Kulturnyt.net ⊂ Tirsdag 26. jan. kl. 12:01 ∴ uge 4

Teater, musik, dans, kunst og kultur i Aarhus

Anmeldelse En Plads i Solen Teatret Svalegangen

★★★★★★Anmeldelse En Plads i Solen Teatret Svalegangen

★★★★★★Anmeldelse En Plads i Solen Teatret Svalegangen

En Plads i Solen vinder på sin medfølelse

31. oktober 2020.Kulturnyt, Ambjørn Happy

Kulissen er skræmmende i sig selv. Vi er i et uhyggeligt betonfængsel. Det er sidste nat i Kajs liv. Hele Aarhus hepper på at han snart skal skydes for den terror han har været med til at skabe sammen med sine kammerater.

Tyskerne har tabt. Vi vandt og nu skal Kaj have 9 kugler i brystkassen. Som hævn, som straf.

Men det endte med at jeg græd over Kaj. Græd af medfølelse. Der var ingen jubel blandt publikum, og "sejren er vor". Der var medfølelse og små tårer i øjnene, fordi vi føler med Kaj.

Super effektiv scenografi

Scenen er sat af Peter Schultz. Fængslet foran publikum er koncentrisk, opbygget med flere etager som fører os gennem historien. Perfekt lyssætning af Henrik Sloth. På grund af fremspring og krinkelkroge i scenografien, tryller Henrik nye rum frem blot i kraft af lyssætningen.

Super.

Klog historie af Julie

Julie Maj Jakobsen har skrevet en fængslende historie om Kaj der hutler sig gennem hverdagen i Aarhus. Han er svagelig. Danmark er besat af tyskerne.

"Hvis man vil være del af noget større, så må man skabe det selv", indser Kaj. Derfor går han i samarbejde med tyskerne. Han tjener gode penge, han dræber mange danskere der ikke forstår det geniale ved hans idol, Tysklands folkefører. Brænder Guldsmedgade af.

Det lyder usympatisk, men Julie lykkes at skabe medfølelse for fyren. Fordi vi kan genkende noget i os selv. Og det er skræmmende. Meget mere skræmmende end det fysiske fængsel skuespillet foregår i.

Ekstrem fornuft ofrer de uskyldige for fællesskabets skyld?

Mange af Kajs kompakte replikker minder for mig om det vi nogle gange render rundt og siger i dag. Han siger 'fornuftige ting' som jeg og nogle andre kan finde på at sige i et øjebliks dumhed, også i dag.

Du kender det, måske. Ekstremismen hvor uskyldige kommer til skade for fællesskabets skyld. Som taget ud af politiske pressemøder hvor nationen bliver bedt om at stå sammen.

"Der vil være ofre, vi beder folk om at ofre sig, særligt de unge må ofre sig, og der vil være ensomhed og konkurs og personlig undergang, men det er alt sammen i den bedste interesse for fællesskabets skyld", siger vi på nogle af de pressemøder.

Ekstremisme er noget pis

Min bedste sang i skolen er ødelagt nu. Jeg indser Weyse hjernevaskede mig 9 år gammel til at blive en potentiel massemorder. En terrorist der rammer de uskyldige. Øv.

Det ville være bedre hvis vi lyshårede børn havde gjaldet af lungernes fulde kraft "lev om så det gælder." Ikke sandt?

Det er så frygteligt når vi vil kæmpe for alt hvad vi har kært, om det så kræver uskyldige ofre der får skåret hovedet af i Paris, bliver skudt ned i en moske i Australien, eller skudt ned på en ø i Norge.

Ekstremisme burde hellere være: "Lev om så det gælder", fremfor Weyses opfordring til at dø for sagen.

Men det er dér vi står, og Julies tekst gør det klart for os. En Plads i Solen er et spejlbillede af vores ekstreme tid, selvom historien foregår for længe siden.

Et kik ind i rædsels kabinettet

"Når du vågner i morgen vil du indse, at du er ligesom mig", siger Kaj til sin fangevogter. Åh nej, det håber jeg ikke.

Kristoffer Helmuth mestrer sin rolle, og han afleverer mange tunge sætninger der er i stand til at lirke sig ind mellem leddene i min rustning.

"De afgørende punkter i livet er der, hvor man overvinder sin svaghed og gør den til sin styrke", siger han. Det lyder rigtigt nok, selvom Kaj er nazist.

"Kraft Durch Freude". Ja. Man skal være sund og i godt humør. Åh nej.

"Jeg ved jeg har ret, derfor ved jeg at de andre tager fejl." Ja det, åh nej!

"Vi bliver stående her, det er bedre end at indrømme de gange man gik fejl gennem livet." Host. Det er aldrig sket for mig. Host. Host.

Hvordan håndterer vi ekstremismen, uden selv at blive ekstreme?

Så hvad gør vi ved tidens ekstremisme. Skal vi udrydde alle onde mennesker, eller hvad skal vi ellers gøre? Og hvad nu hvis mange af os bærer en flig af ekstremismen i os selv? Lige dér hvor vi vil ofre nogen, af hensyn til fællesskabet. Hvad gør vi så?

Tak for oplevelsen, den var god. Som altid debatskabende og samtids orienteret teater. En Plads i Solen fik mig til at rydde lidt op i det indre skur. Kigge på gamle automat tanker, og smide en stor kasse af dem ud. Så føler man sig så dejligt tilpas bagefter. Tak for det.

Og hvordan det lykkes Julie Maj Jakobsen at få publikum til at blive berørt af Kajs død? Det må du opleve for dig selv på Teatret Svalegangen.


En Plads i Solen
Medvirkende Kristoffer Helmuth, Maja Juhlin, Holger Østergaard, Clare Ellegaard, Morten Vang, Jesper Hyldegaard
Tekst Julie Maj Jakobsen
Instruktion Simon Boberg
Scenograf Peter Schultz
Scenemester Jesper Folke
Dramaturg Janek Szatkowski
Lysdesign Henrik Sloth
Lyddesign Anton Bast
Regissør Naja Brimer
Instruktørassistent Ulrik Ploug Lorentzen
Produceret af Teatret Svalegangen.

Anmeldelse: Dobbelt op på italienske dansetrin på Bora Bora

★★★★★Anmeldelse: Dobbelt op på italienske dansetrin på Bora Bora

★★★★★Anmeldelse: Dobbelt op på italienske dansetrin på Bora Bora

To gribende og tankevækkende performances

25. april 2018.Kulturnyt, Lita Domino

Wreck - List of extinct species. Kender du det at have en sort sky af intethed der jagter dig rundt i tilværelsen? Du kan stille dig selv spørgsmålet, hvad er intetheden, men kan du nå det før den har fortæret dig og spyttet dig ud igen? Fordi hver gang den fortærer dig, vil kroppen blive mere og mere forvrænget i smerte.

I aftenens første dansestykke Wreck - List of extinct species møder publikum det abstrakte uhyrer i form af en stor skulptur der svæver rundt på scenen. Danserne bliver skadet af dens enorme magt men forsøger efterhånden også at forholde sig til uhyret. Løber fra det, danser op imod det og med hinanden i samspillet.

På et tidspunkt ændrer lyset sig til blåt og danserne kommer til syne i en rundkreds, hvor de danser rundt, som får mig til at tænke på Matisse naivistiske malerier af det uskyldige menneske. Denne dans afslører uhyrets meningsløshed og efterhånden får danserne pacificeret den i et hjørne, men til publikums overraskelse kommer der et nyt kæmpe uhyre ind på scenen båret af en af kvinderne og kampen kan starte på ny.

Meget tankevækkende og stærkt angstprovokerende fortælling.

Imponerende kropsudtryk, meget poetisk og smuk fortælling

Kokoro Når en danser iklæder sig nøgenhed, bliver jeg helt stille og meget opmærksom, for så ved jeg at kunstneren har noget væsentligt på hjertet og modet til at lade kroppen fortælle det. Der må være en form for sandhed i det, tænkte jeg inden. Måske noget af det helt essentielle ved menneskelivet.

Men Luna Cenere kunne mere end fortælle om sandheden i menneskelivet. Hun kunne også fortælle om det forvrængede menneske. Jeg kunne se hvordan huden var spændt ud over hver muskel og hver knogle som stiller sig til rådighed, som et toptrænet instrument til en meget smuk og poetisk fortælling i forestillingen Kokoro. Lys og skygge modellerede hendes krop og gjorde den til fantastiske skulpturer. Nogle smukke, andre groteske. Kokoro kan fra Japansk oversættes som ”det indre væsen” men indeholder både begreberne: ”sind” og ”hjerte”.

Jeg fik en kæmpe oplevelse af nærvær og nerve i aftenens sidste forestilling.

<
Foto: Fotograf Aarhus

Anmeldelse: Cirkus Arena 2018

★★★★★Anmeldelse: Cirkus Arena 2018

★★★★★Anmeldelse: Cirkus Arena 2018

Fantastiske artister i Cirkus Arena

20. april 2018.Kulturnyt, Ambjørn Happy

Festligt og fantastisk, sådan er Cirkus Arena 2018. Ekvilibristiske artister. Balancerende højt, højt oppe. Mastodontiske elefanter. Elsker cirkus, fordi det giver en vaccination mod jantelov og cykelhjelm. Lige et par timer hvor det handler om at være fremragende dygtig. At være fantastisk og ikke begå nogen fejl. Cirkus-folk har store armbevægelser, store smil, og de er dybt seriøse. Meget inspirerende.


Relevans En hyldest til de enestående, fantastiske mennesker der vælger at blive cirkus-artister, og den slags.
Medvirkende Lazlo Simet, Patrick Clarrison, Jan Navratil, Laura Berdino, Jimmy Folco, Alexander Lichner, Oliver Berdino, Trio Angelis, Juan Pablo Martinez, Charmaine Berdino, Bingo Circus Theatre, Rudi Althoff, Clemens, Patrick Berdino.

Ekvilibristiske artister


Klovnen Jimmy Folco giver varme og humor til forestillingen.


Rudi Althoff. De elefanter er fantastiske, de må aldrig forbydes.


Lazlo Simet, Månevandrerne. Skræmmende højt oppe.


Bingo Cirkus Theatre. En gruppe kvindelige artister.


Alexander Lichner. Overlegen artist.





Kulturnyt Kalender uge 4 Anmeldelser Kulturvideo Del din kultur Redaktion


Kulturportal Alt om Aarhus
- teater, dans, musik, kunst, kultur

Kulturnyt er et no-money-no-profit medie hvor skribenter, fotografer og journalister tilbyder en genvej væk fra swipe-telefonen og ud i virkeligheden.

Hvis du har et kulturarrangement så fortæl os om det, eller lav en konto og skriv selv dit arrangement ind i kulturkalenderen. Copyright på tekst og billeder tilhører de respektive rettighedshavere. Synspunkter og meninger henhører til de enkelte aktører.

Alt indhold på Kulturnyt leveres efter princippet om no-money-no-profit, vi er finansieret af godt humør og kernedansk ytringsfrihed. Konkurrencer med teaterbilletter og lignende afgøres fair efter bedste evne, og vindere modtager billetter direkte fra arrangøren.
Alt om Aarhus

Kulturnyt

Anmeldelser Aarhus
Teater Aarhus
Dans Aarhus
Musik Aarhus
Performance Aarhus
Show Aarhus


© Kulturnyt 2021
78