlin, må vi håbe.

Scenografien er gigantisk elegant. En marmor hal med elevatorer, glasvægge og byens lys bagved. Lisbeth Burian har en stor stjerne her.

Videoprojektionerne skaber magi. Jeg var glad for de drivende skyer og de blinkende lanterner. Man er tilstede i elevatoren mens den stiger og falder, takket være Trols og Tue.

Historien er aktuel. Altid n√•r der er krig og krise bliver afstanden mellem rig og fattig stor, fordi kapitalisten sv√łmmer som hajerne om dagens Titanic og tager for sig af retterne. Corona er den st√łrste ting der er sket i kapitalismens historie, inklusiv b√łrskrakket i tyverne. Hajerne er fede i √•r.

Kapitalisterne er glade - men hvem er egentlig ikke selv lidt af en kapitalist? De fleste kontorfolk ejer aktier og får maden leveret af en slave fra Wolt eller Nemlig.com - vi har alle en rem af huden, fordi vi lever i et kapitalistisk samfund. Vi er kultur-kapitalister.

Derfor er det fint hvis man er glad for b√•de selvrefleksion og humor, for at kunne nyde l√łjerne. Der var masser af latter blandt publikum, og vi grinte ogs√• af de sider i os selv, og i vores venner, som vi kunne genkende.

Ondskabens Ansigt er værd at se, den er 5 stjerner for originalitet, skuespil, scenografi, videoprojektionen og sit aktuelle tema. Tak for den oplevelse.

Ondskabens Ansigt Produceret af Teatret Svalegangen.

Medvirkende Anders Brink Madsen, Holger √ėstergaard, Kirstine Hedrup.
Tekst Nis-Momme Stockmann
Instruktion Per Smedegaard
Scenografi Lisbeth Burian
Scenemester Jesper Folke
Lysdesign Henrik Sloth
Lyddesign Anton Bast
Videodesign Troels Engelbrecht
Regiss√łr Naja Brimer
Instrukt√łrassistent Simone Mikkelsen

Video fra Ondskabens Ansigt på Teatret Svalegangen

Video fra Ondskabens Ansigt på Teatret Svalegangen

Video fra Ondskabens Ansigt på Teatret Svalegangen

Dramatisk kritik af kapitalismen

2. maj 2021.Kulturnyt, Ambj√łrn Happy

Teatret Svalegangen opf√łrer 'Ondskabens Ansigt og dens medhj√¶lperes overraskende venlige ansigter'. Et stykke skrevet af Nis-Momme Stockmann til Teatret Svalegangen, instrueret af Per Smedegaard. En kapitalisme kritik om to forretningsfolk der er fanget i en elevator.

Hvorfor foregår stykket i en elevator?

- Det skal de fordi vi alle sammen er sp√¶rret inde i en kapitalistisk struktur som vi ikke kan komme ud af. Og inde i den struktur, som jo fungerer b√•de godt og ondt, s√• er vi n√łdt til at forholde os til hinanden som mennesker. S√• det s√¶tter vi p√• spidsen inde i en elevator, siger Per Smedegaard.

I en af scenerne bliver den ene af personerne tvunget til at tage str√łmperne af. Hvorfor det?

- Fordi at vi jo alle sammen ind imellem for at opn√• egen vinding g√łr ting som vi dybest set ikke bryder os om.
- Det tror jeg også jeg kender fra mig selv.

I en anden scene leder en af dem efter et signal til mobiltelefonen. Er det sådan det er for kapitalismen, den kan ikke finde signalet?

- Eller også har den for stærkt et signal lige for tiden. Jeg synes der er rigtig mange områder af vores liv hvor incitament-strukturer og egen vinding er godt for at et samfund udvikler sig.

- Men der er også bare mange områder hvor det ikke giver mening, og det er jo sådan en refleksion vi gerne vil skabe.

Er du kapitalist selv?

- Jeg er helt klart også bærer af kapitalismen, det er der slet ikke nogen tvivl om.

Det var et d√•rligt sp√łrgsm√•l, det klipper jeg ud.

- Hehe, det er fint nok, siger Per Smedegaard med et grin.

Stykket er en komedie og en satire, hvor det bliver blodig alvor. Tjek ud for dig selv, 'Ondskabens Ansigt' på Teatret Svalegangen.


Alt om Aarhus
På Kulturnyt finder du alt om Aarhus kunst og kultur. Del dine egne nyheder og omtale af arrangementer.
Skriv selv eller kontakt redaktionen.

Del din kunst og kultur
Del din kunst med folk i Aarhus. Kulturnyt fortæller om kunst og kultur. Du kan
skrive din egen foromtale her.

Lav omtale på Kulturnyt
Du kan skrive foromtaler p√• dine arrangementer i Aarhus. Det er nemt. Tekst og foto, s√• k√łrer du. Skriv din egen
omtale af mad, dans, teater, musik, t√łj og mode, din caf√©, restaurant og s√• videre.


Kulturnyt Kalender uge 18 Anmeldelser Kulturvideo Del din kultur Redaktion


Kulturportal Alt om Aarhus
- teater, dans, musik, kunst, kultur

Kulturnyt er et no-money-no-profit medie hvor skribenter, fotografer og journalister tilbyder en genvej væk fra swipe-telefonen og ud i virkeligheden.

Hvis du har et kulturarrangement s√• fort√¶l os om det, eller lav en konto og skriv selv dit arrangement ind i kulturkalenderen. Copyright p√• tekst og billeder tilh√łrer de respektive rettighedshavere. Synspunkter og meninger henh√łrer til de enkelte akt√łrer.

Alt indhold p√• Kulturnyt leveres efter princippet om no-money-no-profit, vi er finansieret af godt hum√łr og kernedansk ytringsfrihed. Konkurrencer med teaterbilletter og lignende afg√łres fair efter bedste evne, og vindere modtager billetter direkte fra arrang√łren.
Alt om Aarhus

Kulturnyt

Anmeldelser Aarhus
Teater Aarhus
Dans Aarhus
Musik Aarhus
Performance Aarhus
Show Aarhus


© Kulturnyt 2021
376