KulturNyt.net ⊂ Fredag 5. jun. kl. 08:11 ∴ uge 23

Teater, musik, dans, kunst og kultur i Aarhus

Mandag 17. aug. 19:30

Performance225 kr.
Performance: Julia and 500 years of Freedom

Teatret Svalegangen

Performeren Julia Geraldo Machindano har kun levet i 36 år, men hendes livsfortælling er flere hundrede år lang. Hun er født i Mozambique, bosat i Danmark, og i 'Julie and 500 Years of Freedom' dykker hun ned i sin kulturarv og udforsker idéen om frihed.


Mandag 6. apr.

TeaterGratis
Teater online Mungo Park Kolding

Kulturbyen.dk

Teater streamet online fra Mungo Park i Kolding. Gå ind på teatrets hjemmeside mandag aften og se forestillingen.


Fredag 13. mar.

Teater175 kr.
Uproar! En dada-revolution

Kulturbyen.dk

Det er 100 år siden at DADAisterne hærgede med deres kunstoprør, og det er 100 år siden, at den russiske revolution fandt sted.

Inspireret af to vigtige revolutioner – en politisk og en kunstnerisk – vil Livingstones Kabinet starte en verdensrevolution.


Fredag 20. mar.

Teater205 kr.
Camille Clouds Brevkasse

Teatret Svalegangen

I Camille Clouds Brevkasse serverer Mungo Park et humoristisk forløsende freakshow. En anmelder har kaldt forestillingen for ”Mads & Monopolet på LSD”, men bag det absurde (eller reelle) danmarksbillede anno 2019 spidder denne satire dagens egocentrede mig-mig-mig-kultur.


Torsdag 26. mar.

Kultur220 kr.
Min mors datter - Tag din kraft tilbage

https://tanjaeskesen.dk/

Ny bog - nyt foredrag.
Med udgangspunkt i sin nye bog "Min mors datter” vil Tanja Eskesen fortælle om sit syn på arven i de kvindelige slægter.


Fredag 13. mar.

Dans225 kr.
Some Hope for the Bastards

Bora Bora – Dans og Visuelt Teater

Med ni kraftfulde dansere og tre musikere fyrer Frédérick Gravel op under vores ønske om spænding med en koreografisk koncert med direkte ætsende energi. En poetisk hymne og en dyster, katartisk fejring.


Lørdag 25. jan.

Teater200 kr.
Fucking Åmål

Musikhuset Aarhus

Fucking Åmål handler om kærlighed, ungdomskultur, identitet, homoseksualitet, mobning, ensomhed, selvmordstanker og den seksuelle udvikling/debut.

Forestillingen skildrer med varme og med en befriende humor en eviggyldig historie om teenageårene, hvor livet og følelserne kan være svære at få hold på.


Fredag 5. jun.

Udstilling200 kr.
Julemarked i Ridehuset

Kulturbyen.dk

Under afviklingen af markedet, vil der blive afholdt forskellige events. De bliver annonceret på hjemmesiden og Facebook.


Fredag 5. jun.

Kultur200 kr.
Værkstedet i latinerkvarteret inviterer til julehygge

Kulturbyen.dk

Den søde juletid nærmer sig, og i latinerkvarteret ved man at det er lig med årets julesalgs salon.

Den gamle hestestald i Graven har i mere end 37 år fungeret som keramisk værksted og kunstnerisk legeplads.


Fredag 5. jun.

Kultur200 kr.
Tegn på liv i Ukraine

Kulturbyen.dk

Kom og se fotografier af Mikkel Randlev Møller. Der er fernisering tirsdag 5.


Fredag 5. jun.

Kultur200 kr.
Doc Lounge: Honeyland

Teatret Gruppe 38

Dokumentarfilmen Honeyland foregår i Makedoniens bjerge og handler om Hatidze og hendes bistader. En dag flytter en nomadefamilie ind ved siden af, og Hatidzes fredfyldte paradis forstyrres af larmende maskiner, syv støjende børn, 150 køer og familiens interesse i honing som handelsvare.


Fredag 5. jun.

Show200 kr.
Cabaresque på Radar

Kulturbyen.dk

Cabaresque er kendt for variete shows, hvor performerne optræder ud fra en given ramme. Denne gang er det Halloween.


Fredag 5. jun.

Dans200 kr.
Pandas Hjem

Musikhuset Aarhus

Pandas Hjem er en internationalt prisvindende og fortryllende interaktiv danseforestilling, der tager alle fra fire år med på en farverig rejse til det gamle Kina. Børnene følger i fodsporene på en panda.


Fredag 5. jun.

Teater200 kr.
Krimi-komedie om asylbrande

Teatret Svalegangen

Selvtægt er en slagkraftig krimi-komedie om sammenstød mellem mennesker og deres idéer om den gode fremtid. Det er en sjov og uhyggeligt vedkommende fortælling om et Europa i flammer og om multikulturelle knuder, som også trækker tråde til Danmark.


Fredag 5. jun.

Dans200 kr.
Dans i internationalt samspil og solo

Teater Katapult

1 aften, 2 koreografier med 3 dansere fra Black Box Dance Company Holstebro, 3 dansere fra KDA South Korea og koreograf Jung In Lee på Katapult.

Internationalt samspil og solo
I Addiction møder Black Box Dance Company nogle af Sydkoreas mest sublime dansere i en forestilling inspireret af hanekamp og gambling.


Fredag 5. jun.

Teater200 kr.
Utopias Lost and Found

Bora Bora – Dans og Visuelt Teater

Utopias Lost And Found tager publikum med på rejse gennem de utopier der har formet og former os. Fra efterkrigstidens ekspansive, optimistiske samfundsvisioner baseret på tanker om ligestilling, solidaritet og retfærdighed.


Fredag 5. jun.

Dans200 kr.
Jump, danserne springer for livet

Kulturbyen.dk

Jump er en urban danseforestilling om at fange, skabe og slippe rytmen. Med springet som præmis må vi være eller bære vores fejl i så høj grad, at vi måske i sidste ende ender med at lykkes.


Fredag 5. jun.

Musik200 kr.
Kom til gratis koncert i Domen

Kulturbyen.dk

30 unge folkemusikere fra hele verden er i denne uge samlet til det musikalske kulturmøde Ethno Denmark i Glamsbjerg på Fyn for at udveksle traditionsmusik fra deres respektive lande.

Resultatet bliver et brag af en tværkulturel koncert, som er udviklet i samarbejdet deltagerne imellem.


Fredag 5. jun.

Musik200 kr.
Røgsignal releasekoncert

Kulturbyen.dk

En magisk aften i Røgsignals univers af pulserende indie-beats og bølgende lydflader. Radar på Godsbanen danner rammen om bandets releasekoncert i Aarhus.


Fredag 5. jun.

Udstilling200 kr.
Mød vikingekrigeren fra Århus på Moesgaaard

Kulturbyen.dk

Hele familien kan få en vaskeægte vikingeoplevelse på Moesgaard. Museet åbner krigerskole for børn, spillebule med nyt vikingespil, præsenterer et sensationelt vikingefund, holder MOMU talk om vikingefakta og fri fantasi og giver prøvesmagninger i mjødbaren.


Fredag 5. jun.

Kultur200 kr.
CHANG. Reception for ELEFANT

Forlaget Rip Rap

THaiLaND - hvor smilet skærer tænder
Bliv klogere på Thailand. Selv hvis du som hundredtusinder af danskere har taget rejsen, ja måske selv har thailandske rødder - så har du måske alligevel ikke helt forstået landet? Hér er muligheden for flere synsvinkler.


Fredag 5. jun.

Show200 kr.
De fantastiske cirkus artister gæster byen omkring påske

Kulturbyen.dk

Årets cirkus er en fest for det fantastiske. Bubber er årets konferencier i Cirkus Arena, og i den anledning har han taget tøjlerne og samlet alt det, han synes hører til i et rigtigt cirkus.


Fredag 5. jun.

Kultur200 kr.
Kulturmøder i børnelitteratur

Mellemfolkeligt Samvirke

Hvordan kan det være, at der næsten ikke findes nogle danske børnebøger for de mindste, der repræsenterer andre kulturer og religioner end majoriteten? Hvilken diskrimination møder børn med minoritetsbaggrund i dagsinstitutionerne? Hvordan taler vi med børn om kulturforskelle og -ligheder?

Mellemfolkeligt Samvirke Aarhus byder velkommen til en dialog om stereotyper, fejlrepræsentation, kulturmøder og strukturel diskrimination. Derfor har vi samlet et panel af fagfolk, der på hver sin måde beskæftiger sig med og har erfaring indenfor disse emner.


Fredag 5. jun.

Musik200 kr.
Melodisk og følelsesladet poprock

Atlas

Tundra er et nordjysk band med rødderne solidt plantet i en melodisk, højtråbende og følelsesladet poprock. Inspirationen kommer fra alverdens folkemusik.


Fredag 5. jun.

Musik200 kr.
Nykomponeret folkemusik på Gyngen

Gyngen - Café, restaurant, scene

Tailcoat spiller nykomponeret folkemusik med rod i den fælles nordiske musikalske og kulturelle tradition. Bandet udvisker grænserne mellem de skandinaviske landes folkemusiktraditioner – men også grænserne mellem nyt og gammelt.


Fredag 5. jun.

Teater200 kr.
Blaue Frau på Godsbanen

Kulturbyen.dk

Den finske teatergruppe Blaue Frau optræder på Godsbanen. De 7 skuespiller - blandet andet danske Bodil Lassen - anvender hele teatrets interaktive spilleflade.


Fredag 5. jun.

Event200 kr.
Aarhus Øl-marked i Turbinehallen

Kulturbyen.dk

Øl-Marked i Turbinehallen. Aarhus Øl-Marked er blevet et hit, selvom festivalen kun er 2 år gammel.


Fredag 5. jun.

Musik200 kr.
Vink pop up koncert

Atlas

Vink pop up er et tværkunstnerisk projekt, hvor kulturmagasinet VINKaarhus præsenterer lokal undergrundskultur i et liveformat – og hvor der gives plads til kunstnerisk udfoldelse og udvikling på tværs.
Ganske gratis kan du opleve det lovende band Tundra anført af Sophie Trolle, som præsenteres i samarbejde med Atlas & VoxHall.


Fredag 5. jun.

Show200 kr.
Anders And på glat is - Disney on Ice

Kulturbyen.dk

En af verdens mest populære familieforestillinger, The Wonderful World of Disney On Ice er i AARHUS. Det er første gang nogensinde, at det ikoniske show kommer til Aarhus.


Fredag 5. jun.

Event200 kr.
Åbning af Kunst for Alle

Kulturbyen.dk

Torsdag åbner Kunst for alle. Gennem 4 dage kan du møde omkring 50 kunstnere og se de værker de medbringer på udstillingen.


Fredag 5. jun.

Udstilling200 kr.
Kunst for alle i Ridehuset

Kulturbyen.dk

Kunst er for alle. Det mener kvinden bag kunst-eventen i Ridehuset, Charlotte Jensen.


Fredag 5. jun.

Dans200 kr.
Untz Untz Untz, den pulserende technobeat

Aarhus Teater

UNTZ - UNTZ - UNTZ er lyden af det pulserende technobeat og lyden af raveren der slipper kontrollen i det snittende stroboskoplys på dansegulvet. En fascinerende blotlæggelse af techno-rave-kulturen.


Fredag 5. jun.

Udstilling200 kr.
En rejse ud på de mongolske stepper

Kulturbyen.dk

Djengis Khan, lederen fra de mongolske stepper, fik med sine voldsomme erobringer i starten af 1200-tallet skabt et kejserdømme, der strakte sig fra Kina i øst til det nuværende østlige Europa. I tusinde år prægede de mongolske nomader kontakten mellem øst og vest både gennem krigeriske ekspansioner og gennem kontrol med handelsveje over stepper og på tværs af ørkenområder.


Anna Marin Schram

» Anmeldelse Alt er Umuligt på Aarhus Teater

★★★Anmeldelse Alt er Umuligt på Aarhus Teater

Alt er Umuligt når vi ikke har nogen erindring

23. maj 2020.
Ambjørn Happy

★★★

Årets afgangsforestilling viser et team af gode skuespillere der venter på at få lov til at lave kunst. Denne forestilling er et oprør mod conora-tiden. Tiden uden erindring, uden logik, uden kærlighed til virkeligheden.

Den store selfie-fest

Sådan har vi det alle sammen. Den kinesiske syge har gjort det svært for os at leve som frie mennesker, demokratiske, ligestillede. Alt har været panik, vi har glemt menneskeheden og drukner i selfie-festen: 'Jeg vil ikke være syg', selvom ingen unge er i farezonen, kun de gamle med astma som jeg.

Og i panikken er vi i nutid - for meget i nutid. Vi mister fornemmelsen af friheden, kunsten og kulturen. Alt handler om overlevelse. Alt er umuligt.

Vi er døde uden erindringen

Forestillingen 'Alt er Umuligt' anvender vores nutid til at skildre livet uden erindring. Vi er selfies. Husker intet. Har ingen bevidsthed, fordi den kræver en tidshorisont på mange måneder bagud og fremad.

Du vil høre virkeligt mange replikker i retning af:
"Det er som om jeg griner mere"
"Du har en kælder, og jeg har en fugtig madras"
"Du snakker om en politik"
"Det er jo kun onani, de kunne jo bare have sagt nej"
"Det er ligesom min egen lejlighed"
"Har du en T-shirt jeg må låne?"
"Du er stiv, du har lukkede øjne, du fjerner mine trusser halvt af, og jeg tænker på om der er noget stort under dine boxershorts, og jeg tænker på det, og der er en kvalme, og der er en dag i morgen, og madrassen er fugtig, og du er inde i mig nu, og jeg sagde det var dejligt, og jeg tænker om ikke det er et dårligt tegn at ingen af os stønner, og det er nu det er man virkeligt mærker at mine sko er våde af regnen, og...."

En historie om nuet uden dramatik

Nanna Cecilie Bang har skrevet en historie om nuet hvor der ikke er nogen dramatik. Ingen historie. Intet teater. Blot refleksioner af nuet som har ingen mening. En historie om corona. Når vi glemmer fortid og fremtid, så er alt umuligt. Tak for den oplevelse.

Og held og lykke til årets nye skuespillere. Det var fedt at opleve jer. Så meget power i jer, når verden bliver normal igen.


'Alt er Umuligt'
Instruktion Tue Biering
Manuskript Nanna Cecilie Bang
Skuespillere Clara Josephine Manley, Anne Laybourn, Magnus Juhl Andersen, Patrick Alexander Hansen, Mathilde Arcel Fock, Lasse Steen Jensen. Alle er afgangselever fra Den Danske Scenekunstskole i Aarhus.

Anna Marin Schram

» Aarhus Teater Alt er umuligt

Aarhus Teater Alt er umuligt

Kom med til eksamen på Aarhus Teater: Alt er Umuligt opføres som livestream

21. maj 2020.
Kulturnyt

Seks skuespilstuderende fra Den Danske Scenekunstskole Aarhus opfører 'Alt er Umuligt' som livestream med urpremiere 23. maj kl. 20. Dermed kan afgangsholdet 2020 afslutte deres skuespiluddannelse, og du er inviteret til deres eksamen. Det sker på Alterumuligt.com som er åben allerede nu.

Seks afgangselever medvirker fra seks forskellige steder i Aarhus i én forestilling, hvor lejligheder og byrummet udgør scenen. Instruktør Tue Bierings opdaterede udgave af 'Alt er Umuligt' er en teaterforestilling med 18 scener og sange, men du får også en live-film, en hjemmelavet musikvideo og et håbefuldt forsøg på at iscenesætte nogle drømme og fantasier om alt det som er umuligt.

Hver aften bliver et maraton af udfordringer som de seks skuespillere skal gennemføre. Det er som udgangspunkt umuligt. Det går helt sikkert galt. Det siger Lasse Steen Jensen. Han er skuespiller i 'Alt er Umuligt', og samtidig ansvarlig for live-signalet til forestillingen.

"Jeg har sjældent været så nervøs og så nørdet i en forestilling som denne. Hvor jeg normalt varmer min krop op som det eneste, inden jeg skal på som skuespiller, sidder jeg her i en times tid inden vi går live og koder hjemmeside, samler folk i et videoopkald og sikrer, at billedet står skarpt og lyden er igennem. Vi gør alt for at nå igennem skærmen til publikum. Det er godt når det lykkes og endnu bedre når det går galt."

Stykket er skrevet af Aarhus Teaters huskunstner Nanna Cecilie Bang, og varer cirka halvanden time. Der bliver i alt 7 forestillinger, men en forpremiere fredag. Der er ingen grænser for, hvor mange, der kan kigge med.

Bjarne Stæhr

» Teater Katapult sæson 20/21

Teater Katapult sæson 20/21

Teater Katapult klar med ny sæson

11. maj 2020.
Kulturnyt

Mindst 24 forestillinger og shows står i kø og venter spændt på publikum i den kommende sæson på Teater Katapult. Højteknologi lokker med en forvandling til robot i 'Det Førerløse Menneske'. Sangerinden 'Katinka' live på scenen i 'Jagten på det Gode Mennske'. Kundby-pigens terrorsag som grundlag i 'Pigen med Bomberne'. Stjernebestrøet, internationalt livtag med kokain-svøben i 'Stardust'. Og så er der Teater Katapults egenproduktion, 'Insideren' af Anna Skov, hvor en Oscar-nomineret lyddesigner gennem 3D-lyd lader publikum dele bevidsthed med en af finans-svindlerne, der var med til at tømme næsten 13 mia. kroner ud af den danske statskasse i den internationale bedragerisag om udbytteskat.

Plus meget mere, tjek Teater Katapults hjemmeside og læs mere om forestillingerne.

Foto: Yellow1

» Aarhus Teater åbner efter sommerferien

Aarhus Teater åbner efter sommerferien

Teaterlivet i Århus ud af køleskabet - Aarhus Teater åbner efter sommerferien

2. maj 2020.
Kulturnyt

Kunst og kultur er vores belønning efter dagens pligter. At slappe af og nyde dans, skuespil og musik.

Efter sommerferien åbner også Aarhus Teater igen.

"Coronakrisen har vist hvor stærkt vores behov for at være sammen er, og jeg tror der er en udbredt længsel efter igen at indgå i fællesskaber, hvor vi samles om det, der betyder noget", siger teatrets kunstneriske direktør Trine Holm Thomsen.

Her nogle af forestillingerne på Aarhus Teater du kan glæde dig til i den ny sæson, fra 14. august.
C. V. Jørgensen

C.V. Jørgensens ikoniske sange forvandlet til ny teaterkoncert af Cederholm og Bjerkø. Præsenteres i samarbejde med Aveny-T

Dickens Juleeventyr

Dickens’ familieklassiker med Jacob Madsen Kvols som gnavpotten Scrooge og musik af Marie Koldkjær Højlund.

Kong Lear

Shakespeares eksplosive tragedie iscenesat af Katrine Wiedemann og med Jens Jørn Spottag i hovedrollen.

Charlie & Chokoladefabrikken

Danmarkspremiere på musicalsuccessen fra West End og Broadway, baseret på Roald Dahls magiske bog. Aarhus Teaters Simon Mathew har hovedrollen som Willy Wonky.

Den Vægelsindede

Holbergs forrygende komedie iscenesat af den nyskabende franske instruktør og koreograf Laurent Chétouane.

Vita Danica

Dansekoncert om den danske folkesjæl med Pernille Rosendahl, musikere og otte dansere på scenenStartskud på nyt, toårigt samarbejde mellem Black Box Dance Company i Holstebro og Aarhus Teater.

Leonora Christina - Sandhedens Dronning

Christian Lollike går i kødet på den radikale ener fra Blåtårn – baseret på Danmarks første kvindesagsforkæmper Leonora Christinas selvbiografiske erindringer Jammers Minde.

En fortælling om blindhed

En voldsom, sanselig og epidemisk fortælling af Jose Saramago, bearbejdet og iscenesat af Christian Lollike og Sigrid Johannesen. Præsenteres i samarbejde med S/H

The Supreme Gentlemand

Nyt stykke af Nanna Cecilie Bang om den seksuelt indebrændte mand, der hader kvinder. Præsenteres i samarbejde med Betty Nansen Teatret.

A Clockwork Orange

En hårdtslående rejse ind i et univers af vold, stoffer og sex, baseret på Anthony Burgess’ elektriske sci-fi roman, der også blev filmatiseret i en ikonisk og kontroversiel version af Stanley Kubrick.

Kærlighedens Forrykter Former

Urpremiere på Stefan Zweigs pirrende og erotiske noveller. Præsenteres i samarbejde med Den Danske Scenekunstskole (Skrivekunst)

You've Come a Long Way, Baby

Urpremiere på ny dansk dramatik om feminisme og smørrede reklamesmil af den prisbelønnede forfatter Christina Hagen.

100 Sange

Anmelderrost stykke om terrorens ofre af en af Europas førende dramatikere Roland Schimmelpfennig – fremført af seks nye skuespiltalenter. Præsenteres i samarbejde med Den Danske Scenekunstskole (Skuespil Aarhus).

» Efter corona - Teatret Svalegangen klar til ny sæson

Efter corona - Teatret Svalegangen klar til ny sæson

Er du sulten! Teatret Svalegangen klar med ny sæson med ny fremtid, en lokal massemorder og masser af satire

26. april 2020.
Kulturnyt

Mere end nogensinde før er der brug for teatret ogfortællinger som kan genrejse det fysiske nærvær og sætte tidens tanker og følelser i bevægelse. Teatret Svalegangen glæder sig til at åbne op igen, når teatret i den kommende sæson går tæt på en aarhusiansk massemorder, prostatakræft, skellet med politik og underholdning og følelsen af at sidde fast i pengenesspil.

Fortællinger mod en ny fremtid

Sæsonen 2020/21 byder på 16 gæsteproduktioner, en række Off The Record arrangementer og fire brølende relevante egenproduktioner.

Direktør og kunstnerisk chef Per Smedegaard: "Når vi konfronteres med en ny virkelighed, er det oplagt at stille de helt store og svære spørgsmål: Hvordan lever vi, og hvad vi lever for? Men hvor skal svarene findes i disse år, hvor pandemier lukker lande ned, hvor klimaudfordringer skaber dystopiske horisonter? Hvor gængse systemer som new public management har spillet fallit, og hvor kapitalismen knækker samfund over i en stadig større global ulighed?"

Og han fortsætter: "For mig sætter pandemien to streger under, at vi lever i en tid hvor nye løsninger skal findes, hvis vi skal gå en bæredygtig fremtid i møde. Helt grundlæggende må vi åbne os for nye fortællinger. For verden er aldrig, som vi tror den er. Vi må være åbne for andre narrativer, end dem vi kender, og her spiller kunsten en kæmpe rolle. Kunsten er nemlig aldrig bare en cellofan-indpakket vare, dikteret alene af et marked. Dertil er den for vigtig som skaber af demokratisk sammenhængskraft og som et spejl på vores liv, eksistens og samtid."

Historien om en århusiansk massemorder

Til oktober præsenteres 2. verdenskrigsdramaet En Plads i Solen som går tæt på den århusianske massemorder Kaj Henning Bothildsen Nielsen. Han stod bag 57 drab, 9 drabsforsøg og 116 sabotagehandlinger for Gestapo – herunder aktionen i Guldsmedegade, som natten til den 22. feb. 1945, udløste den største brand, Aarhus har kendt. Det er en fri dramatisering af historien om Kaj af Julie Maj Jakobsen, som sætter radikalisering i et nyt lys. Stykket er inspireret af Jens Kaiser og Søren Tange Rasmussens dokumentariske bog ”Den aarhusianske massemorder” og er blevet til i et særligt samarbejde med Besættelsesmuseet ved Den Gamle By. Det er en fortælling om at lede efter mening i en meningsløs tidog om at finde den i nazismen, hvor man tilsyneladende havde fundet opskriften på fremgang og stabilitet.

"Var krigen faldet modsat ud, var historien om Bothildsen ganske givet blevet en anden. I dag er det let at få øje på den sort/hvide fortælling om Bothildsens forbrydelser, men ved at trænge ind i hans selvforståelse, tror jeg det bliver muligt at fortælle en langt mere nuanceret og almenmenneskelig historie om at være et menneske i en desperat tid", siger Julie Maj Jakobsen.

Rystende komisk cancer-monolog

I begyndelsen af januar 2021 genopsættes den roste monolog En lille Smule Ubehag hvor Holger Østergaard spiller den 55-årig professor Frank Fjordby der får konstateret den hyppigste cancerform blandt mænd: prostatakræft.

Østergaard zapper ind i de følelsestilstande og karakterer, som Frank møder på sin vej da han med et bliver patientliggjort. Fra drænende bivirkninger, angstprovokerende venteværelser, til intime samtaler med læger, familien, døden og såmænd også Franks sammenbidte ringmuskel, der ikke vil åbne sig for videnskaben.

Hvem bliver Danmarks Ny Statsminister?

Danmarks næste statsministervalg sendes direkte fra Teatret Svalegangen. Forestillingen Valgaften er en stærk komedie om et kommende statsministervalg, der er forvandlet til et hårdtpumpet reality-show. Det unge dramatikertalent Niclas Ashkan Johansen og seks skuespillere rører sidst i januar en hæsblæsende TV-cocktail sammen, hvorder er skruet helt op for underholdsværdien og helt ned for troværdigheden.

Publikums sms-stemme afgør forestillingens handling, når skellet mellem politik og underholdning opløses i jagten på Danmarks nye statsminister.

Skuespiller Bolette Engstrøm Bjerre: "Jeg glæder mig til at opleve at publikum spiller publikum! Forestillingens forløb bestemmes på stedet og slutningen er 100% afhængig af hvilken kandidat publikum stemmer på. Som skuespiller kommer det til at kræve et kæmpe forarbejde, en god portion is i maven og frem for alt et kæmpestort tilstedevær. Det kommer til at sitre. Det bliver fedt."

Elevatorsatire om penge og magt

Den internationalt anerkendte dramatiker Nis-Momme Stockmann har skrevet Ondskabens Ansigt direkte til teatrets to komiske talenter Anders Brink Madsen og Holger Østergaard.

Det er en stærk satire om kapitalismens ansigter og to jakkesæt fanget på 4 m2. To medarbejdere i et internationalt våbenfirma er på vej til et hastemøde på 85. etage. De skal medbringe nogle hemmelige dokumenter, da firmaet angiveligt befinder sig i en krise, men pludselig går elevatoren i stå.

Onskabens Ansigt er en unik komedie om penge og magt. Om årsregnskaber, performance optimering, en kongepuddel til 4000 euro og om at sidde fast i pengenes spil mellem 24. og 25. etage.

Instruktør Per Smedegaard: "Den her forestilling er bidende aktuel oven på Panama-papirerne eller udbyttesagen, men den handler ikke om de gode mod de onde. Det er så let at sige, at kapitalismen bor i onde mænd i jakkesæt, men den eroveralt. Vi kan ikke halshugge kapitalismen, for den har ikke ét hoved. Alle deltager i den, og den bor også i mig på godt og ondt. Det paradoks sætter Nis-Momme tænderne i på særdeles komisk vis, og jeg er stolt over, at han vil arbejde med os igen."

» Teater trodser corona - Mungo Park genåbner online

Teater trodser corona - Mungo Park genåbner online

Teatret Mungo Park opfører forestilling online - og du er inviteret

4. april 2020.
Kulturnyt

Mungo Park i Kolding har en glædelig overraskelse. Teatret har fået mulighed for at vise deres forestilling Anne Marie gift Carl Nielsen som filmisk optagelse, så du kan få teater hjemme i stuen i en begrænset periode.

Premiere Online

Premiere online den 6. april kl 19.30 til sædvanlig teater tid via et link på MungoParkKolding.dk. Linket til forestillingen bliver fjernet igen 12. april kl 24.

Så lad os gå i teateret sammen hver for sig. Husk at slukke din mobiltelefon og du må gerne tage din drink eller kaffe med og nyd forestillingen.

Ditte Chemnitz

» Anmeldelse af 4 Ever fra Opgang2

★★★★Anmeldelse af 4 Ever fra Opgang2

Giv mig det, baby

22. februar 2020.
Lita Domino

★★★★

”Giv mig det, baby” synger Chadi Abdul-Karim på scenen til Nikolaj Rosengreens røde guitarspil. Giv mig gode øjeblikke i livet med venskaber, tilknytning og fremfor alt kærlighed. Dette er det væsentlige budskab i denne forestilling 4 Ever fra Opgang2.

Historien bliver fortalt med nerve og indlevelse, og mange små intense øjeblikke samles til en handlingsmættet fortælling om 4 drenges venskaber. Vi er i en ungdomskultur, hvor loyalitet på godt og ondt er et bærende element. Måske går vi til grunde, men vi gør det sammen.

Der er livsnerve i Opgang2

Opgang2 er et teater som benytter sig af livshistorier som udgangspunkt for deres produktioner. De bliver dermed et talerør for ungdommen. Det væsentligste her er at skabe kunst der har en relevans for samfundet, at turde at sætte sig selv i spil og formidle et realistisk billede af de dilemmaer der røre sig hos den unge generation.

I ”4 Ever” lykkes det til fulde. Jeg blev grebet af personkarakteristikkerne, af den rappe og rå tone i fortællingen og den sensitivitet de følsomme øjeblikke blev skildret med.

Vovemod og rå virkelighed

Jeg er vild med den troværdighed de to performere gik på scenen med. Med høj energi og kun små virkemidler får de knyttet historien om de 4 drenges venskab sammen. Fra barn til voksen følges de ad og bliver konstant udfordret på deres forskellighed. Hvornår skal de tilpasse sig flokken og hvornår er det tid til at gå sine egne veje. Trygheden de finder hos hinanden i gruppen bindes sammen med voldsomme begivenheder hvor de står ansigt til ansigt med døden. Det blev afgørende for udviklingen af historien og for drengenes skæbne.

Tusind tak for en medrivende fortælling til teamet bag ”4 Ever”, til Opgang2 turneteater og til Aarhus teater der i øjeblikket huser dem på scenen Stiklingen.


4 ever
manuskript og instruktion Pia Marcussen
Scenografi Gitte Bøg
Dramaturgi Lise Ørskov
medvirkende Chadi Abdul-Karim og Nikolaj Rosengreen
Musik Nikolaj Rosengreen

» Anmeldelse af Mass Effect

★★★★★★Anmeldelse af Mass Effect

Mærk din puls i fællesskabets tjeneste

4. februar 2020.
Lita Domino

★★★★★★

Et hjerteslag ved siden af og forestillingen havde snublet hen ad gulvet, men det skete ikke, for hvert trin var koreograferet nøje og danserne fik det til at sidde lige i skabet.

Mass Effect er det andet værk i dobbeltprogrammet på BORA-BORA (det første er Champions) og ligeledes fra koreografen Andreas Constantinou´s hånd. Her pulserer fællesskabets hjerte i takt gennem 7 danseperformere, der både har vilje og udholdenhed som bærende vinger. En hypnotisk dans, hvor selv pauserne er i fællesskabets ånd.

Bagagen, tøj og hæmninger slippes

Med energi og livsgnist former de 7 mennesker et fælles nærvær, der river publikum ud af deres ensomme trivialiteter og skaber en medpuls på stolerækkerne.

Danserne presser sig til det yderste og giver slip på alt unødvendigt bagage, for at kunne give sig helt hen til dansen.

På scenen kom der flere dansere til, som alle gled ind i rytmen og gav den fuld gas. Super intenst og energisk oplevelse.

Når samhørighedsfølelsen er med på beatet

Både i menneskehedens historie, hos forskellige kulturer og subkulturer og hos religiøse bevægelser, har vi brugt musik og dans som samlingspunkt og til at skabe fællesskabsfølelse. Når vi gik i krig var trommen det vigtigste våben til at skabe sammenhold og kampvilje hos krigerne. Vi har danset om bålet som urmennesker, de kristne dansede i gammel tid i kirkerne, vi har haft høstgilde i forsamlingshusene, og i dag danser vi til karmafester og til techno-events og meget mere. Vi gør det fordi vi oplever styrke sammen, når vi har samme puls. Vi kender hinanden på lugten af sved, og den fantastiske livsgnist og følelsesudtryk som vi kan opleve i dansen, giver næring til samhørighedsfølelsen. Den nødvendige tilknytning til andre, så vi står stærkere i verden. Sammen kan vi opnå det umulige.

Tusind tak til teamet bag Mass Effect og til skønne BORA-BORA der huser dem.


Medvirkende
Kunstnerisk koncept, koreografi og instruktion Andreas Constantinaou
Samarbejdende kunstner Aris Papadoupoulos
Lys- og lyd design Jeppe Cohrt
Performere Aris Papadoupoulos, Aline Sánchez, Kim Amankwaa, Bjôrn Vârsjô, Théo Marion-Wuillemin, Paola Drea og Elise Ludinar
Statister Signe Wriedt Jakobsen, Laura Schou Abildgren, Henrik Viking Hansen, Oriana Vigl, Kathrine Moryl Kristiansen, Guillermo Landalde, Brandon Tingley, Kenth M. Rose, Lasse Eldov, Gitta Catalina Møller, Ida Marie Haslev
Kunstnerisk assistent og performer Rita Maria Farias Monoz
Kreativ producer Kirstine Marie Bauning
Co-produceret BORA-BORA

Foto: Jane Vorre

» Anmeldelse Ivalus første sang

★★★★★Anmeldelse Ivalus første sang

Myter skaber modige børn

2. februar 2020.
Lita Domino

★★★★★

Det har store konsekvenser for en lille pige, når hun finder sin sangstemme (og riffel) i den mørke vinternat. Den hårde natur sætter hende på prøve, og hun må med stort mod og sin gamle bedstemors visdom overvinde en frygtelig fare der truer.

Vi er i et land langt mod nord, men temaet ”at finde sit mod” er universalt og må findes i alle mennesker, uanset hvor vi kommer fra, og hvilken alder vi har.

Jeg frydes, når jeg møder gode historier, og hjertens gerne fra myternes verden, der tør at fortælle om det væsentlige i menneskelivet. Det har jeg mødt i Ivalus første sang.

Et fortællerunivers af kaliber

Jeg er på Teater Refleksion, der har inviteret et gæstespil på besøg fra det Københavnske teater ved navn De Røde Heste. Ivalus første sang er en skøn forestilling for børn fra 6 år og opefter og for voksne med hang til gode fortællinger.

Publikum bliver budt velkommen i en iglo, hvor vi sidder på sælskind, for nu skal vi høre en vidunderlig historie. Fortælleren og skuespilleren hedder Claus Mandøe, og han kan åbne en historie op med dyb stemme, trommer, sang, nerve og indlevelse, så det gibber af fantasi og skønne billeder i sit publikum. Billeder af lyset der ændrer sig med årstiderne, om en gammel kulturs åndeverden, om dyrenes væsen og om at leve i samhørighed med naturen.

Taknemlighedens sang

Har du nogensinde tænkt tanken at fisken du spiser til aftensmaden har givet sit liv for at du kan få føde? Har du sunget taknemlige sange til den, for det offer den skænkede, da den lod sig fange? Vi er i magiske Grønland og her lærer en lille pige, Ivalu, betydningen af pagten mellem mennesker og dyr og hun finder modet til at handle i overensstemmelse med dette, da hendes familie og hun selv skal overleve i vintermørket.

Magien lever

Mennesket har fortalt historier siden vi lærte at kommunikere med ord og jeg bliver aldrig træt af den magi der opstår i disse situationer. Ivalus første sang kunne sagtens leve i sin enkelthed med Claus Mandøe som fortæller, men det var en ekstra skøn gave at få den serveret med små analoge virkemidler. Trommernes dybe rytme, lydeffekter af storm og vilde dyr, skyggeteater, og lys der understreger stemninger og historiens essens, alt sammen uden at tage fokus fra det væsentlige, som jo er fortællingen af en god historie og samhørigheden der opstår på magisk vis mellem fortæller og publikum.

Af hjertet tak til teamet bag Ivalos første sang og til Teater Refleksion som har budt forestillingen til byen.


Ivalus første sang Teatret De Røde Heste
Medvirkende Claus Mandøe
Instruktør-konsulent Kai Büchner
Træfigurer Niels Willum Andreasen
Træsnit Sven Havsteen-Mikkelsen
Lyddesign Andreas Sandborg
Lysdesign Morten Ladefoged
Værksted/teknik Steen Molls, Morten Meilvang Laursen, William Højberg Nielsen

» Props viser vej til teatrene

Props viser vej til teatrene

Props viser vej til teaterforestillinger i Danmark

21. oktober 2019.
Presse

Skuespillere, instruktører eller teatre gør generelt deres bedste for at underholde publikum. Men hos Props.dk ser vi en tendens til at teatrene har svært ved at fylde salene helt op. Dette kan bl.a. skyldes udbredelsen af streamingtjenester. Dette vil Props ændre på. Props vil udbrede kendskab til scenekunst i hele landet. Derudover skal Props være et alternativ, når den enkelte dansker søger efter nye eller spændende aktiviteter.

Teater i København, Århus eller Fredericia

Teater har og er stadig en stor del af det kulturelle miljø i København. Her finder man bl.a. Det Kongelige Teater, som er blandt de mest kendte teatre. Det Kongelige Teater byder på storslåede forestillinger med kendte skuespillere fra film og tv. På trods af sin placering er Det Kongelige Teater blevet udfordret af mindre spillere gennem årene. Her kan nævnes Fredericia Teater og Aarhus Teater, som har modtaget nationale og internationale priser. Det teaterforestillingerne har tilfælles er, at de er et fristed for ytringsfriheden. Der bliver sagt, vist og gjort ting, som man normalt ikke vil se fra Hollywood film. Det er essensen af teaterbranchen og ikke mindst dansk kultur.

Hvordan kan Props hjælpe dig?

Props skal være med til at udbrede scenekunst i Danmark, og ikke mindst vise, hvor vigtig teater er for dansk kultur. Derfor er det vigtigt, at når danskere i alle aldre vil finde aktiviteter eller oplevelser, at teaterforestillinger er med i overvejelserne. Ifølge Danmarks Statistik er der ca. 2,9 mio teatergængere årligt, hvor af de fleste er mellem 34- 45 år. Dog ser man en tendens fra 18- 25- årige gå mere i teatret. Dette skyldes bl.a. udbredelsen af mobiler og sociale medier. Her kan Props.dk være et redskab til at finde en teaterforestilling. Teater behøver ikke at være dyrt, og Props kan hjælpe dig med at finde en oplevelse for dit budget eller din smag.

» Anmeldelse af Addiction og Skin, Teatret Katapult

★★★★Anmeldelse af Addiction og Skin, Teatret Katapult

Se mig!

9. oktober 2019.
Lita Domino

★★★★

Hun er alene men jeg oplever det som om at hun er helt bevidst om øjnene der er rettet imod hende. I en tempofyldt staccato bevæger Jung In Lee sig rundt på scenen.

Sydkoreaneren er hentet til Danmark for at danse sin skinbarlige og kunstneriske dans for det danske publikum. I denne første af aftenens forestillinger på Teater Katapult danser solodanseren sig ind i selfieverdenen. Uden at afsløre sin indre følelsesverden, gemmer hun sig i sit skind, der igen er gemt bag teknikker. Hun kalder på at blive set for det hun kan, men hun kommer til at virke som en skal der hele tiden appellerer med øjnene til publikum.

Ser i mig nu?

Kroppen som redskab

Jung In Lees bevægelser er fragmentariske og abstrakte og i de heftige staccato rytmer arbejder hun hurtigt og målrettet, hvor hele scenen bliver indtaget. Hendes krop bliver til et redskab for hendes kamp for at vinde omverdenens opmærksomhed og det foregår i et stærkt tempo og med kaoselementer i. Meget fin pointe og flot udført.

De er i kamp om liv og død

Vi er i hanekamp på liv og død. Den anden forestilling er en sammensmeltning og til tider nedsmeltning af to kulturers møde med hinanden i en stram battle. Danseforestillingen hedder Addiction og her er 6 dansere på scenen.

Mennesker kriges som var vi afhængige af selve det at kæmpe. Vi behøver ingen vindere eller tabere, men vi behøver at mærke kamp og konkurrence for at føle os levende. Oh ja, det bliver sikkert menneskehedens død, men vi får kamp til stregen, medmindre vi finder en ny måde at takle livet og hinanden på.

Frisk kød på tallerkenen

Også i denne forestilling er vi oppe i et surrealistisk tempo der sætter staccato på dagsordenen, men her kommer der flere kontraster til syne. De mørke bevægelser mod de lyse. Symmetri mod asymmetri. Kaos mod stilstand. De dygtige performere danser op i mod hinanden og udfordrer til høj puls og fuld opmærksomhed hinanden, og når vi nu er i konkurrenceånden, så var hende jeg heppede mest på, den store og absolut sublimt dansende Paulina Smatlakova. Hun har et fantastisk udtryk på scenen og kan formidle indre tilstande gennem sin dans på en sådan måde at jeg letter fra sædet.

Super dygtige dansere og tusind tak til jer alle fra Black Box Dance Company og til Teatret Katapult for at invitere dem her til byen.

» Anmeldelse af Joker, Ny Batman film

★★★★★★Anmeldelse af Joker, Ny Batman film

Joker er glad og ond

4. oktober 2019.
Ambjørn Happy

★★★★★★

Siden Hays Kodeks i 1930 har amerikanske mainstream film ikke haft dybere kontakt til virkeligheden. Mainstream Hollywood har fulgt den regel, at film ender med at den virkeligt onde skurk får sin straf. Med Joker er alt ændret, det er en guddommelig film der tør vise følelser og opvækst som baggrund for ondskab.

Bundet til en radiator og pryglet

Hvor kommer det onde fra? Joker blev bundet til en radiator som lille barn. Myndighederne fandt ham dehydreret, pryglet og med kraniebrud. Hvis du gætter på at det nok var hans stedfar eller hans mor der bandt ham med det lagen, så er det ikke helt forkert.

Så Joker vokser op i en dysfunktionel familie. Han er glad. Smilende. "Put on your Happy Face", det er han god til. Han drømmer om at blive standup komiker, han vil have succes og respekteres. En god dreng, der bliver en nem teenager, en voksen mand der lever i en drømmeverden om at blive berømt.

Men livet går kun ned ad bakke, helt ned i mosen, og så starter filmen. Joker er ansat som en klovn der står med et skilt foran en forretning for at tiltrække kunder, da 3 unge mænd går ham i møde. De har ondt i sinde.

Billeder, Joaquin Phoenix og en god historie

Det fantastiske ved Joker er billederne, der har gode refencer til de sort hvide tegneserieblade der fødte historien om Batman, det er skuespillet af Joaquin Phoenix, og så er det historien.

Historien om ondskab. Hvor kommer den fra? Medfødt eller skabt i smerte?

Slutningen er oprørsk, den taler for alle fattige mennesker i verden som lever i et undertrykkende samfund. Af hensyn til Hays Kodeks er der hæftet en ekstra afslutning på filmen. Men det er kun for Hollywoods skyld, og hvis du kigger godt efter kan du se at instruktøren Todd Philips har lagt de sidste minutter på filmen under protest (eller af kyniske årsager). Slutningen af filmen er ikke den virkelige afslutning. Den indtræffer 5-10 minutter tidligere.

God fornøjelse.

<
Granhøj Dans

» Anmeldelse af An Eve And an Adam på Teatret Svalegangen

★★★★Anmeldelse af An Eve And an Adam på Teatret Svalegangen

Erotikken opstår i det flakkende lys

30. august 2019.
Ambjørn Happy

★★★★

To nøgne mennesker eller to røde roser, hvad er smukkest, synes du? Den skarpe form på bagdelen af en Ferrari, eller kvindens spændte baller? En rumraket der stiger op mod stjernerne, eller en mands lem der rejser sig i mørket?

Sofia Pintzou og Nikolaj Karczewski er nøgne på scenen. Vi er 100 mennesker i det knaldsorte mørke. En lampe griber fat i ledningerne fra det nærmeste kraftværk og kaster pludseligt sit lys ud over danserne. De bliver skræmte, og 3-4 mænd sukker hørligt i flokken af tilskuere. Åh, nøgne mennesker. Vores øjne ser dem.

Nøgenhed. Kroppen. Lemmet. Kønnets læber. Brystkassen. Brysterne. Håret. Nu er det, at det bliver interessant, og det er derfor jeg elsker nøgendans. Hvordan kan man skabe en historie, når publikum mest ser dine stive brystervorter og lemmet der er ved at rejse sig. Hvordan kan man kommunikere med publikum, sige noget vigtigt, så de hører efter.

Dette spørgsmål kender alle kvinder med store bryster. Mænd hører ikke efter hvad de siger. Ikke rigtigt, i hvert fald. Og mænd med stramme bagdele i jeans, kvinderne snakker dem bare efter munden og kigger bag deres ryg.

Granhøj Dans mestrer nøgenheden

Nøgenhed gør det ekstra svært at skabe kunst på scenen, og rigtig mange gange giver kunstneren op. I stedet for at sige noget, bliver nøgendansen en fremstilling af kønsdele og muskler, hvoraf ingen af dem brillierer særligt med evnen til at fortælle en god historie.

Palle Granhøj forstår kunsten at sige noget, så publikum hører efter. Forestillingen An Eve And An Adam fortæller om den brændende trekant mellem begær, erotik og bevidsthed.

I skarpe skift springer danserne mellem det naturlige i os, og det kulturbestemte, det intelligente, det mentale. De danser i bladene, skræmmes af lyset - som i forestillingen har fået rollen som bevidsthed.

Du kender den historie. I begyndelsen var lyset, og lyset var hos gud, og alt det der.

Lyset er bevidsthed - Erotikken er i mørket

Lyset bruges i forestillingen til at vække danserne til fornuften, ritualerne, skammen og skylden. Ind imellem forsvinder lyset og bliver til en dansende lyskegle, vi er i det flakkende lys, mellem mørket - som er erotikken - og lyset som er fornuften.

Det er så fedt at se hvordan danserne skildrer at erotikken opstår i det flakkende lys. Der hvor vi mærker forbindelsen mellem kroppene, fremfor at opleve tankerne som øjnene skaber uden at de egentlig vil det.

Vi får hele historien om Adam og Eva, fra deres opvågning i paradis helt frem til i dag, hvor manden og kvinden deler deres gaver med hinanden. På lige fod. Lige værdige. Lige gode og lige dejlige.

Fed forestilling, tak for at Teatret Svalegangen har bragt den til Århus, så du kan gå og se nøgendans inden det bliver aften, og du og din partner tager bagefter hjem i det flakkende lys, mærker hinanden og forsvinder ind i hinandens frodige landskaber.

Rumraket, eller ej.

<

» 5 millioner fra Salling Fondene til Teatret Svalegangen

5 millioner fra Salling Fondene til Teatret Svalegangen

Byens samtidsteater får millioner fra Salling til at sætte scenen i stand

26. juni 2019.
Kulturnyt


Det betaler sig altid at handle i Føtex, Netto og Bilka. I hvert fald hvis man er glad for teater, fordi Salling er glad for kunst og kultur i Århus. Nu har Teatret Svalegangen igen fået penge fra Salling Fondene.

Salling Fondene har valgt at donere 5 mio. kr. til en større renovering af Teatret Svalegangen. Penge der falder på et tørt sted.

"Vi er enormt beærede over at Karin Salling og Salling Fondene begunstiger os. De ser husets behov, men de ser i høj grad også teatrets potentialer og muligheden for at øge vores aktivitetsniveau. Takket være Salling Fondene kan vi nu kan tage det første spadestik i vores renoveringsplaner."

Byens samtidsteater bor i en kommunal bygning, sidegade til Strøget. Donationen kommer konkret til at gå til sceneteknik og en opgradering af træk i Store Sal.


» Amerikanske CNN anbefaler turister en dag i Aarhus

Amerikanske CNN anbefaler turister en dag i Aarhus

CNN: God mad og typisk dansk frihed, Aarhus er den perfekte by for amerikanske turister

7. maj 2019.
Presse

Det er maden. Når du rejser i Europa, så tag en pause i Aarhus. Her spiser du i verdensklasse, siger den amerikanske TV station CNN. Men det er også kunsten og den afslappede atmosfære.

Artiklen oplister alle de gode spisesteder i byen, og dernæst en rundtur i området. Aros Museum. Havnebadet. Marselisborg og nøgenbadning på Ballehage. Moesgaard Museum.

Konklusionen er, at Aarhus er mere interessant end København, fordi alt er så hyggeligt, frit og velsmagende i Aarhus. Måske er det sandt, i hvert fald er byen kun begejstret for flere amerikanske turister. Det må være sandt.

<
Foto Emilia Therese

» Anmeldelse The Rocky Horror Show Aarhus Teater

★★★★★Anmeldelse The Rocky Horror Show Aarhus Teater

Folkefest for fri sex og varm erotik på Aarhus Teater

3. maj 2019.
Ambjørn Happy

★★★★★

Sneen vælter ned, da vi træder ud i maj fra teatrets varme hule. Eller også er det konfetti fra gud. I hvert fald har vi tilbragt 2 timer i en folkefest for fri sex og erotik. Og der blev kastet med konfetti, masser af konfetti. 500 mennesker dansede mellem stolerækkerne. Der blev skudt med vandpistoler og kastet spillekort. Hujet, og klappet. Råbt ukvemsord mod fornuftens stemme på scenen. Klapsalver til alle de medvirkende.

The Rocky Horror Show er en fest for friheden. Den har vi savnet i mange år, mens nypuritanismen har spist hjørner af vores frihed, sådan som en lille dum mus gnaver på en kiks. Nu er den tilbage, i hvert fald på teatret i byens centrum, friheden.

Hjælp, jeg er liderlig

Festen var oprindeligt en subkulturens fest. En fest for de underlige mennesker i London, som udforskede den seksualitet der ikke var med i skolebøgerne i biologi. Det er 45 år siden der var premiere i London. Tiden er gået. Det er okay at gå i kjole som mand, og kysse hvem du har lyst.

Alligevel har The Rocky Horror Show overlevet tidens tand. Fordi selvom vi er frie, så har hver generation et spørgsmål ingen skolelærer vil svare på: "Hvad skal jeg gøre, jeg er liderlig?"

Publikum i salen er med på den. Uanset hvilken form for sex vi foretrækker i sengen, så er selve spørgsmålet eviggyldigt.

En historie med horror og science fiction

Et ungt par er lige blevet gift. De kører afsted og punkterer. I et frygteligt uvejr søger de ly på lystens slot der styres af Frank-N-Furter. Her møder de lysten, det hæmningsløse og det hedonistiske.

"Don't Dream It - Be It". Og det gør de begge to hen ad vejen. De finder lykken ved at give kroppen lov til at mærke og smage. Det er okay at have lyst og udleve sin lyst.

Den simple historie er pakket ind i de gode clichéer fra B-film. Splatter, science fiction, horror, sex. Det er sjovt, og det er underholdende.

5 stjerner til musical om sex

Jacob Madsen Kvols er en fremrangede Frank-N-Furter. Mathias Flint god som den dydige Brad der ledes i fordærv. Marie Marschner rigtig fin som Janet der finder sin seksualitet. Simon Mathew i karakter som den pukkelryggede Riff Raff der tjenestevilligt husler rundt og spreder glæde i publikum.

Sød historie. Masser af point for folkefesten hvor publikum tør slå sig løs. God musik. Fin koreografi og scenografi. Mange blandt publikum shinede, både frække mænd med korset og flotte kvinder med bule i bukserne.

Så fem stjerner til en god forstilling om sex. Tak for den oplevelse.

<

» Anmeldelse: What Does Not Belong to Us, BORA-BORA

★★★★★Anmeldelse: What Does Not Belong to Us, BORA-BORA

Der er ingen bånd der binder

25. april 2019.
Lita Domino

★★★★★

I virkeligheden er der intet der tilhører os. Vi er individer der må begå os i en verden befolket af andre individer. Vi kan stå ansigt til ansigt med hinanden og forsøge at synkronisere vores følelser med andre, eller vi kan prøve at frarive os fra andre i kampen for at træde frem som særegne væsner.

På BORA-BORA sluttede aftenen dobbeltprogram af med danseforestillingen ”What does not belong to us” En techno inspireret danseforestilling, der netop spiller på technomiljøets kamp for at være individualister og i oprør mod omverdenens regelbundethed. To mænd, Theo Samsworth og Allessio Sanna fra Luxemburg, gav sig hen til en hypnotisk dans hvor de udfordrede tid, form og sted gennem dansen med og mod hinanden.

En duet der både var kunstnerisk smuk, medrivende, surrealistisk og vildt energisk. De forstod at fange vores kulturs største paradoks ind i dansen. Paradokset mellem social arv og vores trang til at gøre os fri af den.

Det var en utrolig flot performance med en råstyrke i det abstrakte og kropslige udtryk. Ærgerligt at vi ikke må beholde teamet i Aarhus men at de kun er på gennemrejse.

Tusind tak til teamet bag aftenens sidste forestilling og til BORA-BORA for at huse dem.

<
Æteriske olier, Lita Domino

» Æteriske olier påvirker dine følelser

Æteriske olier påvirker dine følelser

Kan man vaske sine følelser i Lavendel-olie?

23. april 2019.
Lita Domino

Vi kender den alle; duften af angstens sved. Men hvad sker der når vi er grebet af den frygtelige følelse, og vi samtidig inhalerer en duft af Lavendel? Kan vi orientere os anderledes klart, kan vi finde ro via lugtesansen, når følelserne som for eksempel angst overmander os?

Ubevidst eller bevidst reagerer vi på hinanden og os selv gennem lugtesansen. Vi orienterer os efter den, vi tiltrækkes af dem der dufter godt efter vores egen vurdering og frastødes af nogle der dufter giftigt eller alarmerende. Det ligger i vores overlevelse at kunne orientere os via vores sanser. Vi kan på den måde påvirke kroppen til at kode vores bevidsthed om via vores sanser. Så når vi mærker angst kan Lavendel virke beroligende. Når vi deprimeret kan Pebermynte virke opløftende.

Jeg er til info aften på Holistisk Center i Aarhus og aftenens tema er Æteriske olier ved Marianne Grene og Aurora Gayatri. Vi sidder i en rundkreds på gulvet og de to kvinder deler viden om duftens betydning for helbredet, følelserne, miljøet og bæredygtighed til otte glade tilhører. Rummet var ikke svært at finde for man skulle bare gå efter duften af Rosmarin.

Mange forskellige dufte bliver budt rundt og vi får fortællinger om deres gunstige virkning på alverdens små og store lidelser, lige fra problemer med helbredet, til ønsker om en mere bæredygtig måde at dyrke parfume på, og hvordan vi skærer ned på alt den kemi vi er ved at drukne i.

Vi taler om selvkærlighed og omsorg for andre og vi taler om det hele menneske og hvordan vi kan tage godt vare på os selv som de sensitive skabninger vi er.

<
Fotografen.dk

» Audition på Aarhus Teater, scenograf David Gehrt

Audition på Aarhus Teater, scenograf David Gehrt

Hvor langt vil publikum gå til psykopat-casting på en film? Audition på Aarhus Teater

9. april 2019.
Ambjørn Happy

Hvad er vigtigst? De fire hjul på en bil eller motoren? Måske rattet? Sådan er det også med teater. Det er de mange kompetente mennesker der i fællesskab driver stykket fremad. Her er et interview med en af dem. Scenograf David Gehrt.

Eksperimentet fortsætter

I to år har David Gehrt og Sargun Oshana lavet eksperimenter på Aarhus Teater. De har brudt strukturen op og lavet forestillinger hvor publikum indtager nye pladser, ofte blandet op med skuespillerne på gulvet. Nu er eksperimentet klar med en ny provokation til publikum.

Vil du have den filmrolle?

Audition er den sidste forestilling i rækken. Tilbage er publikums vanlige siddepladser, men eksperimentet fortsætter, fordi publikum har mulighed for at blive inddraget i stykket. Spørgsmålet er direkte sagt: "Hvor langt vil du gå for at få en filmrolle?" Men spørgsmålet er også, hvor langt vil publikum gå, når stykkets psykopat-instruktør krænker sine skuespillere? Publikum er nemlig med på filmsettet og en del af forestillingen.

David Gehrt fortæller om Audition og deler nogle af de erfaringer som han og Sargun Oshana har fået gennem eksperimenterne på Aarhus Teater. Det handler blandt andet om gruppedynamik. Publikum er et flokdyr der følger den der går forrest. Dermed får den første i gruppen en stor indflydelse på de øvriges adfærd.

<
Fotografen.dk

» Opskrift lammekølle / braiseret lammeskank

Opskrift lammekølle / braiseret lammeskank

Køkkenchefens opskrift på lammekølle: Braiseret lammeskank

17. april 2019.
Ambjørn Happy

Køkkenchef Nanna Krøjmand er glad for lam. Hendes braiserede lammeskank er så mør at man kan spise den med øjnene. Se for dig selv og få hendes tips til hvordan lam smager perfekt. Det handler blandt andet om tomat, porrer og gulerødder. For at lave en god smag skal man altid have en masse grøntsager. Timian, urter og rødvin. Samt god tid.

Uhm, lækkert! God fornøjelse.

Restaurant Olive
Køkkenchef Nanna Krøjmand
Hjemmeside Olive.dk
Adresse Kaløgade 1 (Mejlgade), 8000 Aarhus C

Fotografen.dk

» Anmeldelse: Cirkus Arena 2019 i Aarhus

★★★★Anmeldelse: Cirkus Arena 2019 i Aarhus

Billeder fra Cirkus Arena i Arhus

14. april 2019.
Ambjørn Happy

★★★★

Solskin og Cirkus Arena går fint sammen. Med mindre man er veganer. 20 af dem står på fortovet på begge sider af krydset med papskilte mellem hænderne. De er vrede, men skiltene er pæne. Hesteridning skal forbydes. Så skal det nok gå alt sammen.

"Heste er ikke underholdning", siger de høfligt. Jeg spørger om de ikke vil med over på cirkuspladsen? Så er de lidt tættere på de folk der går i cirkus. Men de tør ikke. Politiet siger de ikke må.

Indenfor i teltet sidder vi mange hundrede mennesker. Især børn. Elefanterne er udvist af cirkus, og nu er det så åbenbart hestenes tur. Børnene kan ellers godt lide dem. Cirkusprinsessen Larua Berdino har magten over 6 heste. De løber rundt. En af dem kan gå på bagbenene. Barnet ved siden af mig er imponeret.

Der er også arabiske kameler 6 styk. De har sådan nogle flotte læber når de dasker rundt i manegen i luntetempo. Børnene kan godt lide dem. Veganerne boykotter vores underholdning. De langlemmede dyr er nutidens slaver, siger de. Jeg synes dromedarerne minder mere om nutidens mennesker.

Vi løber også rundt i manegen og gør hvad der bliver sagt.

Derfor er jeg ikke så vild med dyrene i Cirkus Arena. Et menneske stiller sig stolt frem og siger: "Se hvad jeg kan få denne her hest til at gøre." Det virker gammeldags, vores natursyn har forandret sig. Jeg vil hellere se hvad mennesket kan gøre, når det styrer sig selv.

Til gengæld er det fantastisk at opleve akrobaterne. Det at kunne styre sin egen krop, det er fedt. Meget inspirerende. De cirkusfolk kan det mest utrolige. Stå på en hånd. Saltomortaler. Flyve gennem luften og gribe et par hænder. Elsker det.

Udenfor skinner solen stadigvæk. Veganerne er gået. Deres mor har nok ringet og sagt de skulle komme hjem.<

Celestine Andersen, foto Lita Domino

» Den Hellige Seksualitet, foredrag med Celestine Andersen

Den Hellige Seksualitet, foredrag med Celestine Andersen

Sex skal mærkes med hele kroppen

31. marts 2019.
Lita Domino

Hun er en levende fortæller, Celestine Andersen, som med hjerte og humor fortæller om den vigtige balance mellem lyse og mørke tangenter i livet. Hun inviterer publikum til at lege med og undersøge hvordan det er at se indad. Skabe bevidsthed og nærvær i kroppen for at åbne op for større glæde og livskraft.

Sammen med Celestine lukker vi alle øjnene for at undersøge hvordan vores livskraft har det i dette øjeblik. Man behøver ikke engang at tage tøjet af for at undersøge kroppen som mirakelsted indeni. Jeg kan mærke min livskraft pulsere i hele kroppen.

Tantra

Jeg er til foredrag i Holistisk centers nye lokaler i hjertet af Aarhus. Her er fuldt hus, for mange er nysgerrige på livskraft og vitalitet og vil gerne vide noget mere om det nye hotte i moderne tid, -Tantra. Lige i øjeblikket er Tantramassøren og foredragsholderen Celestine Andersen i byen. Hun kommer fra København og ejer Edens have, hvorfra hun giver alt sin visdom og ildhu videre til søgende mennesker.

Den Hellige Seksualitet

Jeg blev meget optaget af Celestines fortællinger om seksualdriften som livsenergi. Hun fortalte at vi har tre energicentre i kroppen; Energicentret for sex lokaliseret i det underste af kroppen, energicentret i hjertet lokaliseret i midten af kroppen og energicentret for ånd lokaliseret på toppen af hovedet. Ud fra denne model kunne hun tale om det maskuline og det feminine i mennesket. Om at fordybe oplevelsen af seksualiteten gennem vejrtrækning, om at adskille orgasme og udløsning, om at træne nærvær og vitalitet. En smuk helhedstanke om at være mere opmærksom på vores indre og forbindelsen til andre.

Den hellige seksualitet er en sammensmeltning af sex, hjerte og spiritualitet.

Tusind tak til Celestine Andersen og til Holistisk center for at huse hende og dette spændende foredrag.

<
Fotografen.dk

» Ølfestival i Århus - Beer Festival Denmark

Ølfestival i Århus - Beer Festival Denmark

Ølfestival bestormet af ølglade mennesker

26. marts 2019.
KulturNyt

Øl er godt, meget øl er meget godt. Hundredvis var inde og smage på varerne på den store ølfestival i Aarhus. Her udstiller bryggerierne og giver smagsprøver til publikum.

Beer Festival Denmark lukkede 1.600 mennesker ind i Turbinehallen. Folk smagte på øl fra Østeuropa, for eksempel. Det er The Eastern Craft med hovedsæde i København og rødder i Polen. Deres mål er at give danskerne den bedste håndbryggede øl fra Østeuropa. Fra Kolding kom Premium Beer Import. De importerer og sælger øl fra hele verden fra nogle af verdens mest respekterede bryggerier. Dansk øl fra Røde Port. Bryghuset i Roskilde står for minimal teknologi og maksimal håndværk hvor bryggeren bruger alle sine sanser for at lave godt øl.

Festivalen fortsætter i andre store byer i Danmark.

Se videoen og få en fornemmelse af den gode stemning i Turbinehallen i Aarhus

Foto Andrej Lamut

» Anmeldelse: Pursuit of Happiness, Pavol Liška & Kelly Copper

★★★★★★Anmeldelse: Pursuit of Happiness, Pavol Liška & Kelly Copper

Pornofest i domkirken, mens din kvinde føder og din far ligger for døden, eller omvendt

21. marts 2019.
Ambjørn Happy

★★★★★★
Derfor er der 6 stjerner

Stykket er et perfekt spark i menneskehedens nosser. Derfor griner de unge i publikum og vi gamle er i chock. Den forestilling er en helligbrøde mod al kultur, dannelse og menneskelige forestillinger. Den er en pornofest i domkirken, mens din kvinde føder og din far er død, eller omvendt. Den er vegetarfyld i din hotdog-pølse. Den er frisk kød i din burger, en prut i din softice. En skændsel. Forargelig, forfærdelig, forsmædelig, fortrædelig.

En lækkerbid.

En delikatesse, altså hvis man kan lide den slags intellektuelle crap, og det kan jeg. Det er kun mine knæ der låser sig fast i rædsel, mit hjerte knuger sig sammen, mine hænder nægter at klappe og jeg har mest lyst til at række tunge ad showet. Men intellektuelt fungerer Pursuit of Happiness fortrinligt. Min hjerne spinder af vellyst, og jeg er da også træt af alt det meningsløse i livet, som for eksempel krig og vold.

Det unge publikum jubler og griner i velvalgt dominans

Det fantasifulde publikum klappede og hujede da showet var færdigt, kæmpe bifald fordi de benyttede sig af deres demokratiske ret til at dominere vi andre, bare fordi de er flest og fyldte salen op. Og nej, jeg klappede slet ikke, selvom rablende intelligente Pavol Liška havde gjort alt for at drive mig til vanvid med verdens største crap-show Pursuit of Happiness.

Begge mine knæ blødte nemlig ned på gulvet mellem stolerækkerne efter 40 minutters tåbelige, ubefæstede og pjattede manifestationer på scenen. Jeg overvejede hvordan ambulancen skulle komme ind på scenen på Aarhus Teater og tage mig med. Måske jeg kunne få et lift med Pavols RBM? (Inside joke, se forestillingen).

Efter mine knæ døde, fortsatte Pavol i en helvedes time yderligere og 15 djævelske minutter med en uendelig strøm af ungdommelige, disruptive, adiafora tåbeligheder. Han kører med cirka 200 ord i minuttet. Ordene er oversat til dansk på en tavle over scenen. Men det er lige meget. Også på dansk er hele hans vanvid komplet meningsløst - på engelsk er de dog (det må indrømmes) formfuldendte som britiske Monty Pythons fløjlsrøde relikvier.

Sæt 270 kr. på rouletten, du bliver snydt uanset. Fordi det er menneskets natur. Vi er fulde af fup, meningsløse regler, uforstand, styret af fragmenterede bombeveste, gennemhullet logik og guldfisk i kraniet

De folk der havde bedre knæ end mig, og de var 7, de havde forladt det rablende vanvid hurtigt. Simpelthen rejst sig op, havde lagt de 270 kroner på stolesædet for en spildt teaterbillet, og var skredet fra verdens mest elendige teaterforestilling.

Men resten, et par hundrede unge mennesker fra byens universiteter, var ellevilde med Pursuit of Happiness.

Hvorfor?

Pursuit of Happiness er en hån mod ethvert dannet menneske som kan lide at spise godt, få sig en drink bagefter, eller to, plus et ekstra glas vin i foyeren, og som elsker at sidde mageligt i plyssædet og lade sig underholde i teatret.

Nørdernes hævn over de normalt begavede

Og de gør det med vilje, Pavol Liška og partner in crime Kelly Copper. De er begge stukket af fra det studiekammer hvor de samtidigt indså: Livet er meningsløst og menneskeheden er bindegal. Deres fantasi og skamløse intellektualisering har gjort dem berømte i den vestlige hemisfære, på festivaller hvor der er unge intelligente mennesker som også er træt af livet og menneskene, sådan som vi normalt begavede lever det, livet.

En velfortjent afklapsning, det er Pursuit of Happiness. Men det er også verdens største crap-show, inklusiv forstæderne i Bagdad (inside). Crap, fordi nogle af os der er trætte af krig og vold, vi tænker faktisk det er fedt at snakke sammen, vi er konstruktive, vi skaber mening, går til alvorlige samtaler hos psykologen, dyrker kærlighedens glæder, bliver gift, køber en bil og en pensionsopsparing. Og en havenisse...

Argh, måske har han ret, Pavol Liška! Livet er tomt og dumt, og man skal flytte havenisserne hver gang græsset skal klippes i soldaterfrisure og ledningen til plæneklipperen er for kort. Øv.

Rablende stjerner nu i farver

Nå, tjek det ud selv. Du kan se de seks stjerner er i forskelig farve, fordi forestillingen er bindegal, og genial. Men garanteret er de 270 kr. billetten koster tabt for altid, så er du advaret, og hvis du er ung og intellektuel vil du for altid huske showet som noget af det sjoveste du har oplevet. Inden du oplevede det der, du ved nok. Og dertil kommer at Pavol Liška lover han vil danse på din grav og gentage sin monolog i al evighed mens regnormene gnaver sig gennem dit kranie. Man får noget for pengene på Aarhus Teater.

I omegnen af Bagdad, cirka. Fuck. Jeg savner allerede Pavol Liškas vanvid. Hvordan skal jeg falde i søvn i aften?

<
Fotografen.dk

» Prostatakræft: En Lille Smule Ubehag, Teatret Svalegangen

Prostatakræft: En Lille Smule Ubehag, Teatret Svalegangen

Den store frygt: Døden og impotens - En Lille Smule Ubehag

19. marts 2019.
Ambjørn Happy

Holger Østergaard spiller Frank der er blevet syg i sin prostata. Det gør han i stykket En Lille Smule Ubehag på Teatret Svalegangen. Han har fået kræft. Hans spermkirtel skal fjernes, og nu er han bange. Vred. Oprørt.

"Det er jo virkelig alvorligt", fortæller skuespilleren Holger Østergaard. "Men det gode er, at Frank siger de ting vi ellers ikke tør tale om. For eksempel at penis spørger ham efter operationen, hvorfor den ikke er blevet informeret inden lægerne tog prostata. Den er blevet lidt kortere, og det er den ikke så glad for."

Frank bruger sin sorte og tørre humor til at overleve prostatakræft. På den måde lærer han publikum om at have modet til at se alle mulige sygdomme i øjnene, og overleve dem uden at gå i stykker indvendigt.

Den direkte identifikation

Instruktøren er Per Smedegaard. Hvad har han gjort for at lave et stykke om prostatakræft som mænd kan holde ud og se på?

"Jeg tænker at ved tage fat i det, så bliver det vedkommende. Der er et menneske der står foran dig som føler og gennemlever det. Den direkte identifikation der er i det, det tror jeg sådan set er det vigtigste, netop når det er en monolog, og et menneske og en sag."

Humor hjælper os gennem svære oplevelser

Teatret Svalegangen har vist stykket til en gruppe mænd der har haft prostatakræft.

"Ja, der er ikke noget vi viser her, som prostatakræft-patienter ikke kan genkende", siger Holger Østergaard. "Og de var glad for humoren i stykket. Og det tror jeg vi alle sammen har brug for. De der vanskelige situationer vi oplever, at der er nogen der tør lige at give det en anden vinkel, så vi forløses og kroppen åbner sig lidt og det bliver bare nemmere at tale om."

4.000 danske mænd får kræft i prostata. I 2019. Sidste år, næste år, det er en meget udbredt sygdom. 1.000 mænd dør af den. Der er god grund til at snakke om den, fordi sygdommen berører så mange mænd, kvinder og familier. På Teatret Svalegangen er stykket fuld af humor, så vi kan tåle at høre om det.

Jeff Metcalf skrev stykket på sine egne erfaringer

En Lille Smule Ubehag er skrevet af den prisbelønnede amerikanske dramatiker Jeff Metcalf. Dramaet er humoristisk og følsomt og beskriver hans egen rejse gennem kræften.

"I begyndelsen ville jeg ikke fortælle noget til min kone og min datter. Og det var dumt af mig. Da jeg fortalte min hustru at jeg havde prostatakræft blev hun oprørt og ked af det. Jeg indså at vi mænd skal være bedre til at tale om sygdom og vores helbred", fortalte Jeff Metcalf i forbindelse med premieren i Salt Lake City, USA.

"Selv mine venner som jeg kendte gennem 25 år, selv de var skamfulde for at tale om sygdommen. Først da jeg begyndte at tale om min sygdom, fortalte nogle af dem at de også havde prostatakræft."

Stykket handler om en sygdom der rammer mænd, men både mænd og kvinder kan lide stykket.
"Ja, fordi indenfor de første 10 minutter indser publikum, at det handler om mere end prostatakræft. Stykket handler om at være menneske og se frygten i øjnene, når vi bliver syge og skal på hospitalet", siger Jeff Metcalf.

<
Foto Ditte Chemnitz

» Anmeldelse: To på Aarhus Teater

★★★Anmeldelse: To på Aarhus Teater

Anmeldelse: To unge mænd på fisketur

19. marts 2019.
Ambjørn Happy

★★★

Livet er fuld af gode historier. I teaterstykket To tager to unge mænd på fisketur. De fanger ikke noget. Til sidst tager de hjem igen og forestillingen er slut. Det koster en stjerne at historien smuttede væk.

Supergode skuespillere

To rummer virkelig fin personkarakteristik og god indsigt i basale kultur- og familierelationer. Der præsenteres mange temaer: Vold mod børn, at dræbe et menneske, to venner fra hver sin kultur, homoseksualitet, at træffe valg som ung. Men det er ligesom min gode ven. Han har al udstyret, men han tager aldrig ud og fisker, han bruger det ikke til noget. Og det er synd. Jeg elsker historier, og meget gerne lystfiskerhistorier med vilde overdrivelser.

Vi grinte og hyggede os undervejs, fordi det er to underholdende unge skuespillere, Mo Chara og Henrik Blauner. De er åbenlyst sjove mænd, med gode ansigter der også kan udtrykke skjulte følelser. Den fine operasanger Jesper Brun-Jensen fylder rollen som Herr Gedde godt ud. Det gyser i mig når han synger med sin store, prægtige røst. Han og de to andre fortjener at få en stor fed fisk på krogen.

God scenografi, lys og lyd

Stykket har en dejlig scenografi. Den er enkel. Nogle træstammer står bag stenene på søbredden hvor de unge mænd fisker. Med godt lysarbejde kan scenen henlægges i et dunkelt halvmørke, træstammerne bliver til tangplanter der lyser og strækker sig op mod overfladen, de rammes af sollyset der spiller ned mellem dem.

Lyden er god. Alle replikker og sang står præcist og klart tegnet.

Så, vi har altså rigtig gode skuespillere, scenografi, lys og lyd. Vi er på fire stjerner, men den sidste stjerne hopper af krogen, fordi Pia Marcussen ikke har skrevet en historie til stykket. Hun har valgt at vise et stilleben, en oversigt over de historier hun kunne have fortalt med To.

Hov, skal livet altid være dramatisk?

Næ, det meste i livet er kedeligt. Det er derfor vi går i teatret eller ser film. Historierne indhylder vores livs eget manuskript i former og farver der sætter livet i perspektiv. Skaber indsigt. Underholder. Overrasker. Fornøjer. Gør os klogere uden at rejse os op fra stolen.

Så hvis du som ungt menneske på 19-20 år synes forestillingen To giver dig det du har brug for, så skal du klikke her og sætte den sidste stjerne på stykket. <

» Bogreception Claras Tusmørke

Bogreception Claras Tusmørke

Bogreception i Århus for Claras Tusmørke

10. marts 2019.
KulturNyt

Forfatteren Lita Domino holdt søndag bogreception for digtsamlingen Claras Tusmørke. Det foregik i det dejlige lokale Vogn 1 på Godsbanen. Et halvt hundrede mennesker kiggede forbi og fejrede udgivelsen, og de fleste købte et eksemplar af digtsamlingen der har modtaget stor opmærksomhed. I bogen skildres hovedpersonen Claras barndom. Hendes far er præst mellem 8 og 16, men om aftenen og i weekenden sker der grusomme ting i hjemmet. Historien er en skildring af hvordan vi overlever traumatiske oplevelser for at vende hjem til os selv, og Clara lærer at elske igen - både sig selv og andre.

<

» Forfatter modtog 12.000 kr. fra Lions Club Århus Regina

Forfatter modtog 12.000 kr. fra Lions Club Århus Regina

Claras Tusmørke fik 12.000 kr.

7. marts 2019.
KulturNyt

Forfatteren Lita Domino modtog torsdag en donation fra Lions Club Århus Regina. Det skete i forbindelse med klubbens 30 års jubilæum. Solvejg Kaae Hansen stod for overrækkelsen.

De 12.000 kr. blev doneret til udgivelsen af bogen Claras Tusmørke, skrevet af Lita Domino. En personlig fortælling om at overleve seksuelle overgreb mod et barn, og derefter genfinde sin livsglæde og seksualitet som voksen kvinde.

Bogen er udgivet på Mellemgaards Forlag, og kan købes i alle boghandlere i Danmark.

Foto Emilia Therese

» Anmeldelse: Erasmus Montanus, Aarhus Teater

★★★★★★Anmeldelse: Erasmus Montanus, Aarhus Teater

Anmeldelse: Erasmus Montanus er et Mesterværk!

16. februar 2019.
Lita Domino

★★★★★★

Christian Lollike er tilbage med sit mesterværk. En nyfortolkning af Holbergs gamle klassiker Erasmus Montanus. Glippede du den i Kulturåret har du derfor nu en uimodståelig chance for at se den, hvor Aarhus teater har hentet den hjem til fødselsstedet igen.

Jeg har for første gang set et teaterstykke der på en gang siger noget meget væsentligt om menneskenes eksistens, skarp kritik af samfundets mekanismer, oplevet dramatiske pragtpræstationer, og fantastiske kostumer, lysdesign helt i top, og meget anvendelige og forbløffende kulisser for historien.

Når videnskab krænker menneskeheden.

Historien om Rasmus Berg der tager til København for at bliver lærd men kommer tilbage til hjemegnen igen. Navnet er nu Erasmus Montanus, og som en anden tryllekunstner kan han bevise at sognets folk lever på en illusion.

Andreas Jebro spiller rollen til perfektion. Han er næsvis og arrogant, han er bedrevidende og aldeles vidunderlig, og han bruger alle tricks til at udbrede sine store nyvundne indsigter til resten af verden. Han udfordrer alle i sognet til diskussions dueller.

Diskussioner der skal fastslå at jorden er rund, og sætter spørgsmål ved det danske samfunds kerneværdier som kristent land. Alt sammen videnskab der i den grad krænker den hjemmelige egns selvforståelse og verdenopfattelse.

Det skaber stærke følelser hos alle at blive konfronteret med så gennembrydende og afgørende viden, og den forførende Erasmus Montanus har desværre ikke lært menneskekundskaber nok til at forstå hvor angstprovokerende det er når selvforståelsen bryder sammen. Han forstår ikke lokalsamfundet kæmper indædt for at fastholde deres tro på jorden som flad og deres indskrænkede syn på det danske samfund som værende baseret på kristne værdier. Han forstår ikke at videnskab kan krænke mennesket. Han selv føler sig høj og ekstatisk af den nye videnskab og kommer på den måde til at være nedbrydende for de retskafne og stædige folk han møder i sin slægt og hjemsogn.

Bidende satirisk og samfundsrelevant

Har vi vænnet os til at blive krænket af ny viden? Næppe, vi diskuterer stadig hvad det danske samfund består i og føler os stadig truet af fremmede mennesker med andre livsopfattelser. Christian Lollike er fantastisk til at sætte samfunds relevante diskussioner på spidsen. Tanker som: ”Rejs for Guds skyld ikke ud i verden for at møde andre kulturer og hold dig væk fra mennesker der tilbyder andre måder at se verden på”, bliver i den grad eksponeret for sin modsætning, i dette teaterstykke.

Et pragtfuld teaterstykke der vil leve længe i mig, og som har givet mig nogle briller så jeg bedre forstår omverdenen og de svære diskussioner som rammer os i denne ”Krigstid”.

Tusind tak til teamet bag Erasmus Montanus og til Aarhus Teater der giver rum til denne fantastiske skildring af videnskab kontra tro.

<
Fotografen.dk

» Breaking News - Teatret Svalegangen

Breaking News - Teatret Svalegangen

Breaking News er en satire om fake og propaganda i medierne

7. februar 2019.
Ambjørn Happy

Breaking News I en verden styret af kyniske sociale medier, som stjæler din sjæl og alle dine data og efterlader dig med et farvestrålende kuponhæfte i hovedet fuld af reklamer.

I en verden hvor de sociale medier sælger dine følelser og dine tanker til politiske partier, så dit land kan blive styret hårdt og ubarmhjertigt af den ny diktator.

I sådant et land foregår teaterforestillingen Breaking News. En historie om at miste os selv og livet mens vi opholder os på de kunstige sociale medier, hvor vi bliver hjernevasket, og det kilder så dejligt.

Hvad tror du? Er journalister magtens kælehund og sociale medier magtens hjernevaskeri? Tjek ud Breaking News på Teatret Svalegangen.

<
Fotografen.dk

» Parasitterne af Soya, Aarhus Teater

Parasitterne af Soya, Aarhus Teater

Soyas Parasitterne er en god historie på Aarhus Teater

6. februar 2019.
Ambjørn Happy

Carl Erik Soyas mest berømte teaterstykke er Parasitterne som nu opføres på Aarhus Teater med Sargun Oshana som instruktør. David Gehrt har lavet den flotte scenografi som ligner et stort dukkehus fra Lego eller Playmobil.

Parasitterne er en historie om familien Gruesen der lever af at snylte på andre. Datteren er spillet af Marie Marschner. Hun er glad for mænd, og har fået et barn - et barn der får en afgørende betydning i komplottet mod den amerikanske millionær, Miss Olson spillet af Hanne Windfeld. Den stakkels Miss Olson lejer et værelse hos familien Gruesen, hvorefter Herr Grusen straks går i gang med at planlægge hendes død, og finde en vej til at få fat i hendes mange penge.

Kim Veisgaard spiller hovedrollen i Parasitterne. Han har netop fejret sit 40 års jubilæum som skuespiller. Bodil Jørgensen spiller hans kone, det er hendes debut på Aarhus Teater.

<
Fotografen.dk

» Anmeldelse: Restaurant Olive i Aarhus

★★★★★Anmeldelse: Restaurant Olive i Aarhus

Bedste restaurant i Århus? Kun god mad, vinen den kan du selv ta' med

31. januar 2019.
Ambjørn Happy

★★★★★

Min kæreste inviterede mig ud og spise på Restaurant Olive i Aarhus. Vi havde selv vinen med. Fik de mest velsmagende hvidvinsdampede blåmuslinger til forret. Braiseret lammeskank til hovedret. Den bedste mad jeg har fået i mit liv.

Hvorfor er det så godt på Olive? Måske på grund af køkkenchefen, Nanna Krøjmand.

Restaurant Olive
Køkkenchef Nanna Krøjmand
Hjemmeside Olive.dk
Adresse Kaløgade 1 (Mejlgade), 8000 Aarhus C

» Rose Eken: Her er plakaten til Aarhus Festuge, 2019

Rose Eken: Her er plakaten til Aarhus Festuge, 2019

Kablerne skaber forbindelse i Aarhus Festuge 2019

24. januar 2019.
KulturNyt

Rose Eken står bag plakaten til Aarhus Festuge 2019. Kunstneren fortolker temaet ’Bridging’ på årets Festugeplakat, der sætter både strøm og lys til Aarhus Festuge. Rose Eken har arbejdet en del med kabler som inspiration, og hendes foretrukne motiv har også fundet vej til Aarhus Festuge-plakaten: Kabler.

Rose Eken fortæller:
- Kabler er jo strømførende; de leder noget, de danner kredsløb, de danner broer mellem to forskellige punkter, så for mig var det oplagt at bruge kablet som udgangspunkt. Kabler leder også lyd, lys og liv, som er essentielle i Aarhus Festuge, så på den måde bliver det et billede på al den bevægelse, der ligger underneden og danner grundsten for de mange oplevelser, siger Rose Eken.

Du kan downloade plakaten for Aarhus Festuge her

<
Foto Christian Bang

» Anmeldelse: Untz Untz Untz, Aarhus Teater

★★★★★Anmeldelse: Untz Untz Untz, Aarhus Teater

Anmeldelse: 'Untz Untz Untz' - techno-dans om kunsten at være fri

17. januar 2019.
Ambjørn Happy

★★★★★

Godt så. Techno dans på Aarhus Teater Untz Untz Untz. Vi har placeret os rundt i et halvmørkt rum med neonrør i loftet på Studio Scenen. Lidt forfjamskede. Som kyllinger første gang efter de er klækket. Vipper uroligt på fødderne, kigger på den slanke russer midt i vores cirkel. Hun er klædt i sort. En slags gummidragt.

Nastasia. Ivanova. Fra Skt. Petersborg. Allerede dér har hun fanget i min interesse. Skt. Petersborg står for 90% af min underholdning på youtube. De unge mænd i Ruslands største by fra >STOP XAM render rundt og klistrer store etiketter på forruden af biler der parkerer ulovligt.

Men det er en anden sag, tror du. Hvad har khamstvo med techno at gøre? En del, synes jeg. I hvert fald er undertrykkelsen og foragten stor i Rusland. Fra dem der har magt og store biler, ned mod dem der ikke har noget.

Techno, fordi de er fattige. Forkerte. Forulempede. Fortabte.

Det var sådan techno blev født, har Nastia Ivanova fortalt os inden vi kom hertil. Techno er født af kapitalismens sammenbrud i Detroit, alle dens fejl og undertrykkelse. Den voksede op i Berlin, efter muren faldt og alle blev forkerte uden rigtigt at føle sig frie. Techno var deres vej til befrielsen fra undertrykkelsen.

Selv er jeg ikke det mindste undertrykt, så derfor fortryder jeg at jeg fulgte med flokken herned. Musikken stiger, Nastia danser. Det er dog utroligt som den kvinde kan bevæge sin krop.

Uden at sige noget med det.

Skeptisk kigger jeg på hendes fremvisning af moves. Jeg spejder efter et korn eller et græsstrå. At hun udtrykker en tanke, en følelse, en mening. Fordi da vil jeg på mine stive ben bevæge mig lynsnart frem og nappe den godbid.

Men hun bliver ved. Danser uden at sige noget.

Vi er indhyldet i musik og lys. Kigger genert på hinanden. Flytter vægten fra den ene til den anden kyllingefod. Vi ville faktisk gerne danse med, men det virker så uoverskueligt på grund af al den intellektuelle og tankemæssige ballast vi har på skuldrene.

Alle vanerne. Hvordan man skal være. Opføre sig. Fremføre sig. Der skal være mening med alting.

Nastia kaster alt fra sig i sin dans. Hun danser indadvendt i sin egen verden. Hun mærker nydelsen fra bevægelsen i sin egen krop. Følelserne er ikke vigtige. Ikke tanken, ikke ordet, reglerne, vanerne. Hun er fri til at mærke sig selv.

Friheden bagved strukturen, meningen

Mellem os sagt, jeg kunne have betragtet en mand spise en fransk hotdog, det ville give mig samme mangel på mening og indhold.
Der er simpelthen ingen mening i techno, ingen tanke, ingen følelse.
Og det er meningen, forstår jeg.
Uden mening er vi frie. Al undertrykkelse har en mening om os.

At gøre sig fri af al verdens undertrykkelse starter med at frigøre sig selv fra undertrykkende tankevaner og tankefølelser. Smide traditionen og kulturen overbord, være ligeglad med at verden vil presse os ned i en kageform.

Bare danse.
Danse og være fri.

Nastia danser forbi mig med en fremstrakt hånd. Hun kigger mig i øjnene. Der er energi fra hendes håndflade. Hun sætter hånden næsten på mit hjerte. Jeg skælver. Jeg ryster. Mine ben begynder at bevæge sig helt nede fra tæerne.

Men så er showet slut, i samme sekund jeg mærker friheden røre på sig i min sjæl.

Det var en god oplevelse, som med fordel kunne have varet hele natten, hvis man har lyst til at danse sig fri af undertrykkelsen. Måske er jeg lidt hæmmet alligevel. I hvert fald ville jeg gerne have danset mere.

5 stjerner. Untz Untz Untz på Aarhus Teater.

<
Miklos Szabo

» Kongens Fald i billed-orgie, Aarhus Teater

Kongens Fald i billed-orgie, Aarhus Teater

Kongens Fald opføres i et eksplosivt orgie af farverige billeder på Aarhus Teater

24. december 2018.
Ambjørn Happy

Aarhus Teater har sammen med Det Kongelige Teater skabt et orgie af visuel kraft som aldrig er set tidligere i Kongens Fald. Maleriske tableauer, nøgne kroppe, video-bagprojektioner, drabelige scener med blodbad, et totalteater - af nogle anmeldere betragtet som tegneserieagtigt, og af andre hyldet som genialt. Tjek det ud for dig selv, og se hvad du mener om den storslåede forestilling.

Kongens Fald er en saftig fortælling skrevet af Johannes V. Jensen. Der er godt med drama, erotik, henrettelser, vold og ømhed i historien. Johannes V. Jensen fik Nobelprisen i litteratur i 1944 og er således en af de få danskere forfattere der er anerkendt ude i den store verden

Derfor er det også passende at instruktøren på forestillingen, Carlus Padrissa, og dramatikeren, Henrik Szklany, begge er udlændinge for at vise os skønheden i den globale og eviggyldige historie Johannes V. Jensen skabte.

<
Video: Fotografen i Århus

» 'Brænding' på Aarhus Teater, vinterens præsentationsforestilling

'Brænding' på Aarhus Teater, vinterens præsentationsforestilling

Giftig 'Brænding' forurener hav og sjæl

18. november 2018.
Ambjørn Happy

Brænding er et teaterstykke om forurening. Den fra havet, og de løgne vi siger til hianden. Den ydre og den ydre forurening.

Historien foregår på tangen ved siden af havet og kemifabrikken. Vi er til fest i forsamlingshuset. Spørgsmålet er, hvilken gift er værst for os? Havets gift, eller de giftigheder vi udsætter hinanden for?

Brænding er skrevet af Anna Skov Jensen, Nanna Plechinger Tychsen, Marie Bjørn, Mathias Raaby Ravn, Rasmus Krone, Sonja Ferdinand.
Skuespillere er eleverne Clara Ellegaard, Olivia Joof Lewerissa, Alexander Krumhausen, Sarah Francesca Brænne, Rasmus Skaarup, Maria Cordsen, Arian Kashef, samt nyuddannede Morten Kjær.
Instruktion af Petrea Søe.
Scenografi Karin Gille.

Video: Fotografen i Århus

» Sælger 25.000 billetter til 'Den Uendelige Historie' på Aarhus Teater

Sælger 25.000 billetter til 'Den Uendelige Historie' på Aarhus Teater

Tusindvis af århus-børn skal opleve juleteater for hele familien

14. november 2018.
Ambjørn Happy

Årets juleteater for hele familien er Den Uendelige Historie på Aarhus Teater. I den ene hovedrolle som Bastian er det Anton Hjejle, mens den anden hovedrolle spilles af Ashok Pramanik som Atrejo. Stykket er instrueret af Jacob Skjødt efter en historie af Michael Ende. Landet Fantasien er ved at forsvinde, og kun et fantasifuldt barn kan redde Fantasien.

Der blev sat 25.000 billetter til salg, men de fleste er købt af århusianske familier, så du skal være hurtig hvis du vil sikre husets yngste beboere og dig selv en juletur i teatret. Den anden dag var der færre end 2.000 billetter tilbage.

Forestillingen er den første efter opbygningen af den ny scene. Prisen blev små 60 millioner kroner, hvoraf Købmand Herman Sallings Fond har betalt 52 mio. kroner i form af en tidlig julegave til Aarhus Teater.

<
Video: Fotografen i Århus

» Sarah Kanes '4:48 Psychosis' på Aarhus Teater

Sarah Kanes '4:48 Psychosis' på Aarhus Teater

Hun begik selvmord efter dette teaterstykke

26. august 2018.
Ambjørn Happy

Sarah Kane, en ung britisk skuespilforfatter, begik kunstnerisk selvmord efter hun skrev dette teaterstykke. Hun hængte sig. Dette er hendes selvmordsbrev. Psychosis 4:48. Hendes testamente. Den sidste historie fra hende til dig.
Sargun Oshana er instruktøren. Den unge kvinde spilles af Mette Døssing.

Hun var en poetisk forfatter

"Det er en meget fragmentarisk tekst som indeholder alle mulige genkendelige sider af os mennesker", fortæller skuespiller Mette Døssing til 8000. "Og det er selvfølgelig et tungt emne, og det er store følelser, men det er også en forfatter som skriver enormt poetisk - men også med ironi og humor som vi mennesker oplever i pressede situationer, en form for overlevelse", siger hun.

Hun begik selvmord på hospitalet efter midnat

Sarah Kane var 28 år gammel. Hun havde haft stor succes med at skrive skuespil, men indeni var hun tom og mørk. Det var om vinteren, sidst i februar. Hun var indlagt på King's College Hospital i London efter forsøg på selvmord. Det var efter midnat, det var timen hvor de fleste dør om natten, tiden mellem kl. 2 og kl. 3.

Hvad sker der, når vi rammes af en psykose?

"Vi har jo ønsket at arbejde med, hvad er det der sker med et menneske, når vi bliver ramt af en psykose. Fordi det er så komplekst med en psykose, der findes mange forskellige former for psykoser, og vi prøver jo at oversætte det ind i et scenisk værk hos et menneske som indeholder alle de forskellige psykoser der findes", fortæller stykkets instruktør, Sargun Oshana.

Sarah Kane så aldrig sit skuespil på scenen

Sygeplejersken på hospitalets sengeafdelng lod Sarah Kane alene, og det var en fejl, fordi Sarah tænkte på selvmord. Det står i journalen. Sarah løb i strømpesokker ud på toilettet, lukkede døren og hængte sig. Hun blev fundet ved halvfire tiden. 4:48 Psychosis er det sidste skuespil Sarah Kane skrev. Hun så det aldrig selv på scenen, men nok i virkeligheden på det toilet.

4:48 Psychosis opføres på Aarhus Teater, Studio scene.

<
Video: Fotografen i Århus

» Lars von Triers 'Dancer in the Dark' på Aarhus Teater

Lars von Triers 'Dancer in the Dark' på Aarhus Teater

Dancer in the Dark

24. oktober 2018.
Ambjørn Happy

Dancer in the Dark opføres på Aarhus Teater. Det er en af de største forestillinger man har haft på Scala, blandt andet har man bygget en fabrik på scenen, og der er flere end 20 medvirkende. Det er Lars von Triers berømte film, vinder af Guldpalmerne i Cannes, Dancer in the Dark, og i en helt ny udformning. Musik og lydunivers til Selma, der er ved at blive blind, er skabt af Morten Riis og Marie Koldkjær Højlund. Scenografien skabt af Helle Damgaard.

Så hun er ved at blive blind, Selma, men det er også hendes 12 årige søn. Selma arbejder i USA som immigrant, nederst i samfundet i fabrikken. Hendes mål er at tjene penge nok til en øjenoperation, mens hun fortsætter sit arbejde. Hun forsøger at holde blindheden som en hemmelighed, mens lydene omkring hende bliver stærkere og forvandles til musik i sindet.

Vil det lykkes for hende at redde sønnen, kan hun beholde sin sunde fornuft og sit liv?

<
Video: Fotografen i Århus

» Mæt af dage, Teatret Svalegangen

Mæt af dage, Teatret Svalegangen

Teater om aktiv dødshjælp: Karen ønsker hjælp til sit selvmord

12. oktober 2018.
Ambjørn Happy

Teaterstykket Mæt af dage er skrevet af dramatikeren Thomas Markmann. Det handler om aktiv dødshjælp i form af hjælp til selvmord. En yngre kvinde, Karen, har mistet lysten til at leve på grund af sin sygdom. Hun ønsker at dø, men ikke alene. Hun vil gerne have hjælp til sit selvmord fra sin mand, hendes elskede Esben. Hun er syg, hun er mæt af dage, men kan manden assistere hendes selvmord?

» Anmeldelse: My Cuntry, Åbne Scene

★★Anmeldelse: My Cuntry, Åbne Scene

Provokationen og selvironien der aldrig fandt sted

26. september 2018.
Lita Domino

★★

Jeg skulle have set en provokerende forestilling om at se sin frygt i øjnene. Jeg havde tænkt at traileren med de to nøgne kvinder, der var at finde på The Genderhouse festivals hjemmeside, var et modigt oplæg til kønsdebatten og bare ordet Cuntry stavet som cunt (læs Fisse) og ikke country som er et land, melder sig ind til at være en lovende og udfordrende forestilling som jeg gerne ville se. Nu føler jeg mig bare totalt forvirret, for der var intet indspark at skue til nogen kønsforståelse ej heller nogen frygt der blev udforsket. Faktisk havde det meget lidt at gøre med frygt for performerne vovede sig aldrig ud over dem selv.

Ingen kommunikation med publikum

Det jeg oplevede var fire skuespillere der var meget optaget af at være en bestemt rolle med indre oplevelser og følelser, men som ikke blev kommunikeret ud til publikum. Selv da en af spillerne tog kontakt fysisk til publikum var der kun de nærmeste der fik hørt hans ord, ”Jeg er en løgner.” Hvad han ellers sagde, fik jeg aldrig fat i.

Fremmedgjorthed i fire roller

Scenen er altså sat med fire figurer der hver især har forskellige måde at være fremmedgjort på. Den første går i et med gardinet, den anden er selvcentreret og befinder sig gemt i sin egen hårpragt, den tredje er en vandrende løgner og den sidste har gemt sig i galskabens verden. Et spændende valg, når disse karakterer skal finde ud af hvad fremmedgjorthed er og komme tilstede som autentiske mennesker i verden. Problemet var at deres fragmentering som var deres måde at håndtere verden på ikke nåede til en egentlig udvikling i stykket. Hvilket var så ærgerligt.

Tak til teamet bag My Cuntry, The Genderhouse festival og til Åbne scene på Godsbanen for forestillingen.

<

Perspektiv skabende og gode historier

Teatret Svalegangen

teater

» Teatret Svalegangen

Teatret Svalegangen har forestillinger der kommunikerer ind i folks virkelighed, skaber debat og engagement. Forestillinger der er båret af direkte identifikation, men som altid har en underliggende substans, som synliggør paradokser.

KulturNyt

Jazz, rock og world musik på Atlas

Atlas

musik

» Atlas

På Atlas arbejdes der tæt sammen med frivillige arrangører og kulturinstitutioner om programplanlægningen, der dog naturligvis også er styret af fondens egne musikalske prioriteringer.

Atlas er et topmoderne spillested med state of the art-udstyr, der sikrer den bedst tænkelige koncertoplevelse for både publikum og musikere.

KulturNyt

Velkommen til Gyngen

Gyngen

kultur

» Gyngen

Gyngen har en rustik og afslappet atmosfære i hjertet af Århus. Her kan du nyde dagens kaffe/kage tilbud og læse avisen i fred og ro, og om aftenen er der i restauranten som regel musik eller andre kulturelle arrangementer.

KulturNyt

Her mødes tusinde mennesker hver dag

Musikhuset

kultur

» Musikhuset

Mellem et og to tusinde mennesker besøger hver dag Musikhuset Aarhus for at opleve alt fra pop til opera, rock og barok. Men ikke kun musik, du får også comedy, dans, teater, event og opera.

KulturNyt

En hel godsbanegård fyldt med kultur

Godsbanen

kultur

» Godsbanen

Godsbanen giver alle mennesker i Århus mulighed for at udvikle sine kulturelle færdigheder. Amatører og professionelle, alle er velkomne til at udnytte faciliteterne i Godsbanens ti tusinde kvadratmeter.

KulturNyt

Kulturbyen Aarhus

Kulturbyen.dk

kultur

» Kulturbyen.dk

Aarhus er en lækker by. Fyldt med dansende kroppe, folk der elsker god musik, eller de oplever skuespillere på scenen, måske tager de ud og spiser god mad og griner højt til stand-up bagefter.

KulturNyt

Eutopia

Eutopia

kultur

» Eutopia

Vi ønsker at gentænke, at nytænke kulturen. Vi tror på kulturens absolutte nødvendighed for at skabe hele, tænkende mennesker.

KulturNyt





Kultur Nyt Kalender uge 23 Anmeldelser Kulturvideo Del din kultur Redaktion


Kulturportal Alt om Århus
- teater, dans, musik, kunst, kultur

KulturNyt er et no-money-no-profit medie hvor skribenter, fotografer og journalister tilbyder en genvej væk fra swipe-telefonen og ud i virkeligheden.

Hvis du har et kulturarrangement så fortæl os om det, eller lav en konto og skriv selv dit arrangement ind i kulturkalenderen. Copyright på tekst og billeder tilhører de respektive rettighedshavere. Synspunkter og meninger henhører til de enkelte aktører.

Alt indhold på KulturNyt leveres efter princippet om no-money-no-profit, vi er finansieret af godt humør og kernedansk ytringsfrihed. Konkurrencer med teaterbilletter og lignende afgøres fair efter bedste evne, og vindere modtager billetter direkte fra arrangøren.
Alt om Århus