Anmeldelse af Ondskabens Ansigt på Teatret Svalegangen
Anmeldelse af Ondskabens Ansigt på Teatret Svalegangen: Anmeldelse af Ondskabens ansigt på Teatret Svalegangen. Ondskabens Ansigt er original i sin fortællestruktur. 5 stjerner.
5 / 6 stars


Kulturnyt.net ⊂ Søndag 20. jun. kl. 23:34 ∴ uge 24


Anmeldelse af Ondskabens Ansigt på Teatret Svalegangen

Hajerne er fede i år

★★★★★
Anmeldelse
5 ★ på Kulturnyt

Kulturnyt.net • Ambjørn Happy
6. maj 2021.

Hvis du kan grine ad dig selv, så bliver du glad for Ondskabens Ansigt på Teatret Svalegangen. Stykket er fyldt med humor, satire og folkeligt groteske absurditeter.

To mænd - eller knap nok mænd, fordi ikke kun pattegrise bliver frarøvet testiklerne, det samme gælder kapitalismens velvillige medhjælpere. Det første vi frarøves efter intro-ugen på firmaet, det er vores kraft til at stå ved os selv. Vi bliver jakkesæt og buksedragter i afdæmpede farver. Nystrøgne og føjelige.

Video: Happy Fotografen.dk


De to på-vej-til at blive mænd, de er blevet kaldt til møde på øverste etage i et dansk våbenfirma. Med sig har de nogle vigtige dokumenter som firmaet vil gemme for demonstranterne og skjule for politiet.

Uheldigvis sætter elevatoren sig fast på vej mod toppen, og nu starter et drama som er sjovt og underholdende. Det bliver varmt i elevatoren. De begynder at gå hinanden på nerverne, og det ender blodigt.

Teater i Hollywood-ligaen

Og det er et sjovt teaterstykke. Replikkerne falder stramt som punch og uppercut, men også elegant som stramme slips og dyre lædersko. Nis-Momme Stockmann har skrevet den morsomme satire, og han gør det godt. Langt hen ad vejen er scenerne som skabt til en hollywood-film.

Hollywood ja, fordi kun dér har man de rigtige skuespillere på niveau med Holger Østergaard og Anders Brink Madsen. De har fjæs, de har attitude, de har begge en indre glød som gør dramaet nærværende som en vulkan. Super præstation. Også stykkets tredje skuespiller Kristine Hedrup brillierer, særligt i den afsluttende scene hvor hun går fra at være Stockmanns kommentator, til pludselig at udleve noget væsentligt fra en drengs opvækst. Se det selv, det kan ikke forklares, og Kristines karakter skaber sit helt eget uventede punktum på stykket.

En stjerneparade i kontorhuset

Ondskabens Ansigt er original i sin fortællestruktur. Den dag Nis-Momme Stockmann får stykket solgt til Hollywood, da vil han efterfølgende blive ramt af en alvorlig depression. Fordi der er linjer og brud i teaterstykket, det er ikke regelret. Det er kunst.

Hollywood vil klippe de mange grin ud med en hæksaks og efterlade resten i containeren på parkeringspladsen. Derfor går stykket nok snarere til London eller Berlin, må vi håbe.

Scenografien er gigantisk elegant. En marmor hal med elevatorer, glasvægge og byens lys bagved. Lisbeth Burian har en stor stjerne her.

Videoprojektionerne skaber magi. Jeg var glad for de drivende skyer og de blinkende lanterner. Man er tilstede i elevatoren mens den stiger og falder, takket være Trols og Tue.

Historien er aktuel. Altid når der er krig og krise bliver afstanden mellem rig og fattig stor, fordi kapitalisten svømmer som hajerne om dagens Titanic og tager for sig af retterne. Corona er den største ting der er sket i kapitalismens historie, inklusiv børskrakket i tyverne. Hajerne er fede i år.

Kapitalisterne er glade - men hvem er egentlig ikke selv lidt af en kapitalist? De fleste kontorfolk ejer aktier og får maden leveret af en slave fra Wolt eller Nemlig.com - vi har alle en rem af huden, fordi vi lever i et kapitalistisk samfund. Vi er kultur-kapitalister.

Derfor er det fint hvis man er glad for både selvrefleksion og humor, for at kunne nyde løjerne. Der var masser af latter blandt publikum, og vi grinte også af de sider i os selv, og i vores venner, som vi kunne genkende.

Ondskabens Ansigt er værd at se, den er 5 stjerner for originalitet, skuespil, scenografi, videoprojektionen og sit aktuelle tema. Tak for den oplevelse.

Ondskabens Ansigt Produceret af Teatret Svalegangen.

Medvirkende Anders Brink Madsen, Holger Østergaard, Kirstine Hedrup.
Tekst Nis-Momme Stockmann
Instruktion Per Smedegaard
Scenografi Lisbeth Burian
Scenemester Jesper Folke
Lysdesign Henrik Sloth
Lyddesign Anton Bast
Videodesign Troels Engelbrecht
Regissør Naja Brimer
Instruktørassistent Simone Mikkelsen

Billed: Happy Fotografen.dk




Kultur oplevelser i Aarhus et stykke ude i fremtiden

Girls & Boys Aarhus Teater

Torsdag 12. aug. 2021
GIRLS & BOYS havde urpremiere på Royal Court Theatre i London i 2018, hvor The Guardians begejstrede anmelder beskrev Dennis Kellys stykke som "djævelsk foruroligende".

En kvinde er alene på scenen - spillet af Aarhus Teaters Nanna Bøttcher - og alt virker rigtigt og besnærende, når hun fortæller om sin stormfulde forelskelse i den mand, hun gifter sig med.
'Girls & Boys Aarhus Teater'

Teaterkoncert, Anne Linnet på Aarhus Teater

Lørdag 28. aug. 2021
Anne Linnet udforskede passion, kærlighed, køn og seksualitet i sine tekster og musik. Som soloartist og frontfigur i Shit & Chalou, Anne Linnet Band og Marquis de Sade har hun sunget om fascination og forelskelse.
'Teaterkoncert, Anne Linnet på Aarhus Teater'

Kaj Munks Ordet på Aarhus Teater

Lørdag 4. sep. 2021
Kaj Munks 'Ordet' står som hans bedste og mest intense skuespil. Han skrev det i 1925 på bare seks dage i en afsindig rus.
'Kaj Munks Ordet på Aarhus Teater'

'Valkyriens Kamp' på Teatret Svalegangen

Tirsdag 14. sep. 2021
Cigarpulsende, masser af smykker og udklædt i historiske kostumer. Thit Jensen (1876-1957) var en af de første danske forfattere somforstod at iscenesætte sig selv.
''Valkyriens Kamp' på Teatret Svalegangen'

'Når vi døde vågner' på Aarhus Teater

Torsdag 16. sep. 2021
Henrik Ibsens sidste skuespil, hvor den pulserende natur æder sig ind på de forstenede eksistenser. Stykket handler om billedhuggeren Arnold Rubek som vender hjem til Norge efter mange år i udlandet.
''Når vi døde vågner' på Aarhus Teater'

'Over Vadehavet' på Teatret Svalegangen

Lørdag 25. sep. 2021
'Over Vadehavet' handler om tre mennesker i sandet, og om hvordan deres fuglekiggeri giver nye synsvinkler på tilværelsen og vores forhold til naturen. De tre konkurrerende fuglekiggere: Den enevældige formand Heike Iversen, hendes assistent Frikke, der med sit skarpe blik sikrede formanden førstepladsen ved seneste optælling, og hendes indædte rival Rigmor Gram.
''Over Vadehavet' på Teatret Svalegangen'

'En fortælling om blindhed' på Aarhus Teater

Tirsdag 26. okt. 2021
En by rammes af en blindhedsepidemi, og én efter én mister byens borgere synet. Det sker pludseligt, og ingen ved hvorfor.
''En fortælling om blindhed' på Aarhus Teater'

Alice i Eventyrland på Aarhus Teater

Torsdag 11. nov. 2021
Juleforestilling på Aarhus Teater for hele familien. Årets familieforestilling er en ny version af den magiske klassiker om den nysgerrige pige Alice og hendes rejse ind i en verden fuld af mystiske væsener

'Alice i Eventyrland' er et forunderligt univers der udfordrer vores sanser og vores perspektiv på verden.
'Alice i Eventyrland på Aarhus Teater'

Tove Ditlevsen 'Man vokser op' på Aarhus Teater

Fredag 12. nov. 2021
Oplev to nye dramatikertalenter i et gnistrende møde med Tove Ditlevsen, når Aarhus ­Teater sætter to af hendes stærke værker på scenen i én og samme forestilling

Tove Ditlevsens bøger har rod i 1940’ernes arbejderklasse i de barske københavnske brokvarterer, men hendes erfaringer er tidløse. Nu omskaber to dramatikertalenter fra Den Danske Scenekunstskole i Aarhus to af Tove Ditlevsens stærke romaner til levende scenekunst.
'Tove Ditlevsen 'Man vokser op' på Aarhus Teater'

'Kagefabrikken' på Aarhus Teater

Fredag 19. nov. 2021
I 'Kagefabrikken' stikker dramatiker Christian Lollike fingrene i den glasur, vi pynter os med når tingene går godt. Men hvad sker der med empatien og tolerancen, når vi presses på vores brød og vores holdninger?

I rollen som den disruptede fabrikant Nielser Reumert-vindende Kristian Holm Joensen.
''Kagefabrikken' på Aarhus Teater'


Kulturnyt Kalender uge 24 Anmeldelser Kulturvideo Del din kultur Redaktion


Kulturportal Alt om Aarhus
- teater, dans, musik, kunst, kultur

Kulturnyt er et no-money-no-profit medie hvor skribenter, fotografer og journalister tilbyder en genvej væk fra swipe-telefonen og ud i virkeligheden.

Hvis du har et kulturarrangement så fortæl os om det, eller lav en konto og skriv selv dit arrangement ind i kulturkalenderen. Copyright på tekst og billeder tilhører de respektive rettighedshavere. Synspunkter og meninger henhører til de enkelte aktører.

Alt indhold på Kulturnyt leveres efter princippet om no-money-no-profit, vi er finansieret af godt humør og kernedansk ytringsfrihed. Konkurrencer med teaterbilletter og lignende afgøres fair efter bedste evne, og vindere modtager billetter direkte fra arrangøren.
Alt om Aarhus

Kulturnyt

Anmeldelser Aarhus
Teater Aarhus
Dans Aarhus
Musik Aarhus
Performance Aarhus
Show Aarhus


Kontakt Kulturnyt på mail eller telefon.

© Kulturnyt 2021
Fast page technology: 0,23 sekund