KulturNyt.net ⊂ Onsdag 19. feb. kl. 22:55 ∴ uge 8

Retro møbler eller nyt design? FDB Møbler i Aarhus

Retro møbler eller nyt design? Hvad ka' du li'?

Af Ambjørn Happy1. september 2018.

Siden 2013 har FDB Møbler haft succes med sine retro-møbler fra 70'erne. Fredag åbnede firmaet sin først design-butik i Jylland. Den ligger i Guldsmedgade her i Aarhus.
Direktør Ole Kiel fortæller om møblerne. Brand manager Gitte Matzen fortæller om filosofien hos FDB Møbler. Og kunstneren Anders Bonnesen præsenterer sin ny 'kolbøtte'-stol.

Video: Fotografen i Århus

Retro møbler fra FDB
Klassiske møbler designet af Poul M. Volther, Ejvind A. Johansson, Børge Mogensen, Jørgen Bækmark - men også nye møbler designet af danske designere som Stine Weigelt Anker, Anders Bonnesen og flere andre.


Tantra Gigolo 300 danske kvinder købte sex hos ham for at bruge tantra som genvej til seksuel frihed.

'Volitant - dobbeltprogram'

Onsdag 19. feb.

★★★★★'Ordet af Kaj Munk'

Onsdag 19. feb.

★★★★★'Lyden af skuldrene vi står på'

Onsdag 19. feb.

'The Pure Gold - dobbeltprogram'

Onsdag 19. feb.

'4 Ever Reumert vinderen fra Opgang2'

Torsdag 20. feb.

'Flagstang Marked'

Søndag 23. feb. kl. 10:00-15:00

'Dukketeaterforestillingen Vejen Hjem'

Søndag 23. feb.

» Kunst og kultur kalender

» Ugens kunst og kultur

Fotografen.dk

» Anmeldelse Ordet af Kaj Munk på Aarhus Teater

★★★★★Anmeldelse Ordet af Kaj Munk på Aarhus Teater

Scenografien løfter Ordet til mytiske højder

15. februar 2020.
Af Ambjørn Happy

★★★★★

David Gehrt gør det utrolige. Han er Ordets scenograf, han sætter scenen for Kaj Munks dramatiske sætninger, skrevet med gåsepen på et skrivebord kun oplyst af et enkelt stearinlys. Han har skabt en rund manege med sort sand, et langt bord og bagved videoprojektioner fra Vestjylland i grå toner. Havet. Kirken. Forstranden. Klitterne.

I Gehrts scenografi er farverne trukket af, sådan som den religiøse fundamentalisme dengang på Vestkysten fremstod i sin levemåde. Tilbage er lyset sort, hvidt og gråt. Den eneste rigtige farve på scenen er menneskenes hudfarve. Det er genialt, synes jeg. Han gør Ordet mytisk. Trækker den op på et højere plan. Mennesket står varmblodigt midt i livet, i en religiøs ramme som gamle mænd har sat op.

Hvordan vil det klare sig, mennesket? Med sin varme hud i en kølig vind fra havet?

Levende kroppe med varm hud i den kølige vestenvind

Taget for pålydende er Ordet en religiøs forestilling om at tro eller at tvivle, men snøret stramt ind i en bestemt tro, nemlig dem der hylder guden Jahve. Instruktøren Anja Behrens har udtalt at hun ønsker at skabe en forestilling der er rummelig på tværs af religioner, og der er David Gehrts scenografi en styrke.

Forfriskende er også den kødelighed, som skuespillerne har med sig på scenen. Ikke bare har skuespillerne hudfarve, de har også levende kroppe under de sorte klæder. Meget rørende var det at se det gamle ritual hvor man vasker den døde, og det blev gjort på scenen ved at fjerne tøjet og med klude rengøre den døde krop med vand.

Men om Ordet helt kan slippe fri af stranden, hvor Kaj Munks skib kilede sig ind, det er spørgsmålet du selv må tjekke når du ser forestillingen.

Ordet tror på mennesket, og den tro er altid den stærkeste

"Det var dog en sølle tro", sagde præsten i Taulov til mig. Skuffet. Præstegården henlå i halvmørke, intet lys på denne dag i oktober. Udenfor lå himlen tung, mørk og grå, slæbte sin dvaske krop henover den kolde jord, men jeg var glad. 18 år gammel. Udmeldt. Farvel du kolde kirke hvor de enfoldige blandt mænd er konger, og resten sidder fastlåst på hårde kirkebænke og afventer ordskyen fra prædikestolen.

"Hvis ikke du tror på gud, hvad tror du så på?"

"Jeg tror på mennesket", havde jeg sagt til præsten. Så stemplede han min dåbsattest og bad mig om at gå.

Ordet rummer min tro, og derfor kan jeg lide forestillingen. Ordet tror på mennesket, og den tro vil altid være stærkere. Tak for den oplevelse.


Ordet af Kaj Munk
Scenografi David Gehrt
Instruktion Anja Behrens
Medvirkende Henrik Birch, Mathias Flint, Kjartan Hansen, Frederik Mansø, Morten Suurballe, Anne Plauborg, Kim Veisgaard, Christian Hetland, Kaja Kamuk, Luise Skov.

» Dramatisk udgave af Kaj Munks Ordet på Aarhus Teater

Dramatisk udgave af Kaj Munks Ordet på Aarhus Teater

10. februar 2020.
Af Ambjørn Happy

Hvis du tror hårdt nok, så kan dine bønner vække de døde til live. Sådan er historien i Kajs Munks teaterstykke "Ordet" på Aarhus Teater.

Kaj Munk selv var gennem livet - inden han blev skudt af 3 nazister i skovkanten vest for Silkeborg - en passioneret forfatter. Det er en dramatisk historie fra det barske miljø på Vestkysten, hvor man hellere ofrer sit eget barn og lytter til en forestilling om en gud i skyen.

Det hårde folk på Vestjyllands kyst

Munk kendte strandens folk da han ankom til Vedersø, for at være deres præst. Han kendte deres hårdhed, og han kunne lide det, fordi han var en forholdsvis dum mand som ung. Men han kunne ikke lide hvad der sker i videoen. Det er en scene der plagede Munk fra hans eget liv. Naboens kone Marie bløder ihjel.

Inden tyskerne skød Kaj Munk, havde han troet på at hans gud skulle stå på jorden så flot som Mussolini og Hitler. En stærk mand der bestemmer alt, en tyran, en diktator.

Kaj Munk var frihedskæmper med ordet i sin magt

Men Munk fortrød da han blev lidt ældre og Vestkystens salte vind havde renset hans tanker. Kaj Munk skiftede synspunkt.

Da krigen kom til Danmark blev Kaj Munk en af de frihedskæmpere der havde ordet i sin magt. Den spinkle, splejsede mand, der troede på en gud der blæser i vinden, han var modig. Ordet på Aarhus Teater handler om dét mod: At din tro på livet, at den er større end døden.

Måske kan man faktisk vække de døde til live. Se for dig selv, "Ordet" af Kaj Munk på Aarhus Teater.

» Anmeldelse af Champions

★★★★★★Anmeldelse af Champions

Brydningskampen der gælder livet

4. februar 2020.
Af Lita Domino

★★★★★★

Findes der en smukkere kærlighedshistorie, end når et menneske opdager sig selv og finder kærlighed til sit eget væsen? På BORA-BORA er scenen sat i et dobbelt program af Andreas Constantinou. To meget forskellige forestillinger, men som begge har rødder i kampen for frihed til at være dem vi er og udholdenhed som det kræver at nå til dette sted.

Den første forestilling Champions, en hjerteskærende åbenbaring af et indre univers. En palet af videoinstallationer, lydfiler, wrestling, musik og performances. (Den anden Mass Effect).

Champions handler om den sværeste kamp i livet, og som formentlig kræver den ypperste form for udholdenhed, nemlig kampen for at blive den man er. Performer og koreograf m.m. Andreas Constantinou´s udgangspunkt er at han som barn blev gjort forkert og mødte ikke forstående øjne fra sin far, der var blind for drengens smukke særpræg og de blide facetter der kendetegnede essensen af hans væsen. Som voksen har han forståelig nok svært ved at være alene og det er her hans rejse ind i sig selv begynder.

En kærlighedshistorie på mange planer

Med et mod af en anden verden nærmer han sig sin egen essens og samler alle brikkerne i et stort puslespil. Den rejse bliver billedliggjort i et fantastisk og meget personligt kunstværk, Champions.

Det var en super nærværende performer der tog scenen. Med meget lidt gestik får han fortalt en rørende og stærk historie. Publikum får lov at skue ind i det inderste kammer i en voksen mands brydekamp for sin egen ret til at være sig selv. Han sidder i sin lænestol men samtidig får publikum indblik i hans arbejde gennem en række terapisessioner gemt på lydoptagelser. Her begynder han at formulere sit eget eksistensgrundlag.

Han er født anderledes end sin far, som aldrig har forstået sin dreng, men han sejrer som voksen mand, idet han lærer at acceptere sig selv og sætte pris på netop de kvaliteter han er i verden med.

Det var som at være vidne til en fødsel

Jeg er oppe at ringe med 6 stjerner for denne fantastiske performance installation. Jeg er dybt rørt over den personlige og meget modige beretning, og jeg har stor respekt for den nytænkende og anderledes måde at sætte den i verden på. Det var i sandhed et kunstværk af format. Jeg mærker en stor nødvendighed i vores nutid til at skildre livet fra indersiden af tilværelsen som er så langt fra selfie-verdenen hvor kun det tilpassede menneske har lov til at være.

Bravo for en skøn og gribende oplevelse.

Tusind tak til teamet bag Champions og til BORA-BORA for dette indblik i udholdenhedens væsen.


Mass Effect
Kunstnerisk koncept, koreografi, instruktion Andreas Constantinou
Samarbejdende instruktør Dagmara Bilon
Video designer, lys og lyd designer Christoffer Brekne
Installation design, lys og lyd design Jeppe Cohrt
Psykolog/dramaturg Kristine Graugaard
Dramaturg Jeppe Hemdorff Nissen
Wrestling træner Mikkel Wind
Performer Andreas Constantinou og Aris Papadoupoulos
Kunstnerisk assistent Rita Maria Farias Monoz
Kreativ producer Kirstine Marie Bauning
Co-produceret BORA-BORA


Alt om Århus og København
På KulturNyt finder du alt om Århus og København kunst og kultur. Del dine egne nyheder og omtale af arrangementer.
Skriv selv eller kontakt redaktionen.

Del din kunst og kultur
Del din kunst med folk i Århus og København. KulturNyt fortæller om kunst og kultur. Du kan
skrive din egen foromtale her.

Lav omtale på KulturNyt
Du kan skrive foromtaler på dine arrangementer i Århus og København. Det er nemt. Tekst og foto, så kører du. Skriv din egen
omtale af mad, dans, teater, musik, tøj og mode, din café, restaurant og så videre.


Kultur Nyt Kultur uge 8 Del din kultur Redaktion Anmeldelser Kulturglimt


Nøgenfotograf søger model i Århus

Mødekonsulent (mødebooker) i Århus


KulturNyt er et no-money-no-profit medie hvor skribenter, fotografer og journalister tilbyder en genvej væk fra swipe-telefonen og ud i virkeligheden. Hvis du har et kulturarrangement så fortæl os om det, eller lav en konto og skriv selv dit arrangement ind i kulturkalenderen. Copyright på tekst og billeder tilhører de respektive rettighedshavere. Synspunkter og meninger henhører til de enkelte aktører. Alle informationer om arrangementer fakta-tjekkes efter bedste evne, tjek udbyderen af et kultur-arrangement for de seneste opdates. KulturNyt er med på kulturel mangfoldighed og stræber efter at være åben overfor alle retninger i kulturlivet. Alt indhold på KulturNyt leveres efter princippet om no-money-no-profit, vi er finansieret af godt humør og kernedansk ytringsfrihed. Konkurrencer med teaterbilletter og lignende afgøres fair efter bedste evne, og vindere modtager billetter direkte fra arrangøren.
Århus er smilets by, 8000 Århus. Der er plads til alle i hele Danmark, hele.dk

© KulturNyt 2020
158